Hvor mye vann absorberer en kilo malt? (BIAB)

Hei.

Skal i gang med andre brygg imorgen og klarer ikke å huske hvor mye vann malten absorberer.

Skal brygge BIAB og mener å huse 0,7 liter men er meget usikker.

Bommet kraftig på mengder forrige gang, men ble fremdeles ett meget bra øl.

Hadde vært morsomt å få alt korrekt denne gang ;)

Rubber-Duck skrev:
Hei.

Skal i gang med andre brygg imorgen og klarer ikke å huske hvor mye vann malten absorberer.

Skal brygge BIAB og mener å huse 0,7 liter men er meget usikker.

Bommet kraftig på mengder forrige gang, men ble fremdeles ett meget bra øl.

Hadde vært morsomt å få alt korrekt denne gang ;)
  Ka du mena? kor mykje veske som du ikkje "får igjen" etter mesk, eller volumet malten opptar?

Brygger biab sjølv. I dag meska me med ca 21l på ca 5.6kg malt. Lot posen få renne av seg litt etter mesking, og då hadde me nesten 16l att i kjelen. Me skyller vørter gjennom kornet to gonger etter mesking, og skyller deretter med varmt vatn (ca 78*) for å få ønska pre-boil volum. I dag endte me på ca 74% utbytte. Er for øvrig vårt tredje brygg.

Jeg mener hvor mye vann jeg må ha ekstra i kjelen for å kompensere for hva malten absorberer. Altså hvor mye veske den tar med seg når jeg løfter ut meskeposen (og la den renne godt av seg selvfølgelig).

Harmonerer at jeg gikk ut ifra 0,7 liter forrige gang, men bommet på hvor mye som forsvant under kok.

Er helt fersk på dette så det er MYE jeg ikke har helt kontroll over enda.

Da går jeg ut i fra 0,7 så får vi se hvor jeg havner.

Beste måten å lære på er vel og prøve. :yes:

Etter et par brygg så lærer du deg kor mykje vatn du treng, og kor mykje du koker vekk ila ein time. Me koker ganske nøyaktig 1liter/time. Men me tilsetter som sagt vatn ved skylling, då me brygger opptil 25liter i 30liter kjele. Skylling øker utbytte óg, så det kan du vurdere etter kvart.

Malten trekke til seg meir en 7dl. Det er eg ganske sikker på. Bryggselv skreiv opp til 1,4-1,5 liter. Men som sagt går eg ut frå 1,2 til 1,3 liter som malten tar til seg. Men ditta erfara du ette kvert ;) Lykke til!!

LasseO skrev:
Malten trekke til seg meir en 7dl. Det er eg ganske sikker på. Bryggselv skreiv opp til 1,4-1,5 liter. Men som sagt går eg ut frå 1,2 til 1,3 liter som malten tar til seg. Men ditta erfara du ette kvert ;) Lykke til!!

Om ein lar posen renne godt av deg, så kan det nok komme under literen per kilo. Eg måler rundt literen i vårt oppsett, men eg "tømmer" ikkje posen for vørter

Nei det kan nok vere  :) Men kjøyre du på med 5 tonn trykk på malten eller sentrifugera den med nok rpm så kan du nok få ut all veske ;) Kan også nevnast at i humlerike øl so "stjele" humla litt også  8)

Regner med det går bra uansett ;D

Forrige brygg (APA) ble humlet etter oppskriften på 25 liter men endte opp med 20 liter i gjæringskaret.

Mange feil ble gjort men sluttresultatet var over all forventning. Poenget er vel å brygge godt øl. :yes:

Rubber-Duck skrev:
Regner med det går bra uansett ;D

Forrige brygg (APA) ble humlet etter oppskriften på 25 liter men endte opp med 20 liter i gjæringskaret.

Mange feil ble gjort men sluttresultatet var over all forventning. Poenget er vel å brygge godt øl. :yes:

Det gjer det nok  :)

Siden jeg er igang og spør dumme spørsmål så fyrer jeg av ett til:

I mitt hode så burde kettle volume tilsvare finale volume + det som er beregnet å forsvinne under koking. Siden dette ikke stemmer så regner jeg med at det er noe jeg IKKE har skjønt enda. Kunne noen vært så koselig å forklart hva forskjellen er og siden jeg tar utgangspunkt på å tilsette 0,7 liter pr kg malt for å kompensere for malt. Har skjønt det slik at 1 kg malt "bygger" ca 0,7 liter og at den tar med seg ca 1 ut av kjelen. Fullt mulig jeg er helt på bærtur her men. Forrige gang traff jeg OG spot on, men føler det var en del flaks ute og gikk.

