Hvordan brygger du med beer brew 30?

Er vel ikke i seg selv ett mål å ha minst mulig avdamping ???....
Benytter man pilsmalt bør man så absolutt ha avdamping for å redusere DMS.

EDIT: Ellers er jo anordningen OK  :skitbra:
 
Espen Unnvik skrev:
Er vel ikke i seg selv ett mål å ha minst mulig avdamping ???....

Nei, ikke nødvendig vis. Nå har jeg ikke tallene for hånden, men mener der skal være minimum 9 % avdamping ved bruk av pilsner malt. Sikker andre her som kan bekrefte/avkrefte nøyaktige verdier for dette. Men, det er ikke noe problem å få avdamping på >10% pr. time kok med lokket og den slangen jeg benytter. For meg var det en stor forbedring når jeg fikk dampen ledet ut av huset. Og så blir det ikke så mye klaging på lukt fra andre i huset  :biersmile:
 
christoph skrev:
Det lokket var genialt. Har du et bilde til fra toppen? Lurer på koblinga der. Sånn må jeg også bare lage.

Dette er det beste bildet jeg har av toppen. Ev. kan jeg ta et bilde rett ovenfra, når jeg neste gang henter frem BeerBrew'en
 

Vedlegg

  • BB30 lokk.jpg
    BB30 lokk.jpg
    150,6 KB · Sett: 1.833
Svein-H skrev:
Espen Unnvik skrev:
Er vel ikke i seg selv ett mål å ha minst mulig avdamping ???....

Nei, ikke nødvendig vis. Nå har jeg ikke tallene for hånden, men mener der skal være minimum 9 % avdamping ved bruk av pilsner malt. Sikker andre her som kan bekrefte/avkrefte nøyaktige verdier for dette. Men, det er ikke noe problem å få avdamping på >10% pr. time kok med lokket og den slangen jeg benytter. For meg var det en stor forbedring når jeg fikk dampen ledet ut av huset. Og så blir det ikke så mye klaging på lukt fra andre i huset  :biersmile:
Bekrefte/avkrefte er vel du den beste til å gjøre? :)
Hvor mye vørter hadde du før kok og etter kok? Der er prosenten....
 
magne1972 skrev:
Bekrefte/avkrefte er vel du den beste til å gjøre? :)
Hvor mye vørter hadde du før kok og etter kok? Der er prosenten....

Jeg har a: 10 % avdamping pr. time.
Det jeg ba om bekreftelse på hva hvor mye avdamping som er anbefalt for koking av pilsnermalt for å få ut DMS
 
Mesking:
Bruker 3,5L pr kg malt til mesking uansett antall kilo.
Feks 3.5x6.75(forrige brygg) = 23,625L til mesking
Pleier og resirke i 10 min for så og vente i 10min for så og gjøre det hele om igjenn.. Bruker også jod tinktur, og bruker også kalkulatorene til Beersmith til å se hvor mye fg jeg skal ha sånn ca før jeg begynner og skylle med X antal liter for og treffe target.


Skyllevann:
har også lest en plass at 1kg malt tar bort 1L vann fra meskevannet. Så dette tar jeg med i beregning til skyllevannet.
Feks: 23,625 (meskevann) - 6,75 (antall kg malt) = 16.875 som da blir resterende vørter i bb'n når meskerøret er borte. Så har jeg lest at beerbrew er på 32L så da gjør jeg følgende:
32 (maksvolum på bb) - 16.875 = 15.125L til skyllevann
Bruker da og varme opp skyllevannet nesten med en gang jeg begynner og meske. Skyller til bb er nesten full og så setter jeg meskerøret i kasserollen til kokingen har fått dampet av litt for å tilsette de resterende literene som er i kasserollen. (Vann utvider seg når det blir varmt) så 32L på 20 grader blir mere ved 100 grader.

Koking:
Koker opp ved å ha full guffe på begge elementer med termometer oppi bb. Så når det nermer seg 97 grader så skrur jeg av 1kw og hiver oppi et par pellets for å begrense skummet. Så går resten som normalt :)

På forrige brygg traff jeg på 72% utbytte som var target iht oppskrift :)
 
Heisann!

Tenkte å starte en tråd for utveksling av tanker rundt bryggingen på Beer Brew 30 :)

Noen spørsmål som jeg lurer på:
  1. Hvordan når dere den magiske 25L grensen? Har selv ikke klart det. Ender som regel under 20L.
  2. Hvor mye vann har dere i kjelen?
  3. Hvordan unngår dere stuck mash? Har selv en del problemer med dette.
  4. Hva med fastbrente rester i bunnen av kjelen?
  5. Hva gjør dere for å hindre for mye fordamping?
  6. Hvordan er deres varmetap? Hvilke tiltak vil du anbefale for å bedre dette?

