Hvordan brygger du med beer brew 30?

I begynnelsen så sirkulerte jeg lenge dvs som ifl bruksanvisninga til BB30en.
Nå så holder jeg på i ca 15-20 min for mashouten, og til du ser at vørteren har blitt tydelig klar.

Nå er jeg ny i gamet, men jeg mener på dette bør holde i allefall mtp til når det gjelder mashout. Så lenge tida er over 15 min samt at vørtern har blitt klar så starter jeg med skylling. Men er ikke såå nøye heller så om f ek skylle vannet ikke er varmt nok så bare fortsetter jeg å sirkulere. Gjør ikke no tar bare lengre tid.
Bare pass på at du ikke går over 80 grader. Da kan du risikere å få taniner i ølet.
 
Jeg har tidligere svart på dette spørsmålet om hvordan jeg brygger med min BB 30 versjon II. Etter jeg har lest av andre som har lagt inn sin bryggemetode, har jeg forsøkt noen av disse. Men uansett hva jeg har gjort annerledes, om det så er og meske med mindre vann og skylle med mer eller motsatt, så må jeg ærlig si at uansett hva jeg gjør, ender jeg opp med for lav Pre-Boil gravity og for lav OG. Må stadig frem med DME posen og koke litt inn for å oppnå riktig OG. Nå skal det sies at det er ikke store forskjellen på hva oppskriften sier, og hva jeg oppnår, men det er ALLTID for lavt... Har forsøkt og kverne malten mindre, såpass mye mindre at jeg har måttet bruke litt albufett for å hindre stuck mash for å prøve og øke effektiviteten. Men det har ikke utgjort store forskjellen annet enn mer stress med for fin-kvernet malt. Nå kverner jeg malten på 1,2 mm.

Har vel egentlig bare vent meg til at jeg må bruke DME for å få økt OG til ønsket nivå....

Har prøvd flerstegsmesking i forskjellige temperaturer, og enstegsmesking på 66 grader, men får ikke opp Pre-Boil gravity eller OG.

I mitt hode (arrester meg om jeg tar feil), men om man mesker med mye vann og skyller med mindre, eller om man gjør det motsatt så vil vel Pre-Boil gravity bli det samme om mengden i BB etter skyllingen blir 29 liter? Det vil jo blande seg når skyllingen er ferdig uansett?! Eller er jeg ute og svømmer på dypt vann?!

Jeg har nå hvertfall ett fast oppsett nå... Jeg mesker med 26 liter uansett (dette for å være sikker på at jeg har vann som dekker malten) kunne sikkert gått ned på meskemengden, men nå gjør jeg det sånn :). Med oppskrifter hvor det er hvetemalt har jeg begynt å meske først på 45 grader i 15 min før jeg øker til 66 grader resten av tiden for og få best utbytte av hvetemalten. Ellers kjører jeg mesking på 66 grader. Hvis oppskriften tilsier mer enn 6,5 kilo malt, erstatter jeg en halvkilo eller kilo av basemalten med DME avhengig av hvor mye opskriften tilsier. Jeg ønsker helst ikke å ha mer enn MAKS 7 kilo malt. Har hatt en seanse med stuck mash, og det var en gang for mye... Skyller rett og slett med det jeg behøver for å oppnå 28 eller 29 liter til kok. (60 min og 90 min). Har montert en måler på BB så jeg ser hvor mange liter jeg har. Setter maltrøret oppå, og skyller gjennom med ca 80 graders vann.

Deretter varmer jeg opp vannet til kok med 1,5 kilowatt bryteren+ en grilltenner på 600 watt som jeg legger oppi mesken i tillegg. Ligger på omtrent 10% avdamping, så starter jeg kok med 28 liter, ender jeg opp med ca 25 liter før kjøling, og ca 22- 24 liter til pitching avhengig av hvor mye bunnfall det er og hvor mye jeg velger å ta med. Koker og tilsetter humle etter oppskriften og kjøler ned før det får stå med lokket på minst 1,5 time for å la grums falle til bunns. Jeg har god erfaring med at ølet blir klarere ved å gjøre dette.

Dere som har ett annet oppsett:

- Får dere lik Pre-Boil og OG hver gang, eller må dere også frem med DME for å få opp nivået?!
- Hvis jeg går ned på Pre-Boil mengden fra 28 til f.eks 27 liter vil jeg jo selvfølgelig skylle med en liter mindre, men vil dette hjelpe til å øke Pre-Boil og OG?! Ser liksom ikke at en liter kan ha noe å si... Målet er jo og fylle ett 19 liters corneliusfat, så da vil jeg helst ha minst 22 liter til pitching for å være sikker på at jeg oppnår målet.
- Ser dere noe som jeg gjør feil for at jeg ikke oppnår riktig Pre-Boil og OG?
 
