Hvordan finner man gode substitutter for malt??

Det er godt mulig dette har blitt spurt om før på forumet, og jeg har sett den tabellen som er linket til angående "grain substitute".
Problemet er vel egentlig at jeg har brukt Caramunic 1 og 2, samt carapils fra Weyerman tidligere... Ut fra den tabellen så synes jeg det er vanskelig å finne gode erstattere for disse. Spesielt siden Petit ikke fører "erstatterne"... :(

Er det noen der ute som har stålkontroll på dette, og kan gi noen tips??
 
Petit ser da ut til å ha Weyerman Carapils, og selger en Castle Malting Crystal Gold EBC 120. «Kalles også Caramunchener. En mørk Belgisk caramel-type malt.» Munich = München. Ellers er det jo bare å finne malt av samme type (cara = cara = crystal) som er omtrent like mørk. Du vil nok kjenne forskjell på smaken, men neppe ødelegge ølet.
 
Okei, da tror jeg at jeg har lista mi klar her.
Er litt usikker på caramalten med ebc 80. Tror jeg kan bruke Castle sin med EBC 50.

Er det noen som har erfaring med Brewferm overgjær? Sist brukte jeg Safbrew T-58 med godt resultat.
Hvordan er det forresten når man åpner den 100-grams posen? Hvor lenge kan man lagre den åpnet, og hvordan oppbevares den best?
 
Carapils er et ekstremt lyst krystall-/karamellmalt. Beste erstatning er den lyseste karamellmalten du finner.

Caramunich 1 er en karamellmalt på ca 80-100 EBC. Kan erstattes av, for eksempel, Aroma malt på 100 EBC fra Castle.

Caramunich 2 er på ca 110-130 EBC og kan egentlig også erstattes av det samme maltet, eller det på 150 EBC.
 
Tilbake
Topp