Hvor mye fosforsyre kan man bruke til vannjustering?

Jupp. Gjorde et google søk og ser Palmer skriver at lav PH kan påvirke beta-amylasen negativt. Brulosophy har også gjort et eksperiment hvor de mesket en øl med en ph midt på firetallet og den andre med ph 5.3. Den mesket med lav ph endte med en betydelig høyere FG, så kan se ut som det er forklaringen. Om det også forklarer en tam humleprofil må jeg undersøke nærmere..
Beta-amylase sliter veldig fort med dårlige forhold. Alfa er litt mer stabil. Men ja, humle-greia du nevner ble jeg litt nysgjerrig på etter at du nevnte at den var litt ikke på topp.

Lav pH gir dårligere alfa-syreutbytte av humla, men visst også en mer avrundet bitterhet. Ser for meg at det kan bli temmelig tamt om en går helt ned på midten av firetallet.

Lav pH gir dårligere alfa-syreutbytte av humla, men visst også en mer avrundet bitterhet. Ser for meg at det kan bli temmelig tamt om en går helt ned på midten av firetallet.

Den er nok ikke så bitter som den skulle vært, så ligger nok noe i dette, men skulle lav PH ta knekken på humlesmaken fra de sene tilsetningene og?

EDIT: nå har jeg som sagt bare smaken fra hydrometerprøven å gå etter. Kan være den får seg et boost etter karbonering... Lever i hvert fall i håpet!

Jeg slenger inn et dumt spørsmål:
Hva skjer hvis man brygger uten å korrigere vannets pH? Jeg er helt uvitende om pH i springvannet og i mesken, men det virker jo som det blir godt øl. Er forbedringspotensialet enormt eller snakker vi nyanser her?

Den er nok ikke så bitter som den skulle vært, så ligger nok noe i dette, men skulle lav PH ta knekken på humlesmaken fra de sene tilsetningene og?

EDIT: nå har jeg som sagt bare smaken fra hydrometerprøven å gå etter. Kan være den får seg et boost etter karbonering... Lever i hvert fall i håpet!

Kullsyra hjelper humla fram, så du kan rolig se fram til en humlerikere opplevelse når ølet er ferdig karbonert:).

Jeg slenger inn et dumt spørsmål:
Hva skjer hvis man brygger uten å korrigere vannets pH? Jeg er helt uvitende om pH i springvannet og i mesken, men det virker jo som det blir godt øl. Er forbedringspotensialet enormt eller snakker vi nyanser her?

Med normalt norsk vann trenger du stort sett ikke å bekymre deg så veldig. Hvis vannet ditt er hardt/har litt høy alkalinitet (= evne til å hindre endring i pH), vil du slite med det lyse ølet. Det vil gjerne fort få en litt krass bitterhet/du vil ikke få det rundt og friskt. Er vannet alt for bløtt, blir pH for lav når du mesker det mørke ølet. Du vil kunne få dårlig effektivitet, og et syrlig og tynt øl.

Hvis du hverken har problemer med de aller lyseste eller de aller mørkeste ølene, er du heldig. Forbedringspotensialet ditt er neppe enormt, men jeg har vondt for å tro at ikke ølene i enten den ene eller den andre enden av spektret ville kunne tjene litt på pH-justering. Men som du sier; hvis ølet ditt er godt, er det i høyden snakk om nyanser.

Det er veldig enkelt å sjekke med pH-strips hvordan du ligger an når du mesker, så jeg hadde spandert de tierne en pose med sånne strips koster. Så veit du litt om hvordan vannet ditt funker.

Hvor kjøper man disse stripsene? Jeg har sett mange, men de har gjerne en range som starter eller slutter midt på 5-tallet.

Edit: Glem det. Bestilte flere sett på ebay. Koster uansett ikke mange kronene. Tre ulike pakker dekker en pH-range fra 3.8 til 8 ganske godt.

Sist redigert:
Kullsyra hjelper humla fram, så du kan rolig se fram til en humlerikere opplevelse når ølet er ferdig karbonert:).

Andre øl jeg har humlet med tilsvarende mengder og humler på samme tidspunkt har hatt en mye mer fremtredende aroma og smak ved flasking, men vi får satse på at den kommer seg :) Kan jo være wlp400 kamuflerer mer av humlesmak og aroma også sammenlignet med 001 som er en mer nøytral gjær.

Andre øl jeg har humlet med tilsvarende mengder og humler på samme tidspunkt har hatt en mye mer fremtredende aroma og smak ved flasking, men vi får satse på at den kommer seg :) Kan jo være wlp400 kamuflerer mer av humlesmak og aroma også sammenlignet med 001 som er en mer nøytral gjær.

I den white IPA'n som jeg brygget nylig med 400, skinner i alle fall humla fint gjennom:).

Jeg låner tråden litt og spør:
Hvor mye melkesyre kan man bruke til vannjustering?

Jeg skal brygge Barley Wine med 15kg malt mesket i 33 liter vann, 28 liter vørter etter kok. Jeg har vann fra privat brønn og har kalkulert med at jeg må tilsette 8ml melkesyre for å nå pH 5,45. Vil dette sette smak?

Jeg låner tråden litt og spør:
Hvor mye melkesyre kan man bruke til vannjustering?

Jeg skal brygge Barley Wine med 15kg malt mesket i 33 liter vann, 28 liter vørter etter kok. Jeg har vann fra privat brønn og har kalkulert med at jeg må tilsette 8ml melkesyre for å nå pH 5,45. Vil dette sette smak?

Jeg tror det går greit. Du er nok godt innafor grensa, men du skal ikke ha i så veldig mye mer før du nærmer deg. Rådene varierer litt. Amerikanske kilder baserer seg på 88% syre, mens Lactol vel er litt svakere. Så du har nok litt å gå på. (Jeg tror Palmer snakker om 2 ml per gallon, mens andre nevner 5 ml på en vanlig amerikansk 19-liters batch.)

Vil også tro du ligger på grensen. Tilsatte ca 7ml (tror jeg det var) i en testmesk da jeg skrudde inn mitt nåværende bryggeri i fjor høst, Dette var tenkt til å ende opp som 14L (kokte ikke dog, bare mesket) og smaken var veldig fremtredende.

Hei

Skal brygge en pale ale med 50/50 pils og hvete. Drøye fem kilo malt i ca. 26 liter meskevann. Jeg justerer med kalsiumklorid og kalsiumsulfat, men i følge EZ calculator er PH fremdeles altfor høy. Hvor mye fosforsyre er det greit å tilsette før det setter smak? Jeg må tilsette 5,5 ml her for å nå akseptabel PH. Vil det gi smak, eller er det bare å kjøre på? Jeg har brukt melkesyre tidligere og da har jeg aldri brukt mer enn 2,5 ml for at det ikke skal gi smak.
Til den oppskriften der ville jeg brukt ca. 50 ml 10 % fosforsyre. Malten er i utgangspunktet fosfat bufret, og fosforsyre justerer bufferen ved å inngå i den. Altså ingen smaksendring.

Tilbake
Topp