Hvor lenge skal en gjærstarter stå?

Kenneth N

Norbrygg-medlem
Har lest meg opp om gjærstartere på forumet. Til mitt andre (ekstrakt-)brygg skal jeg bruke flytende Whitelabs-gjær.

Det eneste spørsmålet jeg har som jeg ikke finner svar på noen steder er: Hvor lenge skal en gjærstarter stå før jeg kan sette den til i vørteren?
 
24-36 timer på magnetrører (eller annen luftemetode).
Deretter "noe" tid i kjøleskap, så gjæren synker til bunns og du kan dekantere starteren.
Hvor lang tid "noe" er er avhengig av hvor flokkulerende gjæren er; f.eks. WLP007 synker flott til bunns over natta, mens andre kan trenge nesten en uke.
 
Dersom du velger ikke å dekantere, det er godt mulig når du har 2 liter starter på et 20 liters brygg,(jeg holder som mål mindre enn 10%) er det best å pitchew hele starteren når den er på det mest aktive. Det kan være etter 12 timer.
 
Blir å brygge ca 23 liter med whitelabs WLP004. Planen var i utgangspunktet å bruke Gahr sin enkle metode med 1 liter starter i en 1,5 liters flaske. Men slik jeg forstår får jeg kanskje ikke nok gjær ut av det. Kan det være lurt å da la den stå i f.eks. 2 døgn ved første "gjæring", for så å dekantere og bruke den ved det mest aktive andre gangen?
 
Dersom man bruker 1,5l flaskemetoden, vær obs på at gjæret ofte kan boble ut av flaska iløpet av natta. Dette problemet får man heldigvis ikke i en magnetrører under normale forhold.

Selv gjør jeg som Huub og setter en starter på 1-2 liter, avhengig av hvor mye gjær jeg trenger. Har god erfaring sålangt med å pitche gjæret mens det er på sitt mest aktive. Dumper hele stasen i en godt luftet vørter :)
 
Hvilken OG sikter du på?

Viss du sikter på 1.045 er én liter nok.
i området 1.050-1.060 er 2 liter starter fra én pakke gjær ok; du kan i såfall dele gjæren din på 2 1.5 liters flasker, så slipper du flere steg.

I følge http://www.whitelabs.com/beer/strains_wlp004.html er WLP004 "Flocculation: Medium to High"
Regn et par dager i kjøleskap viss du ønsker å dekantere.
(Har ikke brukt den selv, så jeg vet ikke nøyaktig.)

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html er flott for å regne ut hvor stor starter/hvor mye gjær du trenger.
 
Blir nok en OG på ca 1,048. Jeg tror jeg skal prøve meg på 2 liter og dekantere.

Kanskje det fungerer bedre om jeg kjøper meg en sånn 3-5 liters plastkanne? Kanskje litt mindre sjanse for at det skummer over da...
 
Det vil jeg tro. En vanlig brusflaske skummer lett over. Etter min erfaring da.
Har stått opp morgenen etter og funnet halvparten av gjæret på utsiden av flaska :p
 
Da får jeg prøve å lære av andres feil!  ;D

Kjapt spørsmål til! Skal jeg tilsette gjærnæring i starteren eller i vørteren som jeg koker? Eventuelt begge?
 
Det er litt "hipp som happ".
Noen tilsetter litt gjærnæring i starter, andre har det kun i vørter under koking. Andre dropper det fullstendig.

Selv tilsetter jeg litt i starteren, og resten under koking. :)
 
Hvor lenge er vanlig å ha gjærstarteren i kjøleskapet? Etter 24 timer. På stir plate?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 
Hvor lenge er vanlig å ha gjærstarteren i kjøleskapet? Etter 24 timer. På stir plate?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Det var litt uklart for meg hva du egentlig spør om her. Men jeg regner med at du lurer på hvor lenge den normalt står på røreren før du setter den i kjøleskapet.

