Hvor mye vann trekker malten til seg?

Brygger nå med 100% palemalt, så skal sjekke hvor mye vann jeg får ut denne gangen. Mesker med 16 kg malt og 44,8 liter vann.

Forventet absorsjon: 12,8 Liter (0,8 pr kg)
Ray Daniels: 25,6 Liter
Og resultatet ble 14.8 liter absorbert av malt.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Hvis du tar et kg av den brukte mesken og legger den på et brett i stekeovnen og setter den på 70-100 grader og gjerne varmluft i noen timer så vil vel vannet fordampe. Så finner du differansen.

Jo, det er greit nok. Men hvordan vet du at vannmengden i den masken du legger i ovnen er den "riktige"?
 
For meg fungerer default tallet i Beersmith bra. Dette er ca 1 l/ kg og det samme som oppgis som tommelfingerregel i mye litteratur. Brygger BIAB med 4.5-7 kg malt, mesker med ca 21 l vann, og partiskyller for å nå ønsket kokevolum som ofte ligger rundt 30 l. Klemmer lett på posen ved avrenning. Blir sjelden avik på mer enn +/- 0,5 l etter avtapping av meskevann.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
For meg fungerer default tallet i Beersmith bra. Dette er ca 1 l/ kg og det samme som oppgis som tommelfingerregel i mye litteratur. Brygger BIAB med 4.5-7 kg malt, mesker med ca 21 l vann, og partiskyller for å nå ønsket kokevolum som ofte ligger rundt 30 l. Klemmer lett på posen ved avrenning. Blir sjelden avik på mer enn +/- 0,5 l etter avtapping av meskevann.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Hos meg var default tallet 1.3 liter pr kg. Jeg har pr nå ikke merking på kokekjele og må dermed bruke litermål for å kontrollere. Dette tar unødvendig lang tid. Enten må jeg finne ett gjennomsnitt som fungerer eller så må kokekjele få en form for merking slik jeg kan tilspasse skyllevann, da dette er faktorer som påvirker kokevolum og sluttresultat i stor grad.
 
Syns det høres utrolig mye ut. Ved 10 kg malt så binder det da opp 16 liter vann i tillegg til tørrvekt av maltet (40 prosent) det vil si 4 kg tørrstoff. Ved ti kilo malt så skal den brukte mesken veie 20 kg. Jeg har gjort dette hos meg engang og da hadde jeg brukt 19 kg malt og den brukte mesken veide 26,4 kg.

Da jeg målte dette brygget jeg i en 30 liters kjele uten sirkulering. Jeg lot det renne godt av før jeg målte. Hvor godt man lar det renne av har vel litt å si, men ikke allverden. Ett kilo fra eller til. Malingsgraden er nok viktigere. Da jeg målte brukte jeg en Coronakvern (ganske i starten av bryggekarrieren, dette). Den malte nok mye mer mel enn dagens Speidel-kverning. En må også ta med i betraktningen at dette ikke er helt nøyaktig vitenskap, kun ca-mål, som er greit nok til dette formålet.
Veiing er jo greit for å finne ut hvor mye vann som er i mesken. Skal du være helt nøyaktig, vei den ferdige vørten også (før kok). Da vet du hvor mye av maltet som har blitt konvertert, hvor mye fast stoff som er igjen i mesken og hvor mye vann den inneholder.
 
Kan malingsgraden ha så mye å si at det kan variere helt fra 0,8 kg til 1,6 kg bundet vann pr kg malt? Det er jo så man får lyst å teste.
 
Kan malingsgraden ha så mye å si at det kan variere helt fra 0,8 kg til 1,6 kg bundet vann pr kg malt? Det er jo så man får lyst å teste.

Enig. Malingsgraden skal ha lite å si for utbyttet, i følge Palmer, siste utgave av How to Brew, side 253. Forutsetningen er at en kompenserer med økt tid ved grovere maling. Og så lenge mengden av det som tas ut av malten, er så å si likt, skulle en tro maskens evne til å holde på vann også vil være nokså lik. For å få en sånn variasjon som det der, må den grove malingsgraden være meningsløst grov.

Du får ta ut en representativ prøve. :) hvis mesken hr fått renne ordentlig av så er den vel nokså lik

Det begynner å likne noe. Vi blir enige om å bruke et standardisert dørslag som rommer akkurat en liter. Prøven må tas av mask fra en mesk av 5 kg malt til 40 liter vann. Malten må være malt på ei kvern stilt på 1,2 mm. Mesken skal være skylt til en ekstrakteffektivitet på 85%. Prøven må tas i det øyeblikket den siste dråpen har rent ut av krana, og den skal stå til avrenning i 3 minutter.

Så veier vi:).

Men det er jo ikke det tallet vi får ut der vi har bruk for i praksis - siden våre praksiser varierer så mye;).
 