Uff dette ble mye, men tenkte det var bedre å samle alt på et sted Smiley

Takker og bukker for alle svar:)

Vil først si at jeg ikke er noen ekspert eller ringrev på BB30. Jeg har tilsammen 3 brygg. Så er det er absolutt flere her inne som har betydelig flere brygg, men tenkte jeg hvertfall kunne dele mine erfaringer  :)

Nr. 1: Som flere sier, så er det ikke så nøye om du får 25 liter. Men hvis du bruker flasker å tappe i, så ønsker man selvfølgelig mest mulig. Bruker du cornelius fat så tar den 19 liter, så da ønsker man en mengde rundt det. Det som evnt blir til overs kan man tappe i flasker. Men så lenge ølet blir bra, så spiller det ingen rolle for min del om det er 15 liter eller 20 liter som jeg får, så lenge jeg synes det er godt.

Nr. 2: Når det gjelder vann i kjelen så har jeg forsøkt ett brygg med ett ferig sett fra BB30 leverandøren, og der står det at man skal fylle BB30 halvfull med vann. Dette var før jeg hadde en lang meske skje som jeg lagde meg merker i slik at jeg så hvor mange liter som var oppi. Da hadde jeg litt problemer med å beregne hvor mye vann jeg skulle skylle med osv. Men endte opp med 14 lier ferdig brygg, etter at overflødig gugg ble tappet bort. Det synes jeg var i underkant av det jeg ønsket, men men... Det virker som om den blir bra etter at den får lagret seg en stund. Andre brygget var det en oppskrift som jeg fulgte og da var det 28 liter vann, og litt over 6 kg malt. Jeg skylte med 7 liter vann, men da var selvfølgelig malten litt for grovt kvernet, så OG ble 1.060. Jeg skulle egentlig ha 1.085..

Nr. 3:Jeg har enda ikke opplevd brent mesk (bank i bordet), men tror nok at alfa-omega er å ikke male malten for fint og sørge for sirkulasjon. I første brygget brukte vi bare ett liter mål og tappet ut fra krana og helte over mesken. De andre to gangene har vi brukt pumpe, og da er det litt mindre tid man trenger å henge over BB for å passe på. Da kunne man forlate BBèn litt og gjøre andre ting uten å måtte være redd for å få stuck mash. Jeg har hørt fra en som har brukt BB30 før som hadde diskutert dette på forumet, og de hadde kommet frem til at å male malten til 1.2 mm var perfekt.

Nr. 4: Jeg har 3 brygg på BB30, versjon II nå, og første gangen hadde jeg ikke pumpe til å sirkulere. Da brant det seg såpass at termostaten slo ut, så vi måtte helle ut mesken over i flere andre kjeler og kar, for så og vaske ut kjelen før vi kunne fortsette. (jeg og brodern brygger sammen) Etter denne ekle erfaringen kjøpte vi en pumpe slik at vi fikk kontinuerllig sirkulasjon i mesken, og det fungerte kjempe bra!
Får fortsatt ett lite belegg i bunn, men etter at jeg fikk ett kjerringråd så har dette tipset gjort ting mye lettere for meg. Fikk tips om å dekke bunnen med ca 2 cm varmt vann rett fra springen, også løse opp en oppvask tablett i ett glass. Når denne hadde løst seg delvis opp helte jeg dette i det varme vannet i BB og satt på lokket. Denne sto og god gjorde seg i 24 timer, og når jeg kom hjem fra jobb, så var det ikke ett eneste tegn til belegg.. Alt sammen var blitt borte. Er sikkert noen som har prøvd dette, men ville hverfall tipse om det så dere kan prøve! Det fungerte hvertfall UTMERKET for meg  ;D

Nr. 5: På de 3 bryggene jeg har, så har jeg enda ikke fått helt oversikten over hvor mye som fordamper ved mesking. Men ved kok, så har vi pleid å miste rundt 2-3 liter etter koken er ferdig. (60-75 min) Har hørt at man mister ca 10% avdamping per time når man koker.

Nr 6: Når det gjelder varmetap, så har jeg dekket hele BBèn med ett gammelt liggerunderlag som jeg festet med stropper fra Biltema. Det har fungert meget bra, Jeg har ikke hatt på lokket under noen andre stadier annet enn når jeg er ferdig med å koke og kjøle ned. Da har jeg latt BBèn stå med lokk i 1-2 timer for å la bunnavfallet legge seg før jeg tapper over i gjæringskaret. Dette gjorde jeg på Torsdag, og det var mye grums i bunn av BB som jeg slapp å få i bunn av gjæringskaret. Må da være bedre å slippe å få dette avfallet i gjæringen?! Vørteren ble veldig blank og fin. Nå 4 dager etter at jeg satt den til gjæring er det kun 2 cm med avfall i bunn av gjæringskaret. Første gangen lot jeg den ikke stå etter kjøling, og da var det 5 cm med avfall etter 6 timer. Da mistet jeg 5 liter(!!) med øl grunnet dette avfallet.Heisann

Om du ikke får så mange gode tips akkurat av meg nå, så har jeg hvertfall delt mine erfaringen med å brygge på BB  ;D

Med Vennlig Hilsen


Kristian Andersen
 
Svein-H skrev:
christoph skrev:
Det lokket var genialt. Har du et bilde til fra toppen? Lurer på koblinga der. Sånn må jeg også bare lage.

