Har satt en ny batch der gjæringskaret står på kjøkkenet. Hvor viktig er det at gjæringskaret står mørkt? Har lagt et håndkle rundt karet, slik at det ihvertfall blir noe mørkere..
Har satt en ny batch der gjæringskaret står på kjøkkenet. Hvor viktig er det at gjæringskaret står mørkt? Har lagt et håndkle rundt karet, slik at det ihvertfall blir noe mørkere..
Det er vel UV lys som skader ølet tror jeg. Jeg gjærer også med en hettegenser over karet frem til jeg nå skal bruke stc-1000 og kjøleskap fra neste batch
Å forhindre sollys er det viktigste. Innelys vil nok ikke ha noe å si, men det er jo greit å være på den sikre siden. Legg merke til at et håndkle fort kan gi en isolerende effekt, og kanskje bidra til for høy temp under særlig stormgjæring (er i hvert fall en teori jeg har )
De to siste gjærbøttene har jeg kledd med sorte søppelsekker. Lite isolasjon, lite lys, liten pris. Men ikke nødvendigvis særlig pent...
PS karbonerer også bak sorte søppelsekker. Kanskje unødvendig, men en billig forsikring om det skal ha noe å si.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.