Firefighterkristian skrev:
I mitt hode (arrester meg om jeg tar feil), men om man mesker med mye vann og skyller med mindre, eller om man gjør det motsatt så vil vel Pre-Boil gravity bli det samme om mengden i BB etter skyllingen blir 29 liter? Det vil jo blande seg når skyllingen er ferdig uansett?! Eller er jeg ute og svømmer på dypt vann?!


Strengt tatt så vil du også måtta regulera mesketida trur eg nok - mesketida må vera lenger når du brukar tynnare mesk for å få same utbytte.
 
Jeg mesker normalt med 17-18 liter på en 5-6kg batch og har aldri brukt dme. Kommer nok ikke så ofte opp i oppgitt og, men er som regel bare etpar punkter under.
Sirkulerer kontinuerlig med pumpe og rører 3-4 ganger under mesk.
 
Strengt tatt så vil du også måtta regulera mesketida trur eg nok - mesketida må vera lenger når du brukar tynnare mesk for å få same utbytte.

Hva mener du, Katla?! Må jeg regulere på  mesketiden slik jeg gjør det nå?! At jeg mesker for kort tid?! Jeg har forsøkt å meske lengre for å se om jeg får mer utbytte, men utbyttet står stabilt! Blir ikke bedre selv om jeg øker mesketiden.

Mulig jeg har misforstått hva du mener.. Isåfall beklfawr
 
Jeg mesker normalt med 17-18 liter på en 5-6kg batch og har aldri brukt dme. Kommer nok ikke så ofte opp i oppgitt og, men er som regel bare etpar punkter under.
Sirkulerer kontinuerlig med pumpe og rører 3-4 ganger under mesk.

Du bruker så lite vann til å meske med?! Hvordan er vann nivået i meskerøret da, får du nok vann over malt senga? Da blir det mye skylling på deg, men for all del, kan jo hende at det er litt av problemet mitt!! At jeg rett og slett skyller med for lite?!  Jeg har forsøkt med og meske med 19 liter, og syns det var lite... Var bare såvidt jeg hadde vann over malten. Men kan jo hende at jeg har hevet maltrøret for mye i forhold... Ca 3 cm!

Nå skal jeg også legge til at jeg bruker også pumpe som jeg sirkulerer kontinuerlig med. Rører også av og til. Glemte og skrive det... 
 
For å sitera boka til Lars Bjørnstad og Espen Håvardsholm (som er min vesle bryggjebibel) side 63:  

"Forholdet mellom malt og vann i mesken er en annen variabel som påvirker enzymaktiviteten og dermed resultatet av meskingen.  En tynnere mesk (rundt 4 liter vann pr. kg malt) fortynner konsentrasjonen av enzymer, noe som gjør at omdannelsen tar lenger tid".  

Det har eg valgt å tolka som at det er lurt å meska lengre når ein har tynn mesk.  

Det står vidare:

"Sluttresultatet er imidlertid en mer gjærbar vørter, fordi aktiviteten ikke blir forhindret av høye konsentrasjoner av sukker.  En tykkere mesk (rundt 1,5-2 liter/kg) vil på sin side medføre raskere omdannelse, men en mindre gjærbar vørter."  

(og så må eg leggja til at eg ikkje bryggjer med BB30 - eg berre blandar meg litt inn.. )
 
L/kg blir jo litt rart i kjele i kjele utstyr som bb, speidel etc. Har en 4l/kg er jo det tynn mesk. Samtidig er jo på langt nær all vørteren i kontakt med malten samtidig som det er i en meskekjel. Om jeg bruker 3.5l så er mesken rimelig kompakt. Tror derfor at l/kg opptrer som mindre enn faktisk på disse maskinene... selv om vørteren sirkuleres.

--
 
L/kg blir jo litt rart i kjele i kjele utstyr som bb, speidel etc. Har en 4l/kg er jo det tynn mesk. Samtidig er jo på langt nær all vørteren i kontakt med malten samtidig som det er i en meskekjel. Om jeg bruker 3.5l så er mesken rimelig kompakt. Tror derfor at l/kg opptrer som mindre enn faktisk på disse maskinene... selv om vørteren sirkuleres.

--

Enig med deg Hans Einar.. Virker ikke som at forholdet L/kg er det beste for vårt vedkommende. Kan jo hende det er noen som har funnet en ratio som funker, men hvis det ikke kommer ett forslag på en helt fantastisk måte og revolusjonere BB brygging på, så tror jeg at jeg bare fortsetter på min måte. Om jeg må bruke litt DME for å få opp OG, så får jeg nå bare gjøre det  ;D ølet jeg får blir mer enn godt, så da skal jeg ikke klage på litt DME bruk  ;)
 
Hvis man ALLTID får noen få poeng for lav OG er man egentlig ganske heldig, for man har jo da et system som er dønn stabilt.

