Hvordan brygger du med beer brew 30?

Heisann!

Tenkte å starte en tråd for utveksling av tanker rundt bryggingen på Beer Brew 30 :)

Noen spørsmål som jeg lurer på:
  1. Hvordan når dere den magiske 25L grensen? Har selv ikke klart det. Ender som regel under 20L.
  2. Hvor mye vann har dere i kjelen?
  3. Hvordan unngår dere stuck mash? Har selv en del problemer med dette.
  4. Hva med fastbrente rester i bunnen av kjelen?
  5. Hva gjør dere for å hindre for mye fordamping?
  6. Hvordan er deres varmetap? Hvilke tiltak vil du anbefale for å bedre dette?

Uff dette ble mye, men tenkte det var bedre å samle alt på et sted :)

Takker og bukker for alle svar:)
 
Heisann, Jeg har brygget en del på BB30 og kan muligens hjelpe deg med noen av spørsmålene :)


1. Dersom du koker på "full guff" damper en god del vekk iløpet av 60-90min. Man vil helst ligge rundt 6-8% avdamping pr. time.
   Så, hvis du har en BB30 v.1, skaff deg ett potensiometer. Har du v.2 skru på kun 1,5kw og ikke bruk begge varmeelementene.
2. Pga. BB30's konstruksjon er det noe vanskelig å meske med vanlige 2-2,5l/kg. jeg har da ofte ligget på rundt 3-3,5l/kg nå jeg mesker inn. (Var det dette du spurte om?)
3. Stuck mash er også en utfordring til BB30. Men det kan man med enkelhet overvinne. Malten bør knuses noe grovere enn normalt, rundt speidelknusing eller litt grovere.
   Man kan også bruke ris skall som hjelper med gjennomsilingen i vørteren. http://www.bryggselv.no/products/ris-skall-rice-hulls-1kg
   Obs: Væskenivået vil alltid ligge lavere utfor meskerøret enn inni, og det betyr ikke at man har en stuck mash.
4. Fastbrente rester er noe man stort sett alltid vil få. Men graden av hvor fastbrent det er avhengier av hvor mye effekt du koker og mesker på.
5. For å kunne forhindre for stor avdamping kan du gjøre som jeg beskrev i spørsmål 1. Du kan også ha lokket på med en liten glipe slik at damp kan unslippe. (Man vil ikke ha lokket helt på!)
   Å ha lokket nesten på vil redusere avdamping noe.
6. BB30 er svært tynn i godset, og dersom man brygger ute eller i garasjen igjennom den kalde sesongen, vil varmetapet være betydelig.
   De fleste av oss som eier en BB30 bruker gjerne å isolere den med liggeunderlag kjøpt på Biltema e.l. Billig og svært effektivt!

Håper dette gir deg noen pekepinner. Det er bare å spørre dersom det er noe du lurer på :)
Det er også en fordel å oppgi hvilken BB30 du har. Den kom i to versjoner.
Den første har kun ett varmeelemet på 2,5kw, mens den andre med to elementer, 1 og 1,5Kw.

Edit: Beste måten å rengjøre BB30 etter bryggedag er å vaske den først med lunket/varmt vann og svamp (Type First Price svamper til 9,90,- med skureside).
      De fastbrente flekkene i bunn kan av og til være harde å få vekk med svamp. Dersom det sitter godt fast, bruk lut og la det stå over natten. Fungerer som bare det!
 
3. Unngikk det med å kjøpe inn en speidel braumeister. ;D
4. varmet opp vann og så bruke jeg en svamp. Gikk det ikke bort så var det kaustisk soda som gjaldt. Bare husk å skylle godt etterpå.Ikke bruk noe som lager riper for å få bort fastbrente merker !!
 
