Heisann!
Tenkte å starte en tråd for utveksling av tanker rundt bryggingen på Beer Brew 30
Noen spørsmål som jeg lurer på:
1. Hvordan når dere den magiske 25L grensen? Har selv ikke klart det. Ender som regel under 20L.
2. Hvor mye vann har dere i kjelen?
3. Hvordan unngår dere stuck mash? Har selv en del problemer med dette.
4. Hva med fastbrente rester i bunnen av kjelen?
5. Hva gjør dere for å hindre for mye fordamping?
6. Hvordan er deres varmetap? Hvilke tiltak vil du anbefale for å bedre dette?
Uff dette ble mye, men tenkte det var bedre å samle alt på et sted Smiley
Takker og bukker for alle svar
Vil først si at jeg ikke er noen ekspert eller ringrev på BB30. Jeg har tilsammen 3 brygg. Så er det er absolutt flere her inne som har betydelig flere brygg, men tenkte jeg hvertfall kunne dele mine erfaringer
Nr. 1: Som flere sier, så er det ikke så nøye om du får 25 liter. Men hvis du bruker flasker å tappe i, så ønsker man selvfølgelig mest mulig. Bruker du cornelius fat så tar den 19 liter, så da ønsker man en mengde rundt det. Det som evnt blir til overs kan man tappe i flasker. Men så lenge ølet blir bra, så spiller det ingen rolle for min del om det er 15 liter eller 20 liter som jeg får, så lenge jeg synes det er godt.
Nr. 2: Når det gjelder vann i kjelen så har jeg forsøkt ett brygg med ett ferig sett fra BB30 leverandøren, og der står det at man skal fylle BB30 halvfull med vann. Dette var før jeg hadde en lang meske skje som jeg lagde meg merker i slik at jeg så hvor mange liter som var oppi. Da hadde jeg litt problemer med å beregne hvor mye vann jeg skulle skylle med osv. Men endte opp med 14 lier ferdig brygg, etter at overflødig gugg ble tappet bort. Det synes jeg var i underkant av det jeg ønsket, men men... Det virker som om den blir bra etter at den får lagret seg en stund. Andre brygget var det en oppskrift som jeg fulgte og da var det 28 liter vann, og litt over 6 kg malt. Jeg skylte med 7 liter vann, men da var selvfølgelig malten litt for grovt kvernet, så OG ble 1.060. Jeg skulle egentlig ha 1.085..
Nr. 3:Jeg har enda ikke opplevd brent mesk (bank i bordet), men tror nok at alfa-omega er å ikke male malten for fint og sørge for sirkulasjon. I første brygget brukte vi bare ett liter mål og tappet ut fra krana og helte over mesken. De andre to gangene har vi brukt pumpe, og da er det litt mindre tid man trenger å henge over BB for å passe på. Da kunne man forlate BBèn litt og gjøre andre ting uten å måtte være redd for å få stuck mash. Jeg har hørt fra en som har brukt BB30 før som hadde diskutert dette på forumet, og de hadde kommet frem til at å male malten til 1.2 mm var perfekt.
Nr. 4: Jeg har 3 brygg på BB30, versjon II nå, og første gangen hadde jeg ikke pumpe til å sirkulere. Da brant det seg såpass at termostaten slo ut, så vi måtte helle ut mesken over i flere andre kjeler og kar, for så og vaske ut kjelen før vi kunne fortsette. (jeg og brodern brygger sammen) Etter denne ekle erfaringen kjøpte vi en pumpe slik at vi fikk kontinuerllig sirkulasjon i mesken, og det fungerte kjempe bra!
Får fortsatt ett lite belegg i bunn, men etter at jeg fikk ett kjerringråd så har dette tipset gjort ting mye lettere for meg. Fikk tips om å dekke bunnen med ca 2 cm varmt vann rett fra springen, også løse opp en oppvask tablett i ett glass. Når denne hadde løst seg delvis opp helte jeg dette i det varme vannet i BB og satt på lokket. Denne sto og god gjorde seg i 24 timer, og når jeg kom hjem fra jobb, så var det ikke ett eneste tegn til belegg.. Alt sammen var blitt borte. Er sikkert noen som har prøvd dette, men ville hverfall tipse om det så dere kan prøve! Det fungerte hvertfall UTMERKET for meg ;D
Nr. 5: På de 3 bryggene jeg har, så har jeg enda ikke fått helt oversikten over hvor mye som fordamper ved mesking. Men ved kok, så har vi pleid å miste rundt 2-3 liter etter koken er ferdig. (60-75 min) Har hørt at man mister ca 10% avdamping per time når man koker.
Nr 6: Når det gjelder varmetap, så har jeg dekket hele BBèn med ett gammelt liggerunderlag som jeg festet med stropper fra Biltema. Det har fungert meget bra, Jeg har ikke hatt på lokket under noen andre stadier annet enn når jeg er ferdig med å koke og kjøle ned. Da har jeg latt BBèn stå med lokk i 1-2 timer for å la bunnavfallet legge seg før jeg tapper over i gjæringskaret. Dette gjorde jeg på Torsdag, og det var mye grums i bunn av BB som jeg slapp å få i bunn av gjæringskaret. Må da være bedre å slippe å få dette avfallet i gjæringen?! Vørteren ble veldig blank og fin. Nå 4 dager etter at jeg satt den til gjæring er det kun 2 cm med avfall i bunn av gjæringskaret. Første gangen lot jeg den ikke stå etter kjøling, og da var det 5 cm med avfall etter 6 timer. Da mistet jeg 5 liter(!!) med øl grunnet dette avfallet.Heisann
Om du ikke får så mange gode tips akkurat av meg nå, så har jeg hvertfall delt mine erfaringen med å brygge på BB ;D
Med Vennlig Hilsen
Kristian Andersen