Hvor mye humle, og ved hvilke tidspunkt?

Hei!

Søker igjen hjelp fra ekspertene... Er totalt newbie, men skal sette batch nr 3, og avansere fra kit til ekstraktbrygg hvor det tilsettes humle.

Har kjøpt inn Nottingham gjær, en boks Coopers Amber og en boks Coopers Light, samt 100 g Styrian Goldings Celeia pellets (3.19%).

Planen er et totalt volum i dunken på ca 19 liter, da jeg ønsker ABV omkring 5% (correct me if I'm wrong). Videre er planen å koke et relativt lite volum (4-7 liter), pga jeg ikke har kjøler og heller ingen stor kjele. Skal koke 1/3 av ekstraktet fra begynnelsen av, og tilføre resten ved slutten av koketiden.

Spørsmålet er: Ved hvilke tidspunkter bør humlen tilsettes, og hvor mye hver gang? Har som sagt 100 g, og har blitt anbefalt å bruke mesteparten pga jeg liker ølet relativt bittert (men ikke ekstremt..)
 
Det er vanlig å tilsette ved begynnelsen av koketiden (60 eller 90 minutter) for bitterhet, rundt 15 minutter før slutt for smak og etter kokeslutt for aroma, men det er ikke noen streng regel. Vørteren må koke for å utvinne bitterheten fra alfasyren, men samtidig koker du vekk aromaen. Med så lav alfasyre må du tilsette ganske mye tidlig for å få bittert øl, så kanskje 80 gram ved begynnelsen av koketiden og 20 gram ved fem minutter?
 
Supert, takk for svar  :)
Andre som er enige eller uenige i dette tidsskjemaet?

Og hva med ABV som beskrevet i første post - tror dere det blir som planlagt?
 
Eilert skrev:
Hei!

Søker igjen hjelp fra ekspertene... Er totalt newbie, men skal sette batch nr 3, og avansere fra kit til ekstraktbrygg hvor det tilsettes humle.

Har kjøpt inn Nottingham gjær, en boks Coopers Amber og en boks Coopers Light, samt 100 g Styrian Goldings Celeia pellets (3.19%).

Planen er et totalt volum i dunken på ca 19 liter, da jeg ønsker ABV omkring 5% (correct me if I'm wrong). Videre er planen å koke et relativt lite volum (4-7 liter), pga jeg ikke har kjøler og heller ingen stor kjele. Skal koke 1/3 av ekstraktet fra begynnelsen av, og tilføre resten ved slutten av koketiden.

Spørsmålet er: Ved hvilke tidspunkter bør humlen tilsettes, og hvor mye hver gang? Har som sagt 100 g, og har blitt anbefalt å bruke mesteparten pga jeg liker ølet relativt bittert (men ikke ekstremt..)

ved lavere volum får du dårligere utvinning av alfasyrene i humlen. tror dette kan beregnes i f.eks. beersmith eller noe annet program.
 
Eilert skrev:
Du mener altså kokevolum? Har du forslag til schedule og mengde for humlen?

kokevolum ja. løsningen blir fortere mettet av humlesyrer og klarer ikke å ekstrahere mer (sånn jeg har forstått det). har ingen forslag nei, men tror diverse bryggeprogrammer (om du har det) justerer for slikt
 
Hvis du ser for deg å brygge en del øl fremover vil jeg anbefale deg å investere i en større kjele.

Da jeg begynte med ekstraktbrygging brukte jeg først en 15l kjele, senere kjøpte jeg en på 30l - men nå i dag egentlig kunne jeg godt hatt en enda litt større. Med en stor nok kjele får du bedre utnyttelse av humlen - og du kan med en bitteliten ekstrainvestering gå over til all-grain ved hjelp av Brew-in-a-bag (BIAB).

Malt er en god del billigere enn maltekstrakt - og du kommer iallfall til å redusere humlemengden en god del.

Hvis du leter etter et billig alternativ for både kjele/kjøling, kan jeg anbefale homebrewstuff.com iallfall.
 
Takk for tips!

Hva tror dere om ABVen, blir den som planlagt?

Og hva med humletilsetningen - hva blir forskjell i praksis ved f eks 80g @ 60 min pluss 20g @ 5 min, i forhold til f eks 60@60min/20@15min/20@5min?
 
Tilbake
Topp