Løsningen på problemet er vel bare å justere ned effektiviteten litt, bruke litt mer malt, og vips så vil man alltid få riktig OG.

Det er jo ikke unaturlig at drømmen er best mulig effektivitet (sparer noen kr på malt), men det viktigste er jo at man har et system som gjør det mulig å reprodusere flere brygg med konsistent resultat.
 
Testa i dag med å bruke en sousvide controller for å holde mesketempen og med sirkulering med pumpe under hele mesketiden. (Hadde bare tatt sensoren å dytta den opp i krana og slangen rundt med ei slangeklemme).
Før har jeg bare latt alt stå i 60-90 min og sirkulert på mashout til vørtern var klar.
Ble overaska hvor stabilt og greitt dette gikk. Så nå gleder jeg meg til ny PID, SSR og slanger med fornyftige kobling kommer så jeg slipper å til med fastnøkkelen for å skru ting av og på  :)

Når det gjelder fordeling av vørten så tok jeg litt på utsida og litt på innsida. Her må jeg finne på noe til en mer permanent løsning. Tok bare å splitta slangen i den ene sida ca 5 cm i enden og tredde den på kanten av maltrøret. Så da gikk litt inni og litt utafor. Noen forslag til noe enkelt å greit?

Iflg BeerBrew så hadde jeg en meske effektivitet på 92% (?!) target preboil var 50, landa på 52 og hadde 5,7kg malt
Jeg regner med å ende med 28l etter kok for å la dette være igjen i kjelen. for å ikke få med så mye trub.

God dag detta! Bare jeg ikke kludrer det til nå ;D
 
Hvis man ALLTID får noen få poeng for lav OG er man egentlig ganske heldig, for man har jo da et system som er dønn stabilt.

Løsningen på problemet er vel bare å justere ned effektiviteten litt, bruke litt mer malt, og vips så vil man alltid få riktig OG.

Det er jo ikke unaturlig at drømmen er best mulig effektivitet (sparer noen kr på malt), men det viktigste er jo at man har et system som gjør det mulig å reprodusere flere brygg med konsistent resultat.

Det er jo sant, Øyvind. Jeg skal jo ikke klage, men jeg ville nå hevrtfall spørre om det var noen som hadde en metode for å kanskje få OG opp enda litt mer. Men Jeg tror nok at jeg kommer til å fortsette med opplegget jeg har. Det ser hvertfall ut som at det holder seg ganskje stabilt.
 
Har begynnt og tenke på jule ølet, og vart litt gira på og prøve Juleøl 2014 Santa’s Self-medication Gahr ed fra Brygg selv.
Men lurer på om 7,55kg malt blir i meste laget på BB30. Noen som har prøvd så store mengder malt i den før ?
 
Vi har hatt 7.5kg i røret når vi brygget 7Fjell Vinter settet fra Vestbrygg. Vær obs på at dette er max max av hva som går, krever konstant røring til du har helt kontroll på mesken. Mye jobb, men vel vært strevet! Og bland inn forsiktig, ikke bøtt oppi 3-4kg med en gang.
 
Syntes 7 kg var MER enn nok. Det krever at du rører mye i bunnen da det pakker seg lett nederst. Har lagt meg på max 6.5 kg. Er vel bare å nedskalere oppskriften i Beersmith
 
bare en kjapp sak, om min egen tabbe med for lav OG. Om refraktometeret er kaldt vil det vise lavere enn det er. Gjorde tabben sist i vinter, og trodden jeg var 10 under.
 
Enig med Newman, 6,5 kg er nok hvis bryggingen skal gå greit. Det er mulig å presse grensene, men det blir litt ekstra pes med røring, ujevn temp og ofte et dårligere utbytte. Anbefaler å bruke ekstrakt hvis du nærmer deg 7 kg malt.

Men... jeg lærer aldri, har en mesk med 7,1 kg malt stående akkurat nå, årets juleøl. Har gått rimelig greit selv om det har tatt litt ekstra tid å få riktig temp på mesken. Skal opp i OG 1090 og må tilsette 1,8 kg ekstrakt i tillegg...
 
Heisan. Mulig det e ett fryktelig dumt spørsmål men æ e ny og tar sjansen ;

Siden det e vanskelig med mer enn 6,5 kg malt i BB30 lurer jeg på om noen har forsøkt å brygge med silbunn a`la BB60? Dersom jeg har forstått det riktig så brygges det i BB60 slik at man har silbunn under meskingen og så "lagrer" vørteren på gjæringskar el.l. mens man rengjør for deretter å ha vørter tilbake i BB60 for kok. Om man brukte silbunn på BB30 vil jeg tro at man får noe mer rom å meske på?

Har kun to brygg på BB30 så langt men det kunne jo vært morsomt å ha en måte å overkomme begrensningen på maltmengden for sterkere oppskrifter uten å måtte omskalere eller dobbelmeske...
 
Tilbake
Topp