Skal forresten 6,750 kg malt i denne oppskriften og jeg har en kjele på ca 41 liter.

Kettle Volume: 27,93 L (1,054)
Boil Duration: 60 m
Evaporation: 1,89 L
Water Volume Added: 0,0 L
Final Volume: 25,0 L (1,060)

Etter at jeg har løftet ut posen og så latt søtvørteren renne gjennom posen to ganger, heller jeg over like mange liter vann på 78 grader som jeg har kg malt, mao 5l malt blir 5 l vann, da presser dette vannet ut den søtvørteren som sitter igjen i malten. På denne måten øker du effektiviteten ganske dramatisk, min rekord er 91% effektivitet.

Fossdal skrev:
Etter at jeg har løftet ut posen og så latt søtvørteren renne gjennom posen to ganger, heller jeg over like mange liter vann på 78 grader som jeg har kg malt, mao 5l malt blir 5 l vann, da presser dette vannet ut den søtvørteren som sitter igjen i malten. På denne måten øker du effektiviteten ganske dramatisk, min rekord er 91% effektivitet.

Eg gjer omtrent det samme, men pga at kjelen vår er litt liten, så må eg skylle med ein del ekstra vatn. Likevel endte eg på ca 74%.

Dagens brygg:

Meska med 21 liter. Ca 5.58kg malt.
Skyller vørteren to gonger. Satt igjen med nesten 15 liter i kjelen.
Skyller med vatn @ 78grader, ca 14 liter for å få ønska pre-boil volum på 28 liter. Endte opp med 25 liter med OG 1.052 (target var 1.049) som tilsvarte 74%.

Kor kan eg forbedre dette? Skylling blir gjort med hevert rett i posen. Burde eg strupe denne og bruke lengre tid? Når eg tok vekk posen, så rant det ca ein liter til av denne. Målte den til 1.006, så eg får jo ikkje med meg alt.

Beklager for hijacking av tråden!

Takker for innspill og kan meddele at bryggingen gikk nesten bra.

Litt kludring ble det, men kom i mål.

Øvelse gjør mester.

SølveB skrev:
Kor kan eg forbedre dette? Skylling blir gjort med hevert rett i posen. Burde eg strupe denne og bruke lengre tid? Når eg tok vekk posen, så rant det ca ein liter til av denne. Målte den til 1.006, så eg får jo ikkje med meg alt.

Jeg synes jo du skyller vel mye om det siste måler 1.006.  Likevel får jeg 78% utbytte ved å bruke dine tall. (5,6x296/25 = 66,3  OG= 52/66,3= 78%) Eller har du brukt mye malt som ikke kan regnes på 296?  Om du ikke har sett tråden min så er den her:
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,14628.0.html
Etter at jeg har helt over skyllevannet og det bare drypper setter jeg dette over på en liten kjele så får det renne av seg mens resten settes til kok. Da får jeg som regel ut 2 liter som holder omtrent halvparten av det som er i kjelen, 1.030 mot 1.060, f.eks. Men jeg er overbevist om at mitt høye utbytte er et resultat av mye vann og hyppig røring.

Fossdal skrev:
SølveB skrev:

Jeg synes jo du skyller vel mye om det siste måler 1.006.  Likevel får jeg 78% utbytte ved å bruke dine tall. (5,6x296/25 = 66,3  OG= 52/66,3= 78%) Eller har du brukt mye malt som ikke kan regnes på 296?  Om du ikke har sett tråden min så er den her:
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,14628.0.html
Etter at jeg har helt over skyllevannet og det bare drypper setter jeg dette over på en liten kjele så får det renne av seg mens resten settes til kok. Da får jeg som regel ut 2 liter som holder omtrent halvparten av det som er i kjelen, 1.030 mot 1.060, f.eks. Men jeg er overbevist om at mitt høye utbytte er et resultat av mye vann og hyppig røring.

Eg har ikkje rekna utbytte på den måten. Eg lager oppskrift på brewersfriend.com, og får opp utbytte der. Den regner ut i forhold til type malt som blir brukt òg. Var for øvrig 10% spesialmalt i den oppskrifta.

Veit ikkje kva som blir mest rett.

Tilbake
Topp