Hvordan effektivisere bryggeprosessen best mulig?

Hei!
Er helt ny på forumet, og har noen spørsmål rundt effektivisering av bryggeprosessen.

I mars i fjor kjøpte vi en BB60 (gen. 3) med tilhørende utstyr, og siden den gang har vi brygget 6-7 batcher. Hver gang vi brygger stiller jeg meg det samme spørsmålet, "det må da være mulig å effektivere denne prosessen?", slik at vi slipper å bruke 8 timer hver eneste gang. Under følger det en beskrivelse av dagens prosess:
1. Varme opp vann, ca. 0,5 time
2. Meske, 1 time (+)
3. Skylle, 1,5 time (+)
4. Oppvarming av vørter til koking, 1 time
5. Koking, 1,5 time (+)
6. Nedkjøling, 1 time
7. Tapping til gjæringskar, 1 time

Etter å ha deltatt på bryggekurs hos øl-akademiet og lært at man skal tilsette skyllevann i samme frekvens som vi tapper av (1 liter per minutt), er dette måten vi har skylt på. Resultatet blir alltid bra, MEN det tar fryktelig lang tid!
Spørsmål 1: Har både lest og hørt at mange skyller ved å tilsette alt vaskevannet i en eller to doser, og at man også på denne vaske-måten får ut nok sukkerarter fra malten. Hvorfor dille med å vaske litt etter litt, når man kan gjøre det raskere?

I tillegg bruker vi veldig lang tid for å varme opp vørteren før vi når koketemperatur. Dette er pga. for dårlig kapasitet på det innebygde varmeelementet. Dette fører til spørsmål 2: Finnes det noen eksterne varmekilder som kan hjelpe oss å nå koketemperatur raskere? (Min svigermor har en type varmegaffel som hun antenner grillkull med siden hun ikke liker smaken og/eller lukten av tennveske. Kan jeg bruke noe sånt?

Kjølespiralen som fulgte med BB60 er nok ikke av det grommeste slaget. Finnes det steder på nettet man kan få tak i billige platekjølere/motstrømskjølere? Leser om de som kjøler ned fra 100 grader til 20 på 10-12 minutter, vi bruker 60...

Ved tapping bruker vi en sil for å få filtrert ut partikler som vi ikke ønsker å ha med i gjæringskaret, i håp om å få mindre bunnfall i karene, så dette tar lang tid. Finnes det noen måte å redusere partikler på (utenom klarningsmiddel, som vi bruker), slik vi kan åpne kranen fult opp og bruke mindre tid på dette... Har sett at det finnes humleposer ol., men har disse noen (positiv) effekt på bunnfallet i gjæringskarene?

Og sist men ikke minst, en liten avstikker fra tråd-navnet, føler jeg at vi sitter igjen med for lite øl etter flasking. Når vi koker 60 liter vørter er det jo en del som fordamper, men vi får så mye bunnfall i gjæringskarene at vi sjelden får mer enn 40 liter ferdig øl (IPA, American IPA). Er dette et ok resultat eller finnes det metoder som gjør at vi kan redusere bunnfallet i gjæringskarene slik vi får mer ut på flasker (ref. forrige punkt)?

Huff, det ble langt, men håper på litt veiledning i håp om å kunne redusere tidsbruken, slik vi får brygget oftere, og for å få mer øl på flasker:)

På forhånd takk for hjelpen!

Jeg brygger ikke med bb, men 3 kjeler. Bruker stort sett 4 timer på bryggedagen.

For å ikke bruke så mye tid på oppvarming av vann tar jeg varmt vann fra krana.
74 grader om ønskelig.

Jeg bryr meg ikke så veldig om jeg får 60 eller 90 % utbytte. Så jeg gidder ikke å bruke mer tid en nødvendig på skylling.
Det jeg gjør er å fylle skyllevannet rett i meskekjelen de siste 5 min for å få en utmesk på 78 ich grader. Så tapper jeg bare av. Ligger på 72% utbytte med denne prosessen.

Dere kan kjøpe en grilltenner på jula/biltema for å øke effekten på varming eller et dypp element et annet sted

Lage en større dyppkjøler i kobber er lett og koster ikke så mye. Jeg har en med 10 mm i ytre coil og 8mm innerst bruker ca 15-20 min på 44 liter.

