hvor mye sukker pr liter karbonerer ale's du med?

Jeg karboberer med 5 gram per liter på de fleste ales som APA, IPA osv. Karbonerte med mer før, men liker det med litt mindre "trykk". Det gir likevel mer enn nok kullsyre.

Enig med Marius. 4 gram er heller ikke galt; det holder egentlig, det. Men lenger ned begynner kanskje å bli flatt?

Jeg synes det henger sammen med ølet. Kullsyre gir jo en viss bite i seg selv. Med fat så kan man regulere karboNERINGEN ifht selve ølet. Men under 6g/l synes jeg høres tamt ut mtp på at flaskekarbonering gir en slags rundhet i selv. Men dette er jo som på et seksetasjers horehus. Smak og behag, mye å velge mellom.

Jeg synes det henger sammen med ølet. Kullsyre gir jo en viss bite i seg selv. Med fat så kan man regulere karboNERINGEN ifht selve ølet. Men under 6g/l synes jeg høres tamt ut mtp på at flaskekarbonering gir en slags rundhet i selv. Men dette er jo som på et seksetasjers horehus. Smak og behag, mye å velge mellom.

Om det er skrivefeilen min du sikter til så var den et hendig resultat av store pølsefingre på et lite mobilt tastatur :)

Rundt 5 gram per liter blir ikke tamt i det hele tatt. Jeg har som Finn vært nede på 4 gram på enkelte mørkere øltyper også, og det fungerer fint det. Min erfaring er at 6 gram per liter kan bli litt "stikkende" når jeg brygger IPA/APA. Men det er som du sier smak og behag. Man må bare prøve seg frem til man finner det man liker.

Snodige greier. Dette er smak og behag som folk sier. Jeg har karbonert etter 7 gram per liter en stund og synes det bare så vidt er nok.

men jeg liker å helle aggressivt slik at jeg får mye skum- da blir jo rest kullsyren deretter også.

Mistenker muligens at jeg har flasker som ikke er helt tette. Jeg bruker Coopers-pet flasker, er det andre som opplever at karboneringsnivået på dem blir litt lite?

Mengde kullsyre er vel litt smak og behag. Selv er jeg ikke så veldig glad i mye kullsyre, så da karbonerer jeg med 4 g/l, rund baut. Unntaket må være stouts. Da kan jeg bruke 3 g/l eller mindre.

Snodige greier. Dette er smak og behag som folk sier. Jeg har karbonert etter 7 gram per liter en stund og synes det bare så vidt er nok.

men jeg liker å helle aggressivt slik at jeg får mye skum- da blir jo rest kullsyren deretter også.

Mistenker muligens at jeg har flasker som ikke er helt tette. Jeg bruker Coopers-pet flasker, er det andre som opplever at karboneringsnivået på dem blir litt lite?
Jeg liker også mye kullsyre, kan ikke tenke meg noe mer nedtur enn når man ikke får skumtopp når man heller. Jeg syntes generellt f.eks at IPA man kjøper i butikk har altfor lite kullsyre. Vet ikke hvorfor det egentlig er slik at IPA skal ha mindre kullsyre enn APA? Er sikkert en grunn, men jeg har nok mer kullsyre i mine IPAer enn de fleste, funker best for meg:)

Sist redigert:
Jeg liker også mye kullsyre, kan ikke tenke meg noe mer nedtur enn når man ikke får skumtopp når man heller. Jeg syntes generellt f.eks at IPA man kjøper i butikk har altfor lite kullsyre. Vet ikke hvorfor det egentlig er slik at IPA skal ha mindre kullsyre enn APA? Er sikkert en grunn, men jeg har nok mer kullsyre i mine IPAer enn de fleste, funker best for meg:)

Jeg har ikke hatt noen problemer med å få skikkelig skumtopp på mine IPA'er, selv om jeg karbonerer med "kun" 5 gram per liter :)

Tilbake
Topp