Hvor lenge er det vits å la brygget gjære ?

permm

Det påstås at det alltid er lurt å la det gjære to uker, uansett om det har sluttet å ploppe i gjæringslåsen. Da får angivelig gjæren tid til å "rydde opp" etter seg og fjerne evt. usmaker / uønskede stoffer. Noen mener på den annen side at når FG har stabilisert seg er det tid for flasking.

Jeg har et brygg som gjæret friskt i 4 dager, så stilnet det, og FG har holdt seg på 1020 i tre dager (OG var 1050). Det er helt dødt i gjærlåsen, uten tegn til trykkforskjell mellom de to væskesøylene i gjæringslåsen. Kan det være noen vits i å vente en hel uke til før flasking ?

vet ikke noenting om dette brygget, utover og/fg. Men på generelt grunnlag virker utgjøringsgraden noe lav. Det kan hende den ikke er fullstendig utgjæret og at gjæren har gitt opp for tidlig. Yeast boken anbefales for få innsikt i gjæringsprosessens stadier. Det varierer mellom gjærstammer og også med en mengde miljøfaktorer. Hvis man ikke ønsker finne ut av dette er to uker en god tommelfingerregel for normale brygg.

En annen ting er at gjærlåsen bare er en liten indikasjon. Har du en liten lekkasje i gjæringsdunken vil gjærlåsen være rolig selv om det gjærer i dunken.

Da takker jeg for god respons. Ser ut til at det får stå en uke til ...
Jeg har mange ganger tenkt at denne "oppryddingen" vil vel fortsette selv om ølet er kommet på flaske. Prøv å tapp halvparten på flaske og vent med den andre halvparten, og prøv å smak forskjellen på de to etter karbonerings- og modningstiden er over. Ikke glem å gi tilbakemelding på forumet om resultatet.

Tilbake
Topp