Jeg heller til at det som står i boka til Ray Daniels ikke er riktig. Slik har jeg gjort det tidligere.
I løpet av mesketiden har stivelsen i maltet blitt omgjort til sukkerarter og skylt ut i vannet. For å prøve å finne ut hvor mange kg dette utgjør har jeg brukt en kalkulator der jeg har lagt inn dme og 101 liter vann. For å få en vørter med OG på 1,050 og 101 liter så må man tilsette 13,3 kg dme. Det vil altså si at vi har utvunnet 13,3kg sukkerstoffer fra de 19 kg malt. Hvis vi da trekker fra de 13,3 kg fra de 19 vi begynte med så er tørrvekta av det brukte maltet 5,7 kg. Det er jo imidlertid bundet opp mye vann i det brukte maltet. Hvis vi ta tar totalvekta av det brukte maltet inkl vann og trekker fra tørrvekta får vi 26,4 – 5,7 = 20,7kg vann.

Altså de 19 kg malt binder opp 20,7kg vann når det er brukt. 20,7 dividert på 19 = 1,09 kg vann pr kg malt.
 
Videre testing er en god ide!
Jeg forsøker å finne hvor jeg leste dette uten å lykkes. Jeg heller til at det var en tidlig utgave av 'How to Brew' av Palmer. Finner den ikke nå.
Edit: Siterer fra en annen diskusjon på nettet om samme tema: "Grain absorption is an estimate. I'm used to 1 gallon per ten pounds as a ballpark, but it sounds like Daniels has a much higher figure." Var antagelig Daniels likevel!

Jeg googlet imidlertid litt og fant denne: http://www.brewmorebeer.com/water-lost-in-spent-grains/. De lander også på 1,6l/kg. Flere andre, deriblant BYO mener rundt 1l/kg. Svært forskjellige meninger kan jo bety at det har noe med både utstyret og praksisen til hver enkelt brygger å gjøre. 'Finn ditt eget tall!' får være mottoet.
 
Jeg også lurer på målingene her. Måler du vann-nivå med malt oppi? Kan det bli rett da? Volumet vil jo øke med mer malt...
Nei, nå snakker jeg om first worth, tappet av mesk. Vi vet antall liter inn og ut, ergo det som mangler har malten trekt til seg. Her er det vist store differanser.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Videre testing er en god ide!
Jeg forsøker å finne hvor jeg leste dette uten å lykkes. Jeg heller til at det var en tidlig utgave av 'How to Brew' av Palmer. Finner den ikke nå.
Edit: Siterer fra en annen diskusjon på nettet om samme tema: "Grain absorption is an estimate. I'm used to 1 gallon per ten pounds as a ballpark, but it sounds like Daniels has a much higher figure." Var antagelig Daniels likevel!

Jeg googlet imidlertid litt og fant denne: http://www.brewmorebeer.com/water-lost-in-spent-grains/. De lander også på 1,6l/kg. Flere andre, deriblant BYO mener rundt 1l/kg. Svært forskjellige meninger kan jo bety at det har noe med både utstyret og praksisen til hver enkelt brygger å gjøre. 'Finn ditt eget tall!' får være mottoet.

Der kom du nok opp med en grei konklusjon:).

Man kan godt bli enige om en standardisert måte å måle på, og komme fram til et tall. Men det tallet har en helt eksakt bruksverdi: 0,000000. Det du har behov for å vite, er hvilket tall du må bruke når du beregner hvor mye vann du trenger totalt for å få riktig volum vørter til kok. Og som du sier, det avhenger av utstyret og praksisen din.

Så om dette har ført til at folk slutter å bekymre seg om hvor mye vann malten "egentlig" absorberer, har det vært en nyttig diskusjon.

Likevel en liten kommentar til slutt: Når du ser på differansen mellom det vannet du har brukt, og det volumet vørter du får til kok, er det greit å vite hvor stor del av den som er en konstant faktor - altså et tap som er uavhengig av maltmengde - og som du kan kalle "tap til meskekjelen" eller noe sånt. Og så kan du ta resten og dele på antall kilo malt du har brukt, og få et tall som du så kan bruke i framtidige beregninger, sammen med den konstante faktoren. (Total vannmengde = ønsket volum vørter til kok + tap til meskekjele + kilo malt ganget med tallet for absorbsjon per liter i ditt system.)

Men det var vel midtveis i slike "kommentarer til slutt" elevene mine begynte å se i taket og stønne lavt sånn at jeg skulle forstå at dette kanskje ikke var helt nødvendig;).
 
Sist redigert:
Mulig jeg har misforstått, men jeg er ikke helt enig med siste taler. Enig i at sluttvolumet til kok er det viktigste, men hvis man skal skylle og ønsker å foreta vannjustering også på skyllevannet, er det greit å vite hvor mye vann man skal dimensjomere vannjusteringen for. Hvor mye vann som faktisk absorberes er kanskje ikke så interessant så lenge du vet det for ditt eget oppsett og det er noenlunde konsistent fra batch til batch.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp