Hvor farlig er en flaske hjemmebrygg?

Om man søker litt på forumet her, eller andre ølbryggerfora, finner man fort en lang rekke tråder/poster som omhandler flaskebomber. De fleste ender med noe sånt som "flaks at ikke jeg, kona, barna etc. var i nærheten da det skjedde". Ei flaske som eksploderer i boden og fører til opprydding og vaskearbeid er kjedelig nok, men det kan i verste fall føre til stygge personskader. Det utrivelige er at selv om man gjør alt rett kan det skje den beste, selv om man selvsagt kan minimalisere risikoen: ølet var ikke helt utgjæret likevel, sukkerlaken var ujevnt fordelt, infeksjon osv...

Jeg er litt redd for at det er bare et tidsspørsmål før VG viser utrivelige bilder med glasskår og blod under en overskrift som "UNG MANN [size=5pt]nesten[/size] [size=12pt]DREPT [/size]AV [size=12pt]EKSPLODERENDE[/size] [size=5pt]flaske med[/size] [size=12pt]ØL[/size]".  :)

Nå skjønner jeg at om man gjør ting skikkelig er sjansen liten for at det skal gå galt, og enda mindre for at det går galt "in your face", men likevel:

Murphys lov vs. RDWHAHB. Hva mener dere?
 
Det er Uflaks hvis du skader deg, eller dine med flaskebombe. De er ikke Flaks, bare mest sannsynlig at det går bra.
Er du sikker på at du har flaskebomber hos deg bør du heller ikke da drikke de når du kjører bil. Gjør du likevel det er du en  "flakse-bomber"!
 
Jeg har ikke vært borti "bomber"
men jeg har hatt flasker som har gått åt skogen..

har sittet på stua, og hørt et lite"putt" på kjøkkenet der de sto, og så det rant på gulvet og flaskene var delt i to...

no worries her i gården.
 
Det er jo alltids de som mener at "Murphy was a bloody optimist", men jeg holder en knapp på RDWHAHB.  
 
Thomas D skrev:
Om man søker litt på forumet her, eller andre ølbryggerfora, finner man fort en lang rekke tråder/poster som omhandler flaskebomber. De fleste ender med noe sånt som "flaks at ikke jeg, kona, barna etc. var i nærheten da det skjedde". Ei flaske som eksploderer i boden og fører til opprydding og vaskearbeid er kjedelig nok, men det kan i verste fall føre til stygge personskader. Det utrivelige er at selv om man gjør alt rett kan det skje den beste, selv om man selvsagt kan minimalisere risikoen: ølet var ikke helt utgjæret likevel, sukkerlaken var ujevnt fordelt, infeksjon osv...

Jeg er litt redd for at det er bare et tidsspørsmål før VG viser utrivelige bilder med glasskår og blod under en overskrift som "UNG MANN [size=5pt]nesten[/size] [size=12pt]DREPT [/size]AV [size=12pt]EKSPLODERENDE[/size] [size=5pt]flaske med[/size] [size=12pt]ØL[/size]".  :)

Nå skjønner jeg at om man gjør ting skikkelig er sjansen liten for at det skal gå galt, og enda mindre for at det går galt "in your face", men likevel:

Murphys lov vs. RDWHAHB. Hva mener dere?
Dersom dette spørsmålet plager deg så er vel coopers 74 cl plastplasker løsningen?
 
Jeg har opplevd et par "flaskebomber". Dvs de har sprukket, men helt udramatisk. Antagelig ikke pga ekstremt høyt trykk, men pga svakheter i glasset.
Det er nå likevel begrenset energi i en flaske da ølen i seg selv ikke kan eksplodere/ekspandere. Det er den lille gasslomma i flaskehalsen som vil ekspandere om flaska sprekker.
Kanskje andre med mer erfaring med sprukne flasker kan uttale seg, men jeg har vanskelig for å se at energien i gasslomma er stor nok til å skade noen, med mindre man står med nesa nedi ølkassa.
 
Noen på forumet skrev for en god stund siden (måneder?) om flasker han hadde på badet, kanskje til og med i dusjen, og en flaske eksploderte og knuste dusjkabinettet. Det hørtes ganske kjipt ut.
Selv har jeg opplevd at en flaske har løsrevet seg fra bunnen. Alle flaskene fra denne batchen er super overkarbonert, og ølet står til alle kanter når jeg åpner en flaske, men kun en har sprukket.
Jeg tar sjansen jeg ... :)
 
Kjøleboksen som utgjør meskekaret mitt, stepper inn som bombesikker boks for oppbevaring av flasker under karbonering.
Kommer nok til å gå for en litt større oppbevaringsboks i plast etterhvert som jeg øker volumet på batchene mine.
 
Jeg har flasket ca 1500 flasker og aldri opplevd at en eneste har gitt seg. Noen ganger har ølet veltet ut av flasken (karbonerte med honning på gefühlen), men flaskene tåler mye. Risikoen for at en flaske gir etter er liten. Risikoen for at denne flasken da eksploderer voldsomt er enda mindre, og risikoen for at noen befinner seg på dette stedet akkurat da er enda mindre enn det igjen. Jeg ville bare brygget, vært glad og gjort ting så godt du får til.  :biersmile:
 
tenkte på raserte hus evt. nye hiroshima.
da er det futt i flaskebombene da.
nuka hjemmebryggbomber
 
Cornelius er ikke noe jeg vurderer foreløpig da jeg igrunn ikke har plass og liker fleksibiliteten med flasker. PET-flasker o.l. er jo et alternativ, men mye mindre stas og litt kostbart..

Dere har mange gode poenger her rundt sannsynlighet. Jeg legger fra meg denne bekymringen for nå. Greit å se at folk har reflektert litt rundt det i alle fall. RHABAWAHBAWABB. :biersmile:
 
Til å begynne med lot jeg flaskene stå på kjøkkenbenken til karbonering. En dag mens jeg var på kjøkkenet hørte jeg et jæ... smell bak meg. Ei flaske hadde gått i lufta og tatt med seg den som sto ved siden av. Det var glass overalt. Flaks jeg var aleine på kjøkkenet akkurat da. Nå står flaskene i bomberommet ;-)

Har ellers opplevd at det går ei og annen flaske går i stykker. Nå lar jeg flaskene stå i kasser når de karboneres. Da har eksplosjonene vært kontrollert.

Det er relativt trygt å holde på med dette. ;D
 
Tilbake
Topp