Ang bunnfall så blir det jo litt på humlene. Dere kan gå for en nettingkurv som ligger oppi koken. Disse får du kjøpt på bshttps://m.bryggselv.no/tilbehør/400396/humlefilter-rustfri-universal

Bruk varmt vann
Ikke bruk ekstra tid på skylling - bruk heller mer malt. Malt er billig så ingen grunn til å gå for høyest mulig effektivitet. Skylling kan også droppes fullstendig for den saks skyld.
La alt av turb gå i gjæringsbøtta (går helt fint og slipper å vente på at det skal bunnfelle)

Om du virkelig vil det skal gå fort kan du brygge mindre batcher. Da går alt mye fortere på bryggedagen pga mindre tid til oppvarming.

Tror persen min er tre timer fra jeg begynte til oppvasken var tatt, det vall allgrain, da hadde jeg en 12-3l til gjæring (BIAB på kokeplate og spiralkjøler).

Du kan alltids bruke en dyppvarmer som ekstrahjelp for oppvarming om du har en ubelastet kurs tilgjengelig.
Deler av vannet kan også varmes opp i kjele på kokeplate.

Jeg går i retning av mindre batcher, vurderer å kvitte meg med 19-l fatene mine og heller gå over til 12l. Da blir det oftere brygging og mer forskjellig som brygges. Beholder et par store fat til tørsteslukkere som pils, kölsch og lignende.

Ellers lønner det seg big time å bruke fat fremfor flasker. Vasking og tapping går mye fortere.

Kjør partiskylling så bør jo det kunne unnagjøres på 15 minutter. Malingsvisp på drill i vørteren under kjøling så bør kjølingen gå mye kjappere.
Så evt kjøleboks til mesking. Så kan du sette på kok mens skylling pågår.

Før dere bruker varmt vann fra krana, bør dere kjøre en meget enkel test. Både rør og bereder varierer mye mellom hus. Andres råd er derfor av begrenset nytte for dere.
Bruk tre krukker / glass.
Målet er å smake forskjell mellom dem. Er de like, kan du bruke varmtvann fra krana.
1. Kaldt vann fra krana settes i kjøleskap
2. Varmt vann fra krana settes i kjøleskap
3. Varmt vann fra krana kokes og deretter settes i kjøleskap.

Før dere bruker varmt vann fra krana, bør dere kjøre en meget enkel test. Både rør og bereder varierer mye mellom hus. Andres råd er derfor av begrenset nytte for dere.
Bruk tre krukker / glass.
Målet er å smake forskjell mellom dem. Er de like, kan du bruke varmtvann fra krana.
1. Kaldt vann fra krana settes i kjøleskap
2. Varmt vann fra krana settes i kjøleskap
3. Varmt vann fra krana kokes og deretter settes i kjøleskap.
Har selv kobberrør, og en bereder fra -84, så jeg tør ikke prøve meg på å bruke varmtvannet derfra i noe brygg. (Venter vel egentlig bare på at berederen skal ta kvelden om ikke så lenge?)

Nå foregår bryggingen på et lite hobbyrom uten innlagt vann, vi henter derfor vann fra hageslangen rett utenfor. Har ikke kjørt noe test på vannet, men antar at det er av helt grei kvalitet da hverken ølet, eller barna for den saks skyld, blir dårlige av det. Vi varmer derfor opp alt fra kaldt, og hvor kaldt det er kommer an på temperaturen ute.

Ut i fra svarene jeg har fått så langt dukker det opp noen nye spørsmål:
1. Får man den samme effekten av humlen ved å bruke en nettingkurv? Om ja, holder nettingen på "grumset" slik at vørteren blir mindre grumsete?
2. Dersom vi bruker malingsvisp - vil ikke dette grumse det så mye til at hviletiden før transport til gjæringskar gjør at det går opp i opp? (Redigert: Vi tar minst mulig grums med fra BB60n over i gjæringskarene)
3. Har forøvrig nå bestilt en dyppvarmer på 5500W, så skal nok få redusert oppvarmingstidene betraktelig (ja, har sjekket kursen;))

Vi kan forøvrig ikke kjøre mindre batcher da vi er fire stykker som deler på de elde dråper, da blir det ingenting å hygge seg med etter noen uker:)

1. Fortsatt usikker da jeg ikke har smakt enda, men bruker den selv - og det funker som fjell!
2. Umiddelbart ja, men det øker kjøleeffekten betydelig, og samler all trub'en i en liten haug i midten av kjelen - så får du mindre av rasket med deg ut i krana ved tapping på gjærkar.

Hva er tempen i hobbyrommet? Jeg fyller gjerne opp BB'n og skyllevannsvarmeren kvelden før, så starter jeg i alle fall oppvarming fra romtemp (20-21 grader) i stedet for 8-14 grader (vinter-sommer).