Takker for svar:)

Jeg har bb30 v2 med to elementer. Jeg har i ganske mye vann i starten (har fulgt "bruksanvisningen") noe som tilsvarer omtrent 23l, men ender opp med 17-19 liter etter kok og skyllevann. Så mye vann gjør det vanskelig med resirkulering (bruker bb pumpa), da det har en tendens til å nesten renne over maltrøret. Dette kan vel kanskje ha noe med stuck mash å gjøre? Hvertfall veldig klønete:p

Har hatt store problemer med fastbrente rester. Virker som dette gjør at termostaten slår ut, og gjør det vanskelig å treffe på temp. Har nå forlenget benene på maltrøret, i håp om at det skal hjelpe noe. Mesker på mellom 60 og 80C.

Skal absolutt forsøke å kun bruke 1,5kw i stedet for full guff:-D har ikke tenkt på det engang. :-D
 
VegardS skrev:
Har hatt store problemer med fastbrente rester. Virker som dette gjør at termostaten slår ut, og gjør det vanskelig å treffe på temp. Har nå forlenget benene på maltrøret, i håp om at det skal hjelpe noe. Mesker på mellom 60 og 80C.
Når du skriver at du mesker mellom 60 og 80 grader. Hva mener du her?
Du mesker vel på en eller flere steg og så mesker ut?
 
Ja det stemmer. Mente bare å poengtere i hvilket steg jeg tror jeg sliter med de fastbrente restene. Mesker to stegs mesking samt utmesk før kok. Er mellom første og andre steg at jeg føler de fastbrente restene hindrer meg i å holde eksakt tempratur, da termostaten slår ut før temperaturen er der den skal. Håper dere forstår hva jeg mener:p hehe.
 
VegardS skrev:
Heisann!

Tenkte å starte en tråd for utveksling av tanker rundt bryggingen på Beer Brew 30 :)

Noen spørsmål som jeg lurer på:
  1. Hvordan når dere den magiske 25L grensen? Har selv ikke klart det. Ender som regel under 20L.
  2. Hvor mye vann har dere i kjelen?
  3. Hvordan unngår dere stuck mash? Har selv en del problemer med dette.
  4. Hva med fastbrente rester i bunnen av kjelen?
  5. Hva gjør dere for å hindre for mye fordamping?
  6. Hvordan er deres varmetap? Hvilke tiltak vil du anbefale for å bedre dette?
Uff dette ble mye, men tenkte det var bedre å samle alt på et sted :)
Takker og bukker for alle svar:)

1. Det gjorde jeg også første gangene. Nå skyller jeg med mer enn de anbefalte 7 (?) literene. Jeg hjelper også godt til på slutten (tilter BB30 slik at vørteren når opp til krana) Hadde for første gang 25 liter i gjæringskaret sist brygg, men har som regel 21-23 liter.
2. Starter med rundt 24liter.
3. Det har jeg ikke opplevd, med unntak av den gangen jeg var over 7kg malt. Nå holder jeg meg til max 6kg, ofte mindre.
4. Så lenge jeg bruker max 1,5kw så går det fint.
5. Se punkt 1 og 4. (punkt 1 hindrer ikke fordamping, men forklarer hvorfor jeg sitter igjen med med mer enn 17-18 liter i gjæringskaret.)
6. Under mesk så bruker jeg flere ulltepper etter at riktig temp er oppnådd.
 
Jeg skyller med opp mot 17-18 liter for å få 32 liter til kok. Har da endt opp med ca 25 liter i gjærspannet og et par liter trub som blir igjen i bb30.
 
Har gjort meg en del tanker om dette. Å kommer over 25 liter er ikke noe poeng, bruker utelukkende corneliusfat så da er målet å komme nærmest 20 liter ferdig brygg, men ikke over. Da unngår man mye søl og overkoking. Har enda ikke hatt problem med hverken stuch mash eller fasbrenthet (11 brygg). Krana skiftet jeg men en gang før første brygg. Har 1. gen av BB30.

Starter som regel brygginga med 17- 20 liter avhengig av hva jeg skal brygge. En IPA for eks krever over 20 liter i meskevann pga maltmengden. Man får også mer "rester" fordi det skal så mye humle i. Skyller som regel med 15 liter som står å renner av seg til litt ut i kokeprosessen. Malrøret kan til en hvis grad fungere som lokk.
 
