Hvor høy gjennomstrømning ved mesking?

Jeg har prøvd å søke det opp, er garantert diskustert tidligere men jeg fant ikke så mye nyttig.

Jeg har en blichmann falskbunn og en 50L meskekjele, resirkulerer med en pumpe som klarer rundt 4,5 [L/m].

Spørsmålet mitt er rett og slett hvor stor gjennomstrøming har folk på meskingen? Jeg har brukt å strupe den lille pumpen ganske kraftig, kan jeg tillate større gjennomstrømning?

Brukere dere å røre oppi mesken? På sist brygg hadde jeg en effektivtet på 65%, regnet ut fra hva jeg faktisk har i gjæringsdunkene. Skulle gjerne ha sett at denne kom over 70%.

Når stopper dere å skylle? Og hvor mye skyllevann brukerer dere egentlig? Vil steg mesking kunne øke utbyttet?

Okei, så hadde jeg kanskje litt flere spørsmål likevel..

Forskjell på meskeutbytte og "brewhouse efficiency" som er det du ender opp med i karet til slutt. Sliter du med sistnevnte så må du bare skylle mer, eller ha en tynnere mesk. Sliter du med meskeutbytte ville jeg satt i gang med vannjustering og skaffet meg noen strips for å måle pH.

Påvirker vannjusteringen meskeutbytte altså.. Hm, nok en ting å lære seg da!

Meskeutbytte påvirker jo den totale effektiviteten til brygget, sist jeg målte meskeutbyttet før kok lå det rundt 75-78%.

Sversimo skrev:
Påvirker vannjusteringen meskeutbytte altså.. Hm, nok en ting å lære seg da!

Meskeutbytte påvirker jo den totale effektiviteten til brygget, sist jeg målte meskeutbyttet før kok lå det rundt 75-78%.
75-78% er eigentleg ganske normalt. Kva du får til slutt i gjæringskaret vil avhenge eiv fleire ting, og vil ofte variere fra brygg til brygg pga forskjell i mengde rusk og rask som ligg igjen i kokekjelen.

Hastigheiten på sirkuleringen treng ikkje vere stor, men du kan sirkulere så fort som silbotnen og maltsenge tillet det. Om du kjenner med sleiva nedi malten undervegs så vil du kjenne at denne blir meir kompakt om du opnar opp for meir flow. Det er ikkje noko poeng i å la maltsenga bli for kompakt.
Du kan gjerne røre undervegs, eg gjer det fleire ganger under meskingen, og før mash-out.

Mengden skolevatn vil avhenge av oppskriften, og kva mesketjukkelse du startar med. Du stoppar skolinga når du har rett preboil volum/OG.

Jeg trodde man skulle måle OG på skylletvannet og stoppe når det nærmer seg enn OG på 1015.

Mashout, dvs å øke tempen i mesken til 77grader? Hva slags temp har du evt. på skyllevannet da?

Er det forresten noen som vet hva smertegrensen på er på en 50L kjele med blichmann bunn når det gjelder kg malt?

Forstår at den totale effekten er avhengig av flere faktorer, største tapet mitt har vært vørter som ligger igjenn med humlen, jobber med å redusere dette til et minium.

Siden selve bryggingen tar med eller mindre samme tid om jeg brygger 20 L eller 50L ønsker jeg å få mest mulig øl hver gang, vi er som regel 2 og brygger så da blir det 50/50 fordelt også.

Om ein bryggar sterkt øl skolar ein malten gjerne med mindre vatn enn ved svakt øl. Om ein ikkje vil koke ned for å konsentrere vørteren då. Mindre skoling går sjølvsagt på bekostning av meskeutbyttet.

Køyrer mashout på 78º og har skolevatnet på samme temp.

Tilbake
Topp