Hvordan bli kvitt småfluer rundt tappekranene

Et litt ekkelt problem pleier å oppstå på ettersommeren: Masse småfluer finner veien til tappekranene mine og gjør det til sitt oppholdssted. Selv om jeg jevnlig renser tappekranene med rensemiddel, så er en tapping med øl nok til at de finner nok godsaker i utløpet i krana til at de har noe å kose seg med til neste tapping - som kanskje er om en dag eller to. Og da ligger det gjerne ei flue eller to i skummet og bakster... Ikke så appetittelig.
Er det noen som har noen gode løsninger på slikt. Det er selvfølgelig mulig å spyle kranene med varmt vann utenfra etter hvert glass som tappes, men det er mye jobb. Om jeg renser hele tappeanlegget, hjelper det lite, for fluene tar bare til vingene til renseprosessen er over og et nytt glass tappes. Giftig insektspray er selvsagt mulig, men ikke så fristende. Hva med godt gammeldags fluepapir, hvis det er å få tak i? Et annet alternativ kan kanskje være å rense tappekranene godt, og så ta noen "hvite dager" uten øltapping til fluene har glemt at det er godsaker å finne her, og dratt sin kos. Men akk, jeg er alt for glad i min daglige øl...
Noen gode råd eller erfaringer?
 
plasthette til å tre på tuten på tappekranene, og en dråpe zalo i drip-trayet så de drukner der......
 
Tja, jeg har ikke opplevd dette problemet, selv om det kan dukke opp en svem lr to rundt fruktbollen etc.  Jeg pleier å gi tappekranene en dusj utvendig og oppi efter tapping med en dusjeflaske jeg har stående med StarSan-oppløsning.  Kjapt og greit.

MM
 
Takker for gode råd! Jeg har foreløpig startet med å spraye StarSan, men skal snart gå videre med eddikvann og zalo-trikset, eventuelt øl og Zalo.
 
Tilbake
Topp