Jeg vil jo selvfølgelig få størst mulig utbytte, så 25 liter er absolutt et mål:)

Så man kan faktisk skylle med så store mengder vann som 17-18L? Hva skjer med styrken på vørteren og OG?

Ser at 1,5kw er veien å gå for å unngå fastbrent. Skal absolutt prøve det. Har vært et lite helvete å få dette reint. Verken PBW eller oppvaskmiddel fikk tatt skitet. Merkelig nok har det ikke satt noen usmak på brygget.

Mulig malten fra ølbrygging.no var malt i fineste laget, noe som har tettet silbunnen. Må finne en bryggeskje eller lignende som kan skrape litt i bunnen når slikt forekommer. Ser ølbrygging.no har en i metall som ser perfekt ut. :-D
 
Hei!

1. Jeg bruker rett og slett den kjelen jeg varmer skyllevann med til koking også. Normalt mesker jeg med 20-24 liter og skyller med mellom 12 og 18 liter vann. Etter det siste skyllevannet er helt over kornet begynner jeg umiddelbart å tappe ut vørter fra bb30 til kjelen for oppkok. Dette er også litt moro da jeg koker den sterkeste vørteren for seg selv, og dermed får noe bedre utbytte fra humlen som jeg kun koker i bb30.

2. som sagt 20-24 liter ved mesking og omtrent rundt 30 liter ved koking skulle jeg tro.

3. jeg sørger for å røre godt under tilsetting av malt og å skylle i ca 10 minutter til å begynne med. Deretter justerer jeg mesketemp med kokende vann eller iskaldt vann til jeg treffer tempen jeg vil, så lar jeg mesken være i fred til jeg skal skylle på slutten og begynne skylling.

4. jeg har fått noe fastbrent hver gang, men ikke værre enn at jeg skrubber det bort lett med en oppvaskbørste. Jeg har original bb30 av den første varianten.

5. jeg gjør ingenting. Jeg lar det koke som bare det. Kjøkkenet blir ugjennomtrengelig av damp, hehe. Godt og varmt blir det også!

6. For å motvirke varmetap under mesking benytter jeg meg av et gammelt liggeunderlag som jeg har klippet til til å passe. Får sjelden mer enn en grad i varmetap.
 
På mine brygg har jeg blitt sittende igjen med 19 liter i gjæringskaret, noe som fører til cirka 18 liter på flasker. Jeg klarer meg for så vidt fint med 18 liter. Jeg tenker også at løsningen på problemet er å bruke mer skyllevann enn de 7 anbefalte literne i bruksanvisningen fra ølbrygging.no, at det er måten å få opp sluttvolumet på.
Men dess mer jeg leser og brygger, dess mer skjønner jeg at det blir kluss med oppskriftene man bruker ved brygging på BB30. Hvis jeg har forstått utregningen av bitterheten riktig, blir ølet bitrere dersom man brygger etter en oppskrift på 25 liter, men ender opp med 19 liter? Man må enkelt og greit lære seg å kjenne sin BB30 så godt, at man kan justere oppskriftene etter det. Jeg har selv versjon 1 av BB30 (har ikke innstallert pid, men bruker sirkulasjonspumpe), og opplever gang på gang at store deler av brygget fordamper under kokingen. Ideen om å bruke silkaret som lokk, er ikke dum. Det vil i så fall forhindre at det koker over.
 
1 og 2:

På siste brygg mesket vi med 3,5 liter vann pr kg malt (6720 g malt). Målet var 26 liter i gjæringdunken. Vi skyllte med 14 liter. Dette ga oss ca. 31,5 liter til kok. Vi har funnet ut at vi må koke mye mindre hardt for å få flere liter vørter og bruker nå en effektregulator for å redusere pådraget på BB30 under kok.

Det er jo ikke bare å øke vannmengden og koke mindre hardt for å få mer øl. En får jo mer øl, men en får samtidig svakere øl. Vi har (tror vi) klart med programvaren Brewmate å komme fram til at vi har lav meskeeffektivitet (rundt 60%).

