Personlig setter jeg gjærstarter på magnetrører på kjøkkenbenken. Har lurt på om jeg skal lage meg et skap med temp-styring til dette... hva gjør dere?
Jeg har funnet ut at hvis jeg bruker magnetpinner på 4cm så er de helt stille. Bruker jeg magneter de på ca 3cm så blir det støy. Dette gjelder for begge rørerne som er rimelig like oppbygd mtp magneter og avstanden mellom de.
Litt klunk kan det være i begynnelsen ved for stor fart (rett før de faller av), men da skrur jeg ned farten og skrur opp når det blir mer biomasse i starteren.
Jeg vil tippe bråk fra røreren kan elimineres hvis man har en kolbe med flat bunn (erlenmeyer eller lignende) og finner ut av størrelsen på pinnen som fungerer best.
Man kan få kjøpt "kit" på ebay til en billig penge som består av magnetpinner av forskjellige størrelser, så kan man prøve seg frem.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.