1. Fortsatt usikker da jeg ikke har smakt enda, men bruker den selv - og det funker som fjell!
Lenge til du kan smake? Er for alt som reduserer grums, men ikke dersom det går på bekostning av smak:)
2. Umiddelbart ja, men det øker kjøleeffekten betydelig, og samler all trub'en i en liten haug i midten av kjelen - så får du mindre av rasket med deg ut i krana ved tapping på gjærkar.
Aha, smart, det prøves ut ved neste anledning:)

Hva er tempen i hobbyrommet? Jeg fyller gjerne opp BB'n og skyllevannsvarmeren kvelden før, så starter jeg i alle fall oppvarming fra romtemp (20-21 grader) i stedet for 8-14 grader (vinter-sommer).
Det har jeg faktisk ikke tenkt på.... Men siden hobbyrommet holder 20-22 grader er nok det smart.

Skaff deg en timer( biltema har en med app styring.),fyll opp vann dagen før..varm skyllevann mens du mesker.
tapp av etter mesking og fyll på skyllevann(80 grader). Sirkuler 10min.
Tapp av og skyll igjen vist du har mer skyllevann..

Tøm BBen og start kok.

Rør under kjøling. Skaff deg humlefilter vist du vil spare tid..

Vi brygger 120 liter i slengen og bruker 6 timer og da tar vi oss god tid..
Vi har 2x6kw til rådighet

Kult tema! Med fare for å gjenta deler av det som står over:
1. Varme opp vann, ca. 0,5 time === Som nevnt, fyll opp vann dagen før. Supler med vannkoker.
2. Meske, 1 time (+) ==== Skal selv begynne med 45 min + utmesk. Flere mener at nesten alt skjer de første 20 min. Skal skyldes bedre malt nå.
3. Skylle, 1,5 time (+) ==== Batch sparging eller no sparge
4. Oppvarming av vørter til koking, 1 time === Hvis du batch sparge, kan man vel starte å koke opp første tapp mens man sykller siste?
5. Koking, 1,5 time (+) ==== 60 min skal holde - også for pils
6. Nedkjøling, 1 time === er vel uansett for sent?
7. Tapping til gjæringskar, 1 time === Atdetvar???

Hvorfor skal det være så effektivt? Er ikke noe av kosen med å brygge øl, nettopp å brygge....?
Den dagen jeg ikke synes det er ok og "tusle rundt" på brygger-rommet går jeg tilbake til kjøpe-øl.
Har PC med musikk der. Planen er å få inn et bord, en sofa, og kanskje en liten bar i hjørnet.

Hvorfor skal det være så effektivt? Er ikke noe av kosen med å brygge øl, nettopp å brygge....?
Den dagen jeg ikke synes det er ok og "tusle rundt" på brygger-rommet går jeg tilbake til kjøpe-øl.
Har PC med musikk der. Planen er å få inn et bord, en sofa, og kanskje en liten bar i hjørnet.

Det er noen som f.eks har unger og familieforpliktelser som dessverre ikke kan unne seg å sette av en hel dag i ro og fred hver gang det skal brygges.

Det er noen som f.eks har unger og familieforpliktelser som dessverre ikke kan unne seg å sette av en hel dag i ro og fred hver gang det skal brygges.

Ja det er jo sant. Men da hadde jeg personlig ventet til en dag det passet. Har jo både unger og familie. Kjører/henter på trening og kamper osv. Og har mer enn nok annet å gjøre også. Men det blir selvfølgelig en smakssak hva man vil prioritere. Her prioriteres øl når de andre forpliktelsene er unnagjort :)

Er jo veldig fersk også. Kanskje jeg skifter mening etter å ha holdt på en stund....
Ville jeg hatt øl raskest mulig hadde jeg gått på en øl-butikk og kjøpt det :)

Ja det er jo sant. Men da hadde jeg personlig ventet til en dag det passet. Har jo både unger og familie. Kjører/henter på trening og kamper osv. Og har mer enn nok annet å gjøre også. Men det blir selvfølgelig en smakssak hva man vil prioritere. Her prioriteres øl når de andre forpliktelsene er unnagjort :)

Er jo veldig fersk også. Kanskje jeg skifter mening etter å ha holdt på en stund....
Ville jeg hatt øl raskest mulig hadde jeg gått på en øl-butikk og kjøpt det :)

Av familiære hensyn er det dessverre ikke så ofte det passer å sette av 8 timer til brygging. Vi er fire kompiser som har dette som en sosial gathering, alle med fruer og totalt 8 barn. Siden vi alle har interesse for øl og brygging er det vel ikke så rart at vi ønsker å effektivisere der vi kan? Det er tross alt bedre med effektiv brygging en ingen brygging? Vi blir fornøyde og våre bedre halvdeler blir litt mer happy:)

Enig, men se hvorfor vi ønsker å effektivisere lenger ned i tråden:)

Hei!
Er helt ny på forumet, og har noen spørsmål rundt effektivisering av bryggeprosessen.