I følge Palmer i den siste utgaven av How to Brew skal den stå og spinne i på røreren i bare halvparten av den tiden du beregner den trenger på å gå seg helt ferdig. Det er en litt uklar instruks; jeg skulle ønske han kunne satt det i forhold til kjennetegn på fermentering. Jeg vil tro at det dreier seg om å stenge av i det hovedgjæringen går mot slutten, og skummet begynner å synke.

Normalt tar det mellom 18 og 36 timer for en starter å bli helt ferdig. Har du relativt mye og frisk gjær, og setter den relativt varmt, går det fort, mens lite gjær/dårlig gjær/lav temperatur kanskje vil trenge den lengste tiden der. Du ser jo hvor fort det går også.

Poenget med å ta starteren av røreren, er å gi gjæren en oksygenfri periode, fordi den da kan bygge opp reservene av glykogen og trehalose.

Du bør forøvrig tilsette gjærnæring i enten starteren eller ølet - igjen i følge Palmer. Jeg synes det gir best mening å gjøre det i starteren.
 
Det var litt uklart for meg hva du egentlig spør om her. Men jeg regner med at du lurer på hvor lenge den normalt står på røreren før du setter den i kjøleskapet.

I følge Palmer i den siste utgaven av How to Brew skal den stå og spinne i på røreren i bare halvparten av den tiden du beregner den trenger på å gå seg helt ferdig. Det er en litt uklar instruks; jeg skulle ønske han kunne satt det i forhold til kjennetegn på fermentering. Jeg vil tro at det dreier seg om å stenge av i det hovedgjæringen går mot slutten, og skummet begynner å synke.

Normalt tar det mellom 18 og 36 timer for en starter å bli helt ferdig. Har du relativt mye og frisk gjær, og setter den relativt varmt, går det fort, mens lite gjær/dårlig gjær/lav temperatur kanskje vil trenge den lengste tiden der. Du ser jo hvor fort det går også.

Poenget med å ta starteren av røreren, er å gi gjæren en oksygenfri periode, fordi den da kan bygge opp reservene av glykogen og trehalose.

Du bør forøvrig tilsette gjærnæring i enten starteren eller ølet - igjen i følge Palmer. Jeg synes det gir best mening å gjøre det i starteren.
Vet noen hvorfor man bare skal ha gjærnæring i en av delene? Jeg ville tru den nye gjæren som blir produsert i vørteren også trenger "korrekt " næring?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Vet noen hvorfor man bare skal ha gjærnæring i en av delene? Jeg ville tru den nye gjæren som blir produsert i vørteren også trenger "korrekt " næring?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Når den har fått lagt seg opp skikkelig med næring i starteren, trenger den ikke mer. I en normal vørter vil gjæren antakelig ikke trenge gjærnæring i det hele tatt; det eneste den ikke vil få der, er sink. Men har den fått sink i starteren, er det unødvendig med mer. Et unntak er antakelig næringsfattig vørter, altså vørter med mye sukker og andre tilsetninger, som havregryn, mais, ris osv..

Dessuten inneholder gjærnæring aminosyrer som er involvert i fuselproduksjon, og dermed synes jeg det er greit å ikke bruke det i ølet så lenge det ikke er strengt nødvendig. (Kilde: http://scottjanish.com/esters-and-fusel-alcohols/.)
 
Har implementert Palmers metode for startere. 18 timer på røreren og 18 timer urørt før den går i kjøleskap. Etter 36 timer har gjæren bunnfelt såpass at det nesten ikke er nødvendig å kjøle den (hvis det haster). Om man gidder å måle er en gjærstarter på rører utgjæret etter 24 timer.
 
Typisk i starteren har jeg brukt 1/4 ts, mens til hovedgjæringen 1ts (25 l batch). Dette virker logisk da det produseres mye mer gjær under hovedgjæringen enn i starteren. Bør jeg øke mengden i starteren dersom jeg ikke benytter noe gjærnæring til hovedgjæringen?
 
Tilbake
Topp