Hvor viktig er det med gjærstarter?

http://brulosophy.com/2015/04/20/yeast-pitch-rate-single-vial-vs-yeast-starter-exbeeriment-results/

Den vanlige holdningen er vel at det er viktig. Det sikrer friske celler og et høyt nok celleantall. Eksperimentet over antyder at det ikke er så viktig for kvaliteten på det ferdige produktet. Uansett, en viktig faktor er at gjæringen kommer fortere i gang med en aktiv gjærstarter, noe som er med på å minske sjansen for infeksjon. Det vil også være billigere å dyrke opp rett celleantall selv, kontra å kjøpe mer gjær.

Jeg ville vel sagt at det går an å lage prima øl uten gjærstarter, men at det ikke trenger å være så mye styr at det er noe poeng å ikke gjøre det. Bruk en 1,5 L brusflaske og rist på den med jevne mellomrom, så har du kommet langt :)
 
Eksperimentene til brulosopher er vel ikke akkurat gospel. Ser stadig at eksperimenter ikke fungerer som de skal og at han konkluderer uansett, uten å teste to ganger. Men KriHart har rett åkke som :)
 
Eksperimentene til brulosopher er vel ikke akkurat gospel. Ser stadig at eksperimenter ikke fungerer som de skal og at han konkluderer uansett, uten å teste to ganger. Men KriHart har rett åkke som :)
Helt enig! Derav jeg skrev "antyder" :) Synes uansett det er interessant som en kontrast til etablert praksis, som i teorien gir mening, men kanskje i mindre grad faktisk er testet ut i de småskala vi opererer med her.
 
Takk for raske og gode svar. Tror jeg kjører en uten gjærstarter denne gangen og ser hvordan det går. @KriHart Hvor lenge går du rundt å rister flasken før du tar den over i gjæringskaret?
 
Takk for raske og gode svar. Tror jeg kjører en uten gjærstarter denne gangen og ser hvordan det går. @KriHart Hvor lenge går du rundt å rister flasken før du tar den over i gjæringskaret?
Lag en liter med vørter bare og ha den på en stor brusflaske. Lag det kvelden før (eller to dager før om du vil dekantere vørteren). Kjøl ned først og pitch rett på flaska.
Så ofte du kommer på det i ett døgns tid; klem ut CO2 fra flasken (la korken være skrudd løst på og "pust" flasken for å ta inn oksygen), skru igjen og rist godt. Pass på, det kan skumme over etter noen timer, kjenn etter trykket i flasken. Press så ut CO2 igjen og la den stå i romtemp.
 
Ser det er tips om å bare lage en liter vørter og tilsette gjær. Kommer til å gjøre dette til min andre batch (vil ha starter, men holde det enklest mulig).

Men lurer på hvorfor det ofte i andte tråder er snakk om "...regn ut hvor mange liter gjærstarter du trenger". Hvorfor er mengde starter viktig? Det er vel bare gjæren som ligger i bunn som skal brukes uansett?
 
Ser det er tips om å bare lage en liter vørter og tilsette gjær. Kommer til å gjøre dette til min andre batch (vil ha starter, men holde det enklest mulig).

Men lurer på hvorfor det ofte i andte tråder er snakk om "...regn ut hvor mange liter gjærstarter du trenger". Hvorfor er mengde starter viktig? Det er vel bare gjæren som ligger i bunn som skal brukes uansett?

Fordi man som regel bruker 100g DME pr liter vann som gir en SG på ca 1.040, derfor sier folk bare "hvor stor/mange liter". Kunne like greit oppgitt den i gram ekstrakt. Man bruker x liter/gram ekstrakt for å få en kalkulert cellevekst (ut i fra starterkalkulatorer), som skal gi nok antall celler til det brygget som gjæren skal pitches it.
 
Tipset mitt om en liter er bare for å "vekke" gjæren. Om man skal få en passelig mengde gjær til mengden sukker/vørter må man gjøre som Miguel sier. Lek deg med en kalkulator for startere så skjønner du det nok, eventuelt studér formelen for startere (kan finne den fram senere om du trenger)
 
Anbefaler ikke å gå på akkord med gjær og gjærbehandling!

Korrekt gjærmengde gjør ikke bare det lille ekstra, det er den faktoren som gjør hele ølet fantastisk. De sier at en engel feller en tåre hver gang hjemmebryggere brygger opp en fantastisk vørter og deretter glemmer å oksygenere og/eller tilsetter for lite gjær. Bruk av for lite gjær fører til flere problem:
-Diacetylsmak (Margarin)
- Høy FG
- Tutti-fruity
- Skumproblemer/ Villabrus-konsistens
- Fusel
- I noen tilfeller uønsket svovelforbindelser, "Dau grevling-aroma" etc.

Når det er sagt; En liten starter er selvsagt alltid bedre enn ingen starter. "Repitching from slurry" er også en mulighet hvis man ikke har mulighet til å lage en gigantisk starter denne gangen, og kanskje heller brygger en større batch neste gang.

Mr. Maltys calculator is your friend! :)
 
Er det noen som har forslag til en beholder til å lage 2 liter gjærstarter i som ikke er en erlenmeyerkolbe?
 
Er det noen som har forslag til en beholder til å lage 2 liter gjærstarter i som ikke er en erlenmeyerkolbe?
Dagligvarehandlere har vel femliterskanner med drikkevann til en grei pris. Selv har jeg kjøpt et par femliters glasskolber på Bakke Brygg til kun kr 99,- Disse er ypperlig egnet til formålet, og BB selger også passende gummitopper med hull for gjærlås. Ikke livsviktig, men kjekt å ha.
 
Er det noen som har forslag til en beholder til å lage 2 liter gjærstarter i som ikke er en erlenmeyerkolbe?
En hvilken som helst beholder som er tett, stor nok, og kan desinfiseres skikkelig vil kunne fungere. Husk bare å dekke til åpningen, så det ikke faller bakterier i starteren. Renslighet er kjempeviktig i ølbrygging, og enda viktigere når det kommer til gjærbehandling og startere. En infisert starter vil potensielt dyrke opp masse uønsket villgjær og bakterier, som igjen blir med over i ølet. Erlenmeyerkolber er greie fordi du kan koke startervørteren direkte i kolben, og dermed får desinfisert vørter og kolbe. I tillegg har de flat bunn, så de fungerer på magnetrørere.
 
Min erfaring er at store bobler = for dårlig dissolvert (er det et norsk ord?) Co2. Dvs gi det mer tid, tror jeg. Synker skummet er noe ikke rent nok.
 
Tilbake
Topp