Hvordan brygger du med beer brew 30?

jo olbrygging.no må selge eller gi deg en. Du får jo ikke kok, det er ikke normalt eller brukbart. Mange som kjøper nye BB30 har hatt samme problem og bytter termostat.
 
Termostaten min er lik. Jeg må vri den relativt "hardt" mot 100 grader. Da holder den seg på kok. Hvis ikke detter den tilbake på grønn etter litt. Fra Kina vettø.
 
Du har versjon 3 med effektregulator? Har du prøvd å ikke ha full effekt på varmeelementet? Vet at noen setter den ned rett før kok. Selv har jeg versjon 2 og slår av det ene varmeelementet rett før kok.
Jeg setter en gaffel mellom maltrøret og ringen så blir det lufting der og ikke noe gris.

Sendt fra min HTC One
 
- Når meskekaret er på ringen, det leker overal. Det sløyser i tillegg til å være meget farlig

Jeg har opplevd dette et par ganger, men jeg fant til slutt ut av at dette kan skje dersom man søler litt mye nedi ringen når man lofter opp karet, og klissete vørter tetter det lille luftehullet i ringen. Jeg har løst dette med å ha en bit kjøkkenpapir klar til å suge opp det som evt legger seg over dette hullet, evt helle en skvett vann over for å skylle vekk det verste.
 
Takk for svar, med malt er ikke årsaken. Jeg har nemlig filtret borte maltetog hivet igjen vørteren i BB før koking. Mener dere at om dere at Thermostat på 110 og effekt på maks slår aldri BBen dokkars på "Keep warm"? Jeg skjønte etterhvert at når han når 99, switcher han til Keep Warm, går ned til 98, så slår han seg opp igjen.

Anyways. En batch som tok meg 10 timer (vasking ikke inkludert).

Kølsch med estimated batch size 25L, estimated OG 1046... fikk 26L i bøtten, ca. 2-3L i vasken, OG 1044. B
Brukte ca. 39L vann totalt. 20 i første omgang, 5 extra i meskingen, 14 i skylling. Det betyr 10L borte i damp eller i mashen, og 3 nede i karet etter koking. Virker som det er ok. Eller? 70.8% effectivity

Lurer fortsatt hvordan dere har kontroll på skyllingen med tenke at man ikke ser innholdet på det andre karet. Kjipt å måtte løfte greien hele tiden.

110 grader og 60 effektivitet. Holder jevnt bra kok, justerer bare effektiviteten gjennom kokingen. Prøver i utgangspunktet å kjøre samme prinsipp under mesk.
 
Kokingen gjør jeg som flere her, 120 på termostat og justerer effekten.

Jeg sliter med å få en OG åpner enn 65 i min bb30. Hvor mye malt/vann mesker dere med og hvor mye skyller dere med for å oppnå høyere OG. Jeg ønsker innen tilsette DME eller annet for å få opp OG.

Jeg lurer på om jeg snart må prøve dobbeltmesking.
 
Kokingen gjør jeg som flere her, 120 på termostat og justerer effekten.

Jeg sliter med å få en OG åpner enn 65 i min bb30. Hvor mye malt/vann mesker dere med og hvor mye skyller dere med for å oppnå høyere OG. Jeg ønsker innen tilsette DME eller annet for å få opp OG.

Jeg lurer på om jeg snart må prøve dobbeltmesking.
Jeg liker å ha liggende en meskepose (BIAB) slik at jeg kan ta ut maltrøret om nødvendig. Da kan jeg ha mye mer malt i kjelen (du kan komme i overkant av 10 kg og meske inn med 2L/kg.). Hvis det skulle by på problemer å trekke posen ut (når åpningen er noe smalere enn selve diameteren på kjelen) går det an å fjerne litt malt med f.eks et dørslag og "spare" på dette i et åpent 30L gjærkar. Viktig for meg er å sirkulere godt under mesking og utskylling. Dette gjør jeg ganske enkelt med mørtelvisp og termos. For øvrig lurer jeg på hvorfor de har laget den så tynn og høy. Vet at det er mange som sliter med temperaturkontroll på dette apparatet. Jeg hadde aldri dette problemet når jeg brygget i hyttekjele - den hadde en form hvor diameter og høyde var tilnærmet lik, og dermed blir varmetapet mye mindre. Om en bruker formelen for volum av sylinder (pi*r^2*h) og setter lik totalvolum av kjelen finner en fort at en mer temperatureffektiv form på denne kjelen ville gi en diamter/høyde på 34,3cm. Da ville temperaturkontroll vært mye enklere for oss som ikke har sirkulasjonspumpe. Men jeg antar at det kanskje har med størrelsen på varmeelementet å gjøre - kanskje også problematikk med tanke på plasseringen av kranen, selv om dette også kunne løses med å bygge en liten "base".
 
Tilbake
Topp