I mars i fjor kjøpte vi en BB60 (gen. 3) med tilhørende utstyr, og siden den gang har vi brygget 6-7 batcher. Hver gang vi brygger stiller jeg meg det samme spørsmålet, "det må da være mulig å effektivere denne prosessen?", slik at vi slipper å bruke 8 timer hver eneste gang. Under følger det en beskrivelse av dagens prosess:
1. Varme opp vann, ca. 0,5 time
2. Meske, 1 time (+)
3. Skylle, 1,5 time (+)
4. Oppvarming av vørter til koking, 1 time
5. Koking, 1,5 time (+)
6. Nedkjøling, 1 time
7. Tapping til gjæringskar, 1 time

Etter å ha deltatt på bryggekurs hos øl-akademiet og lært at man skal tilsette skyllevann i samme frekvens som vi tapper av (1 liter per minutt), er dette måten vi har skylt på. Resultatet blir alltid bra, MEN det tar fryktelig lang tid!
Spørsmål 1: Har både lest og hørt at mange skyller ved å tilsette alt vaskevannet i en eller to doser, og at man også på denne vaske-måten får ut nok sukkerarter fra malten. Hvorfor dille med å vaske litt etter litt, når man kan gjøre det raskere?

I tillegg bruker vi veldig lang tid for å varme opp vørteren før vi når koketemperatur. Dette er pga. for dårlig kapasitet på det innebygde varmeelementet. Dette fører til spørsmål 2: Finnes det noen eksterne varmekilder som kan hjelpe oss å nå koketemperatur raskere? (Min svigermor har en type varmegaffel som hun antenner grillkull med siden hun ikke liker smaken og/eller lukten av tennveske. Kan jeg bruke noe sånt?

Kjølespiralen som fulgte med BB60 er nok ikke av det grommeste slaget. Finnes det steder på nettet man kan få tak i billige platekjølere/motstrømskjølere? Leser om de som kjøler ned fra 100 grader til 20 på 10-12 minutter, vi bruker 60...

Ved tapping bruker vi en sil for å få filtrert ut partikler som vi ikke ønsker å ha med i gjæringskaret, i håp om å få mindre bunnfall i karene, så dette tar lang tid. Finnes det noen måte å redusere partikler på (utenom klarningsmiddel, som vi bruker), slik vi kan åpne kranen fult opp og bruke mindre tid på dette... Har sett at det finnes humleposer ol., men har disse noen (positiv) effekt på bunnfallet i gjæringskarene?

Og sist men ikke minst, en liten avstikker fra tråd-navnet, føler jeg at vi sitter igjen med for lite øl etter flasking. Når vi koker 60 liter vørter er det jo en del som fordamper, men vi får så mye bunnfall i gjæringskarene at vi sjelden får mer enn 40 liter ferdig øl (IPA, American IPA). Er dette et ok resultat eller finnes det metoder som gjør at vi kan redusere bunnfallet i gjæringskarene slik vi får mer ut på flasker (ref. forrige punkt)?

Huff, det ble langt, men håper på litt veiledning i håp om å kunne redusere tidsbruken, slik vi får brygget oftere, og for å få mer øl på flasker:)

På forhånd takk for hjelpen!

Virker med en gang som at dere bruker ganske lang tid på noen steg jeg ikke helt skjønner hvorfor skal ta så lang tid.

F.eks.

Skylling i 90 min på en BB? Hva gjør dere her? Med mindre dere har et oppsett for kontinuerlig skylling som fungerer så ser jeg for meg at skylling burde ta maks 20 min på et enkjelesbryggeri. Kvasi-kontinuerlig skylling h or man sprinkler vann over en maltseng som er hevet er lite effektivt både mtp utbytte og tid.

Hvis dere skyller med f.eks 10L så ha de ti literen oppi og rør hardt i maltrøret, er det ikke plass til 10L ekstra så tapp ut 10L vørter først i f.eks gjæringsdunken og så fyll på skyllevann.

Videre. Kjøling tar en time? Enten er det for liten kjøler eller lite trykk I kjølevannet. Vanlig 25L batch burde gå på ca 30 min hvis man lager ale.

Tapping til kar ser jeg kan ta en time hvis man vil unngå trub. Men det kan også gjøres på ti minutter. Forskjellen blir litt mindre batch, pga trub i gjæringskar, men da er det bare å lage 2L mer vørter.

Tilbake
Topp