I dag gikk ølet på fat og synes ikke det smakte surt på noen måte, men noen observasjoner har jeg gjort meg. Ølet hadde en FG på 1,016. Jeg har brukt WLP400 og mesket på 67 grader. Jeg synes utgjæringen er lovlig lav. Kan det ha sammenheng med "overdreven" tilsetning av fosforsyre? Ølet smakte imidlertid ganske tørt/lett, selv med en FG på 1,016 (OG 1,051). Dette kan kanskje også ha en sammenheng med fosforsyren? Synes ellers humlen ikke kom fram slik jeg hadde ønsket. Tørrhumlet med 6 gram per liter, men merket ikke så mye til aromaen som jeg bruker å gjøre med slike mengder tørrhumle. Fosforsyren som er synderen her og kanskje? En annen teori på det sistnevnte kan være overgang til nytt gjæringskar som er høyere og med mindre diameter. Kanskje det kan ha gitt mindre kontakt med humlen.. Akk ja, ølet virker nå drikkbart i hvert fall, så får vi heller se hvordan det blir når det er ferdig karbonert. Jeg har i hvert fall lært at jeg skal være litt mer tilbakeholden med fosforsyren neste gang