Hvordan drikkes NEIPA?

17309051_1268869166484139_1142651856321179661_n.jpg


Noe som faller meg inn:

"Now available! A directly pitchable size of yeast"

"Always rehydrate your dry yeast"

:p
 
Hva er det viktigste trikset for å få NEIPA'n så uklar? Tørrhumling når? Ikke ColdCrash? annet?
Mitt forsøk ble som en ganske klar IPA og smakte nesten som en vanlig IPA. Kanskje lavere bitterhet og mer smak, men ikke NEIPA.
 
Flere faktorer, som gjærtype, maltet eller umaltet havre og/eller hvete, tørrhumling under primærgjæring etc:
"Some have reported these strains clear up just fine without dry hops. It’s possible this may have the added benefit of leaving more hop oils in suspension along with the yeast as less of the yeast cells are striping the oils. It’s unclear to me so far as to why exactly these beers are so hazy after dry hopping. Flocculation is complicated processes affected by numerous parameters such as nutrient conditions, dissolved oxygen, pH, fermentation temperature, and yeast handling and storage conditions. Part of the haze may be coming from the higher level of chloride I’m incorporating to enhance the mouthfeel’s softeness, as higher chloride levels has been found to hinder yeast flocculation."
http://scottjanish.com/rva-manchester-ale-vs-london-ale-iii-neipas/
 
Hva er det viktigste trikset for å få NEIPA'n så uklar? Tørrhumling når? Ikke ColdCrash? annet?
Mitt forsøk ble som en ganske klar IPA og smakte nesten som en vanlig IPA. Kanskje lavere bitterhet og mer smak, men ikke NEIPA.
Jeg har alltid trodd at NEIPA er uklar som en konsekvens av prosess og ingredienser og ikke et mål i seg selv. Tror mye tørrhumle, tørrhumle under aktiv gjæring og proteinholdige adjuncts er viktige årsaker, selv om det sikkert kan være flere. Virker ikke som om det egentlig er noen konsensus om hva tåka faktisk er.

Forøvrig syns jeg det å tilsette noe som helst bare for at det skal gi tåke er fullstendig idiotisk.
 
Hvis uklarheten kommer som en følge av humlinga eller mye flaket korn er det greit for meg,
men hvis det er på grunn av gjær finner jeg det uapetitelig
 
Jeg nekter å tro at øl som ser ut som tjukk, oransje appelsinjuice ser slik ut p.g.a. tørrhumle, flaked oats og wyeast 1318... De må ha tilsatt noe mere enn det.

F.eks. hvetemel, laktose, fruktpure eller noe lignende. Jeg tørrhumler IPA'ene mine med alt fra 7,5 gr/l til 15 gr/l og har aldri noensinne fått så uklar, tjukk, selvlysende oransje øl. Selv ikke med wyeast 1318 og flaked oats. Nå prøver jeg ikke på det heller, men jeg er i allefall overbevist om at det puttes noe mer i NEIPA ølene for å få de så tjukke og fargesterke.

Eksempel... Trillium DDHCS:
B_6oZ5xWYAAsLhz.jpg


Kan forsåvidt være kameratriksing med i bildet da... Lys, kontrast, saturation, varme, etc.
 
Tilbake
Topp