Hvilket ølsett? tips ingredienser

Hei, skal nå flaske mitt første brygg :skitbra: i den anledning må jeg jo sette noe nytt i tilfelle det ikke blir bra eller uansett kan ikke bli for mye øl.

Jeg har to sett liggende Brewmart danish pils og coopers pilsner hvilket bør jeg gå for? liker lyse lette øl og det er vel begge disse settene?
Bør jeg bruke brewenchancer eller maltekstrakt eller ?

Komm gjerne med tips  til ingredienser for å forbedre dette settet.

hva jeg har:
Safale 0.5, brewenchancer

Takker for hjelp :)

Du kan med fordel bruke både brew enchanter og maltekstrakt samt redusere vannmengden noe for å få mer smak. Om du har humle kan du lage hop tea (koke vann og ha oppi humle 10 min) og evt tørrhumle.

Jeg satte en slik Brewmart Danish for en tid tilbake, med 2 pakker brew enhancer.
Tørrhumlet den med 30 gram Cascade humlepellets.

Det ble faktisk en temmelig god øl, litt som en dubbel blond trappistøl, men med mer aroma.
Men ble ganske sterk da med to pakker enhancer.

Takk.

Jeg har 400g moss maltekstrakt liggende så tenkte kanskje å prøve med

1 danish pils boks 1.8kg
1kg brew enchancher
400g maltekstrakt

tørrhumle denne med cascade 30g?

Hvordan høres dette ut?

Det frarådes visst å bruke Moss maltekstrakt. Ett eller annet ble endret da de flyttet produksjonen til utlandet.

Jørn Hammerud skrev:
Det frarådes visst å bruke Moss maltekstrakt. Ett eller annet ble endret da de flyttet produksjonen til utlandet.
Jøss, det har jeg ikke fått med meg, var det i forbindelse med starter du leste det Jørn?
Da er det kanskje mer kritisk, enn som tilsetning til ekstraktbrygg?

Jeg har brukt det siste året hvertfall, har ikke merket noe galt.

Hei, som nybegynner og for å teste ut påstander om å bytte ut medfølgende gjær med noe bedre, har jeg i vår brygget

Danish Brewmart, med 1 kg enhancer og et glass moss maltekstrakt, 23 liter
Medfølgende gjær
OG 1048
FG 1011

Danish Brewmart, med 1,25 kg enhancer og et glass moss maltekstrakt, 21 liter
Nottingham gjær
OG 1050
FG 1008

Danish Brewmart, med 1,25 kg enhancer og et glass moss maltekstrakt, 21 liter
Safale US-05 gjær
OG 1050
FG 1010

Synes alle ble gode, også med gjær som fulgte med settet.

Tim skrev:
Jørn Hammerud skrev:
Jøss, det har jeg ikke fått med meg, var det i forbindelse med starter du leste det Jørn?
Da er det kanskje mer kritisk, enn som tilsetning til ekstraktbrygg?

Jeg har brukt det siste året hvertfall, har ikke merket noe galt.

Jeg leste det i tillegget til 2. opplag av boken Moderne hjemmebrygging. Jeg regner med at det var ment i selve ølet og ikke starter.

Hei takker for gode svar. Når jeg nå står og skal lage dette kom jeg til å tenke på: Det står ikke hvor mange gram gjær det er i pakka som følger med, skal jeg bruke hele safale 0.5 11.5gram? skal bli 22liter. Takker på forhånd

Ja, gjør det.
Det er smart å rehydrere gjære først: Kok opp litt vann (noen cl), og kjøl det ned til ca 30 grader eller så, i en kopp eller noe annet. Ha i gjær og dekk til med steril folie e.l. La dette stå i 15-20 min før du pitcher det i vørteren.

takker  ;D

Fikk flasket mitt første ekstraktbrygg igår og synes ikke det smakte så værst selv om den var meget tam/flat. Kan nesten ikke vente på å smake nå  ::)

Tilbake
Topp