Hvor stor kolbe trenger jeg

Daggis

Norbrygg-medlem
Magnetrøreren kom i posten i går og jeg er i lettere ekstase. Men jeg er også ganske usikker. Jeg kommer trolig ikke til å lage annet en ales eller brygg gjæret som ales. Hvor stor Erlenmeyerkolbe trenger jeg isåfall? Holder det med en på 2 liter, må jeg til 3 liter? Batchene mine er jevnt over 23-25 liters batcher. Det er hva jeg får ut av min BB30. Jeg regner med at jeg ikke trenger gå til 5liter. Hva vil de kyndige si mtp størrelse?
 
Jeg har klart meg fint med en 2L kolbe frem til nylig (ca. 20 batcher). Samme størrelse på batchene som deg og kun ales.
Det har blitt knapt på de "større" øltypene, men har løst det med "step up" eller en ekstra pakke gjær.

Nå som jeg har begynt å brygge lager har jeg gått til innkjøp av 5 liter. Kunne like gjerne gjort dette i starten da det ikke skal mange batchene med "stepped up"-startere eller en ekstra pakke gjær før kostnaden er hentet inn.

Om du ønsker å høste gjær fra starteren er det like greit å gå for en større koble til å begynne med uansett.

Edit: Skal også nevnes at jeg hadde problemer med at koblen skummet over ved "step up" på et par startere. Selv med defoamer.
 
Jeg har alltid likt min 2liter, men er veldig glad de gangene jeg har behov for 5literen. På en stor kolbe kan man snurre alt på.
 
Skal du bare ha en kolbe ville jeg gått for fem liter først som sist. Bedre å bruke mindre av kapasiteten på 90% av bryggene enn ikke ha nok på 10%. Dessuten vet du ikke hva du kommer til å brygge om et år. Kanskje du får lyst til å naile den perfekte lageren.
 
Skal du bare ha en kolbe ville jeg gått for fem liter først som sist. Bedre å bruke mindre av kapasiteten på 90% av bryggene enn ikke ha nok på 10%. Dessuten vet du ikke hva du kommer til å brygge om et år. Kanskje du får lyst til å naile den perfekte lageren.
Akkurat det jeg tenker og. Vi brygget i to år før vi bestemte oss for å gjennomføre vår første pils. Da var jeg veldig glad jeg hadde en 5l-kolbe tilgjengelig!
 
Tilbake
Topp