Hvor mye gjær KAN jeg bruke?

Hei

Jeg skal snart brygge en lys lager og skal bruke Saflager W34/70 tørrgjær.
Jeg skal har ca 310 liter til gjæring i to gjæringskar, mao ca 155 liter i hvert kar. Jeg har en pakke med 500 gram gjær og lurer på hvor mye av denne jeg kan bruke i hvert kar før det blir for mye.

Vanligvis kjører jeg ca 1 pk. à 11,5 gram pr 10 liter, noe som skulle tilsvare 15 pk. eller 172,5 gram.
Detter blir jo da 345 gram tilsammen.

Jeg vurderer for enkelhetens skyld å bruke ca 200 gram pr gjæringskar, men er usikker på om dette blir for mye gjær?

Noen formeninger/anbefalinger om dette.

O.G. er forøvrig planlagt til rundt 1.045 og F.G. rundt 1.008-10.
Gjærer på rundt 9 grader 3-4 døgn før jeg øker til ca 12 grader til nesten utgjæret og tar så en diacetylrest før jeg coldcrasher en liten uke.

Er du sikker på at det er pr dunk? I følge mr.maltys gjærkalkulator kommer jeg til 288 gram på 310 liter. Mao 144 gram pr gjæringskar.
Har du husket å endre fra "Ale" til "Lager" ?
Jeg sjekket også, og kom frem til 5200 mrd celler som er ca 520 gram, eller 260 gram i hver dunk

Har du husket å endre fra "Ale" til "Lager" ?
Jeg sjekket også, og kom frem til 5200 mrd celler som er ca 520 gram, eller 260 gram i hver dunk
Det er noe som ikke stemmer en plass... Jeg får også 5200 mrd celler, men det står 288 gram gjær, eller 25,1 pakker à 11.5 gram.

Og det står på lager ikke Ale, O.G. 1.045.

Det er noe som ikke stemmer en plass... Jeg får også 5200 mrd celler, men det står 288 gram gjær, eller 25,1 pakker à 11.5 gram.
Og det står på lager ikke Ale, O.G. 1.045.
Kommer vel an på hvor mange levende celler du antar du har i pakken din da. Står det noe om best-før-dato ?

Kommer vel an på hvor mange levende celler du antar du har i pakken din da
Ja det er jo det da... I følge mr. Malty så er jo det 20 mrd celler pr gram. Fermentis selv har en garanti på minimum 6 mrd celler 2 år etter pakkedato, men jeg vet ikke hvor mye det er i "nyere" gjær.

Har du en preferert gjærkalkulator som funker for deg så ville jeg stolt på den også i dette tilfellet ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har du en preferert gjærkalkulator som funker for deg så ville jeg stolt på den også i dette tilfellet ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har i grunn det, i utgangspunktet så var jo spørsmålet mitt om jeg vil pitche for mye gjær dersom jeg bruker litt mer enn jeg vanligvis gjør.
Men slik det ser ut så skader det nok ikke å dele pakken min i to, og bruke 250 gram pr gjæringskar på 155 liter.

Men for å rykke tilbake til start da, og komme til en konklusjon kanskje :)
Jeg vil ikke over-pitche med 250 gram gjær pr 155 liter??

Nei ang celler pr gram blir visst ikke de kloke enige om heller.
Men det er vel bare Fermentis som sier noe om mengdeøkning ved så lav temperatur.
Tror likevel Gahr en gang sa at så mye ekstra ved temperatur under 12C ikke er nødvendig.
-Tror ikke du bruker for mye om du bruker allt. Det vanlig er tre pakker på ei standard bøtte.

Tilbake
Topp