Hvor mye tåler en Caso Pro3500 induksjonstopp?

Mats

Har akkurat fått kokeplate i posten, det er en Caso Pro3500 http://eltema.no/products/1571-caso-master-pro3500-cs2365.aspx ser i brukermanualen at max vekt på kjele og innhold er 10 kilo. Har en gryte som veier nesten 7 kilo og hadde tenkt til å ha vel 25 liter oppe i den, blir over 3 ganger max vekt.

Har sett at det er en del her som har slik kokeplate, det jeg lurer på er om noen har klart å ødelegge en slik eller om de tåler belastningen på tross av konservativ vekt begrensning?

Videre står det at kjelen ikke skal stå på kanten men kun på platen i midten, kjelen er selvfølgelig så stor at den kommer ut på kanten. Trenger jeg mindre kjele eller større induksjonsplate, eller går dette bra?

Redigert, lagt til siste spørsmål

Jeg brygger med 37 liter vann og 12 kg malt på det meste. Det går bra
Har en sprekk, men tror det var min feil

Leste og det samme i manualen og ble litt skeptisk... Men brygget med 50L kjele, 35L vann og 7kg malt. Neste brygg blir noen ekstra kilo vann og malt men tror det går fint. Kjøpte den hos bryggselv og på siden deres har de skrevet at den passer perfekt til 50L kjele.

Har kokt 45L i en 50L gryte på den uten noen problemer, men kanskje greit å være litt obs da det der står i manualen :0 Var ikke klar over det selv men den virker jo svært solid og tåler det nok bra.

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2

Noen som har erfaring medbruk av denne på Blichman? Vurder å benytte en sånn til å varme vørteren under resirkulering.

AxelH skrev:
Noen som har erfaring medbruk av denne på Blichman? Vurder å benytte en sånn til å varme vørteren under resirkulering.

Jeg bruker en Kervel til min boilermaker, den funker som gull... Også sammen med PID.. Men de har sluttet å produsere 2000w kervel koketoppen, så løp å kjøp mens de har igjen... Det er virkelig en koketopp som er verdt penga. Ikke skrur den seg av heller under styring med pid, slik flesteparten av induksjonstopper gjør.

AxelH skrev:

Jepp, funker som fjell! Har 15 gallons kjelen

Bernts skrev:
Jeg bruker en Kervel til min boilermaker, den funker som gull... Også sammen med PID.. Men de har sluttet å produsere 2000w kervel koketoppen, så løp å kjøp mens de har igjen... Det er virkelig en koketopp som er verdt penga. Ikke skrur den seg av heller under styring med pid, slik flesteparten av induksjonstopper gjør.

Trur neppe du finn kerwelplate andre stader enn på finn og i brukthandlar.     

Ei erstatning er denne:  http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/platetopp/WCP1/wilfa-kokeplate-wcp1 - den er også 2000W men ulempa med den er at sjølve plata er litt liten så ein 36 liters kjele har ein tendens til å stå litt utstøtt på den (vel - den står greit men Kerwelplatene var vel større i diameter).  Ein fin til med wilfa-plata er at du kan stilla styrke på den trinnlaust og du kan også bruka den på PID.   

katla skrev:
Bernts skrev:

Trur neppe du finn kerwelplate andre stader enn på finn og i brukthandlar.     

Ei erstatning er denne:  http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/platetopp/WCP1/wilfa-kokeplate-wcp1 - den er også 2000W men ulempa med den er at sjølve plata er litt liten så ein 36 liters kjele har ein tendens til å stå litt utstøtt på den (vel - den står greit men Kerwelplatene var vel større i diameter).   Ein fin til med wilfa-plata er at du kan stilla styrke på den trinnlaust og du kan også bruka den på PID.   

Du får de på elkjøp og lefdal, men det er ikke alle butikker som fremdeles har de inne. Men de har de hos begge disse kjedene i stavanger, den du linker til blir nok for leketøy å regne når det kommer til kvalitet på selve platen.. Men den funker nok den også.

Jepp - ser det er nokre butikker som har den inne - men ikkje her i Bergen.  1500W og kostar 599,-  Ikkje rart at Kervelfabrikken gjekk nedanom og heim når Wilfa leverer sine Kina?-plater til 299,-  Det er nok eit stødigare alternativ med Kervel.      Eit spørsmål:  er det trinnlaus regulering på Kervel?

Nei, det er desverre ikke trinnløs regulering på den. Så jeg bruker lav effekt når jeg sirkulerer og skrur opp effekten hvis jeg skal heve tempen ved stegmesking..

Jeg bruker denne induksjonsplata på min 75 liters kjele med 60-70 liter vann. Kjelen stikker utenfor rundt hele. Verken plata eller jeg ante noe om maksbelastning og størrelse og oppsettet har funket fint gjennom 4 brygg.

Jeg bruker denne med 20 gallon blichmann (ca. 75 liter). Har kokt med gryten smekk full og det har gått fint.

Eneste ulempen med blichmann er at den er tynnbunnet og trolig forårsaker for høy temperatur slik at kokeplaten konsekvent faller fra 3,5kw til 2,8 og dereter til rundt 2kw. Når tempen faller igjen så stiger effekten til 3,5 eller 2,8.

Jeg har testet med en magnet på mitt Blichmann meskekar og et vanlig tykkbunnet kokekar fra bryggselv, og Blichmannen er mindre magnetisk. Har noen andre registrert det samme? Vil ikke da også Blichmann være mindre egnet for induksjon?

I følge Blichmann selv funker ikke BoilerMakeren på induksjon, men jeg (og flere) stegmesker i alle fall med den på en induksjonsplate, og det går helt fint. Hvor bra det er å koke i den på induksjon skal jeg dog ikke uttale meg om.

Kanskje litt feil tråd men, noen som har erfaring med 50 liters brygg på komfyren? Med tanke på vekt på platetoppen..

Det går bra helt til toppen sprekker. Da går det ikke bra lenger :)
Finnes vel ikke en god regel for dette, men 50kg er mer enn hva jeg hadde plassert på platetoppen. 50kg på en Caso går bra, men så er jeg også mindre redd for at den skal ryke
... selv om tråden er fra 2012 :)

Det finnes vel noen tråder som omhandler Reodor Felgen-løsninger for å komme rundt dette. Mener å huske noen stativ/rammer med springfjærer :)

Tilbake
Topp