Som jeg skrev tidligere i tråden, brygget jeg en 20 liters batch der jeg "tørrhumlet" med 15 gram chipotle (røkt og tørket fra Santa Maria, kjøpt på MENY). Jeg tilsatte chipotlen etter stormgjæringen hadde gitt seg, og lot den ligge til jeg flasket.
Jeg har fått mye skryt for denne ølen, og alle mener at chilimengden er perfekt (bortsett fra fattern, som er selverklært pyse når det gjelder krydder). Du kjenner den ikke med en gang, men så brer det seg en liten chilivarme i munn og svelg. Akkurat nok til å gjøre den litt spennende og med litt snert. Chipotle er som sagt røket jalapeno, så da følger det med litt røykaroma- og smak også. Dette er imidlertid noe jeg synes gjør seg fint i en porter/stout.
15 gram på 20 liter virker altså å være perfekt for å få et lite chili-sting, jeg fant denne mengden et annet sted på forumet fra andre som hadde prøvd og var fornøyd de også. Hvis du velger en annen type chili, bør du sjekke hvor den ligger på Scoville-skalaen i forhold til jalapeno, altså hvor sterk den er. Jalapeno ligger på rundt 5000-10000 på denne skalaen hvis jeg ikke husker feil, mens jeg har lest om andre bryggere her som uforvarende har brukt chili som lå rundt 350.000 Scoville. Resultatene ble deretter (flammer ut av munn og ører). Man bør tilpasse mengden etter type chili. Det finnes også mer avanserte måter å regne ut dette på (Scoville per liter vann etc.).
Man kan selvsagt putte chili i kok også. Ulempen er at putter du noe i koken, er løpet kjørt hvis du bommer litt. "Tørrhumler" du chili, kan du tilsette mer eller fjerne chilien for å få ønsket styrke, dersom du smaker på brygget underveis i gjæringa.
Jeg puttet chipotlen i en humlepose og kokte den noen minutter for å desinfisere. Noe aroma havner sikkert i vannet på denne måten, men ikke mye. Jeg har lest at andre kjører chilien litt i ovnen, fryser den, eller sprayer den med Starsan. Mulighetene er mange...