Derfor måtte vi opp i 6720 g malt til 26 liter på forrige brygg. Vi endte opp med 24 liter i gjæringdunken, men hadde nådd 25-26 liter om ikke kranen vår gikk tett helt på slutten. Med en bitter infeksjonserfaring fra tidligere brygg friskt i minne lot vi være å prøve å stake opp kranen for å få ut de siste literne.

OG-målingen viste 1.047 - skulle vært 1.049 etter oppskriften.

Vi bruker flasker og ikke fat og for oss er det derfor et poeng å få maks antall liter med ønsket OG (ikke nødvendigvis sterkest mulig) ut av hver brygging. Med meskeeffektiviteten vi har ser det ut til å være ca. 25-27 liter hvis OG ligger på 1.045-1.049.

Ønsker vi høyere OG må vi selvsagt bruke mindre skyllevann og akseptere færre liter i gjæringsdunken.

Det vi imidlertid lurer litt på er hvor svakt en kan koke uten å koke for svakt. Mener å ha lest at de i allefall med pilsnermalt er viktig å koke skikkelig for å få bort noen uønskede stoffer fra vørteren.

3: Vi har hatt skikkelig stuck mash kun en gang og da var vi oppunder 7 kg malt inkludert en god del flaket havre. Ved senere brygg har vi noen ganger hatt tendens til litt lav gjennomstrømming, men det har alltid bedret seg underveis. Vi sirkulerer kontinuerlig gjennom hele meskeperioden.

4: Vi har aldri hatt brent belegg i bunnen av BB30 - men det har vært et lite belegg akkurat rett over der varmelementene ligger under bunnen. Dette har alltid løsnet lett med litt varmt vann og oppvaskesvamp.

5: Effektregulatoren nevnt tidligere

6: Vi bruker en sousvide til å styre temperaturen med og i tillegg isolerer vi BB30'en med lyddempingsmatter fra Biltema. Vi har slitt mye med å få stabil temperatur og har vært inne på tanken om bare å sørge for å få rett temperatur og deretter skru av varmen, sette lokket på og la være å sirkulere. Vi har ikke prøvd dette ennå da vi er redde for at meskeeffektiviteten vil gå ned om vi ikke sirkulerer(?). Etter noen brygg nå begynner vi å kjenne Souseviden og BB30 og har lykkes ganske godt med sirkulering og samtidig klare å holde rett temperatur i midten av mesken.
 
Har tenkt å slutte å meske med BB og heller batch-sparge med "gjæringskar-i-gjæringskar", isolert med tepper, då dette stort sett gir heilt stabil mesketemperatur. Justerer då maltmengde etter erfart effektivitet. Dette for å oppnå stabil temperatur og unngå fastbrente rester i botn av BB. Har fått svakt belegg, men dette har eg ikkje fått vekk. Håper å unngå meir belegg i BB med dette.
Reduksjon av meskeeffektivitet frå 77 til 65 (for å ta eit døme) medfører bruke av knapt 1 kg meir malt. Dette er rimeleg lav kostnad for å få heilt stabil mesketemperatur.
Vel, dette er i alle fall slik eg tenker dette i september...
 
Et tips for å ha mindre avdamping, og ikke minst få et bedre innemiljø.
Min BB30 er utstyrt med potmeter for å regulere effekt, og eget lokk med avdampingsslange. Ligger på knappe 10% avdamping.
 

Vedlegg

  • BB30 kok.jpg
    BB30 kok.jpg
    125,3 KB · Sett: 2.142
Har du laget det lokket selv? Gardenakopling på kranen, er den næringsmiddelgodkjent? Og hva er det artige som står på venstre siden?
 
- Lokket er kjøpt på Biltema (lokk for microbølgeovn)
- Gardenakoplingene har vel ingen næringsmiddelgodkjenning, men gjør en utmerket jobb.
- Til venstre står en solar-pumpe med konverter og stigerør. Brukes ved mesking.
 
Tilbake
Topp