Dette er det beste bildet jeg har av toppen. Ev. kan jeg ta et bilde rett ovenfra, når jeg neste gang henter frem BeerBrew'en

Det lokket var aldseles genialt, for er det noe jeg har nok av på kjøkkenet er det damp :)
Jeg fant selve lokket på Biltema, men hvor finner jeg en slik fancy slangetilkobling som du har brukt?
 
Øyvind_Risan skrev:
Det lokket var aldseles genialt, for er det noe jeg har nok av på kjøkkenet er det damp :)
Jeg fant selve lokket på Biltema, men hvor finner jeg en slik fancy slangetilkobling som du har brukt?

Alle delene fant jeg på Biltema. Nederst (mot lokket) er et lokk for apparatboks, artikkelnr: 35938. Og så er det en bordgjennomføring, artikkelnr: 25433
 
Supert. Det var apparatlokket som lurte meg :)
Hvordan slange har du brukt? Må vel ha nie som tåler varmen fra damp....
 
Svein-H skrev:
Et tips for å ha mindre avdamping, og ikke minst få et bedre innemiljø.
Min BB30 er utstyrt med potmeter for å regulere effekt, og eget lokk med avdampingsslange. Ligger på knappe 10% avdamping.

At du klarer 10% avdamping, uten å koke over med det oppsettet er bare imponerende. Jeg får akkurat nok avdamping uten lokk på 1.5kw og isolert kjele. Jeg koker forresten hardt (2.5kw) den første tiden(10-15min).
 
Slangen jeg har brukt er en armert slange som jeg kjøpte hos en båtbutikk. Vet egentlig ikke så mye mer om den, men da jeg kjøpte den så sa jeg hva den skulle brukes til.

Ang. avdamping så hadde jeg opp mot 20% med å koke uten lokk og uten regulering av elementet.  (BB30 ver.1)
Jeg har god rullende kok, men skrur ned effekten på elementet med 1/4 eller litt mer. Har da 9-10% avdamping pr. time

P.S. Ved å benytte Foam Controll så skummer ikke vørteren så mye under koking, og man slipper å få kokende vørter opp slangen.
 
Planlegger å brygge en belgisk dark strong ale med BB30 og har lagt inn oppskriften på beersmith.
Den har estimert følgende:
Boil Size: 33,62 l
Post Boil Volume: 29,12 l
Batch Size (fermenter): 25,00 l 
Bottling Volume: 23,00 l
Estimated OG: 1,039 SG
Estimated Color: 50,3 EBC
Estimated IBU: 12,1 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 82,2 %
Boil Time: 60 Minutes

Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 5,90 kg
----------------------------
Name                Description                Step Temperature  Step Time     
Mash In              Add 15,39 l of water at 71, 64,4 C            75 min       

Sparge: Fly sparge with 24,14 l water at 75,6 C


Jeg planlegger brygge med ett trinns mesking (vet hjelp av denne metoden: http://ol-akademiet.no/filestore/Bilder_web_sm/BryggingmedBeerBrew30.pdf), vil det da si at jeg skal meske med 15,39L vann, deretter skylle mesken etterpå med 23,6L (etter at jeg har løftet opp silekaret og latt det renne fra seg) om jeg følger beersmith?
Synes beersmith anbefaler lite vann da jeg ser mange her inne anbefaler å starte med 21-24L vann, og deretter skyller med 7liter vann eller mer for å ende opp på 32 liter preboil temp.
 
pinpoint skrev:
Synes Beersmith anbefaler lite vann da jeg ser mange her inne anbefaler å starte med 21-24L vann, og deretter skyller med 7liter vann eller mer for å ende opp på 32 liter preboil temp.

Du må ta høyde for at malten tar til seg veldig mye væske. 24 liter før mesk pluss 7 liter skylling blir ikke i nærheten av 32 liter preboil. Vi starter som regel med 21 liter vann uansett øltype i vår BB30 og skyller med mellom 15 og 18 liter alt etter hvor høy OG vi prøver å nå.

Øystein
 
Ok. Renner dere bare varmtvann igjennom malten èn gang, eller heller dere ut vørteren i ett gjæringskar og sirkulerer det nye varmvannet gjennom restmalten, før det så helles ut til resten av vørteren i gjæringskaret? (men da må jo alt tilbake i BB30`en for koking og er litt mer tungvint). Har lest litt om forskjellige måter å gjøre dette på, "batch/continous sparge" men vet ikke helt hvordan man best og enklest skal gjøre det med BB30 når jeg ønsker høy OG (lager belgisk dark strong ale, Beersmith anbefaler at OG opp i ca 1.080).
 
Vi drar opp maltrøret og skyller med vann på 78 grader, vannet går kun en gang gjennom malten. Passer på at det alltid er vann over makten i maltrøret under skyllingen.

Øystein
 
helt topp det. Gjør det på samme måten.

Vet ikke om du har pumpe? I så fall pleier jeg å sirkulerere under en mashout på 78 grader til vørteren er fin og klar før jeg skyller. Har nok ikke noe å si for smaken, men du får bort litt av malten som har falt igjennom maltrøret.
 
Vi sirkulerer med pumpe under hele meskingen. Stopper når vi begynner å skylle.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp