Hvor mye malt?

Skal til å brygge 2. Brygg, første var 2 stk ferdig pakker..det gikk greit..
Nå har vi kjøpt alt løst..

Problemet er mengden malt/humle, har testet et par brygge program og ingen sier det samme..er feks. 3kg malt forskjell..som er en god del..

Skal brygge en weissbier på 1.050.
100liter til gjæring..
50/50 hvete/pilser
Får fra 22kg til 25kg..
75% effektiv..

Humle (Hallertau Mittelfruh) er alt fra 130-180 gram for å.havne på 15 IBU

Hva er rett..???
Hva sier dere som har mange brygg bak dere..?
 
Spørs på utbyttet ditt. Du må sette opp det. Hvis du har gjort det og programmene viser et betydelig avvik så er det noe rart.
 
Det er forskjell på brewhouse effektivitet og meske effektivitet. Brewhouse er det du får til gjæring. Mesk eff. Er det du får til kok. Det kan skille endel. På min kalkulasjon får jeg 1.052 på 22 kg, med 75% brewhouse eff. Det er ikke så viktig hva kalkulatoren sier, det er et pekepinn på hvor man havner, bruk den samme fra gang til gang og lær hva som gir deg riktig OG i ditt bryggeri.
 
Spør de dere kjøpte settene av om hvor mange kg malt de inneholder og forklar at dere trenger å finne ut effektiviteten i bryggeprosessen deres, så burde dere være på riktig vei.
 
Men hvilken effektivtet kan forventes av et 3 kjele oppsett (vv tanker) og kontinuerlig skylling vist ting gjøres rett?
Tenker da på rundt 1.050-60
 
Sist redigert:
Tre kilo er vel ikke noen større økonomisk faktor. Og kjøper dere 100g humlepakker går det med to uansett.
Jeg hadde gått for 25 kg og heller justert med vann hvis OG ble for høy.
Hvilken effektivitet er umulig å gi godt svar på. Har dere god tid kanskje rundt 80-90%.
Men med dårlig tid kan den bli mye lavere. Og da kan de "ekstra" tre kg malt komme godt med.
Flere forhold utenom trekjeleoppsett har også betydning.
 
Kanskje 75%? Tror jeg hadde regna med 70% første gang (fordi jeg ikke gjør alt riktig på første forsøk selv).
 
Støtter forvirret her. Brygger sjøl på VV tanker. Under 50.- forskjell på 100l brygg ville jeg ikke brydd meg med, og du er sikker på at du får det du håper på. Stopp skyllingen når du har SG riktig, dvs noe under det du skal havne på etter kok.
Og, om du kjenner forskjell så små mengder Mittelfruh, er du litt av en prøvesmaker.. Klin til! Ville brukt mye mer, 400g. Mittelfruh smaker godt!
 
Brygger ikke sett denne gang..handlet sekker..
Det skjønte jeg, men dere har brygget sett. Hvis dere vet hvor mye malt det er i settene og vet hvordan utbytte dere fikk så kan dere regne ut effektiviteten. Så kan dere kjøpe sekk og ha en rimelig peiling på hvor dere vil lande.
 
Nei.. ble litt rot da det var første gang,..feil meske temp,ingen utmesk,skylling med for lav temp.. ++++ men det ble bra øl av det..
Har laget en bedre plan for neste forsøk...
 
Vær nøye med notatene, de er til god hjelp når man skal lære seg bryggeriet sitt.
 
Men hvilken effektivtet kan forventes av et 3 kjele oppsett (vv tanker) og kontinuerlig skylling vist ting gjøres rett?
Tenker da på rundt 1.050-60

Jeg har ligget på rundt 80% meskeutbytte med 2.5L/Kg (Boilermaker da) Men mye spørs på dødrom under falskbunn. større dødrom = mindre skyllevann = lavere utbytte. 73-76% virker som et fornuftig sted å starte med den OGen, med mindre du har enormt dødrom.
 
Har 6 liter under silbunn.. så sitter med 56 liter skyllevann.. 117 liter til boil..vist jeg ikke tar helt feil her da..
 
Hva er ratioen mellom meskevann og skyllevann? Det er dette tallet som er relevant for effektiviteten.

Bruk gamle oppskrifter som referanse.
 
Tilbake
Topp