hvordan kjøle ølet kjapt uten vørterkjøler

Hei, skal snart til og sette mitt først brygg, men har ikke fått tak i vørterkjøler. vet at jeg kan kjøpe disse på nettet, eller eventuelt lage en selv, men har en kompis som er rørlegger, og de pleier og bytte ut koilen i boilerer fra tid til anen, og disse er perfekt. ca 18m med rør med kjøleribber. altså et meget godt alternativ. han vil mest sannsynlig få tak i en om ikke altfor lenge derfor gidder jeg ikke og kjøpe. gidder heller ikke vente med og sette mitt først bryg, og det er derfor jeg renger råd :)

er det f.eks mulig og ha i isbiter, når jeg uansett skal fylle på vann på slutten?

eller muligens kjøle gryta i et bad av isbiter og salt?

alle tips taes imot med TAKK :)
 
Mine første brygg kjølte jeg ned ved å fylle badekaret med kaldt vann og sette gryta oppi.
Fungerte som bare det, ca 20-25 min.
Litt styr å bære gryta fra kjøkkenet til bade, men,, :laugh:
 
Hvor stor gryte koker du på?

Det har fungert fint for meg å kjøle ned to stykker 20 liters gryter med 12 liter vørter i hver til under 25 grader på en halvtime. Dette har jeg gjort ved å sette den ene gryta oppi kjøkkenvasken fyllt med kaldt vann som renner hele tiden og den andre gryta oppi et kar fullt med vann som står i dusjen med vann fra rennende fra dusjslangen oppi karet.
 
Du kan bruke fylle varm vørter på steriliserte plastkanner. Prøv å få ut all luften!
Kannene kan du legge i oppvaskkummen under kaldt vann eller sette de i fryseren eller ut!
Når temperaturen har sunket heller du dem over i gjærbøtta!
 
brygger 25 liter i ei 30 l gryte. her ei gryte i større diameter jeg tenkte jeg skulle bruke i stede for vasken. så da setter jeg rett og sett den ene gryta oppi den andre og lar vannet renne i den ytterste gryta. før jeg ehller alt over i gjærdunken og fyller opp med vann til jeg har 25 liter?
 
ingehk skrev:
brygger 25 liter i ei 30 l gryte. her ei gryte i større diameter jeg tenkte jeg skulle bruke i stede for vasken. så da setter jeg rett og sett den ene gryta oppi den andre og lar vannet renne i den ytterste gryta. før jeg ehller alt over i gjærdunken og fyller opp med vann til jeg har 25 liter?

Ja det vil sannsynligvis fungere greit det. Jo større gryte du skal kjøle ned jo lengre tid vil det ta, men det vil forhåpentligvis gå fort nok.
 
ingehk skrev:
er det f.eks mulig og ha i isbiter, når jeg uansett skal fylle på vann på slutten?

Joda, bare husk å koke vannet før du lager isbitene.  Bruk de på slutten, det er de siste 10 gradene som går tregest når du skal kjøle i rennende vann e.l.
 
Jeg bruker en lav sinkbalje som jeg setter kjelen oppi. Jeg legger en hageslange i sinkbaljen og kjører på med vann. Det funker kjempe bra, brukte 10-20 minutter forrige gang jeg skulle kjøle vørter. Problemet er bare at jeg må gjøre det ute, og snart kommer denne kulda som alle snakker om.
 
Jeg skjønner ingenting... jeg brukte over en time på å kjøle ned 10l vørter, og jeg hadde tilogmed en ganske liten spiralkjøler oppi... kjelen med vørteren sto i vasken med kaldtvann og.
 
gjorde som flere her...delte opp vørteren i 2 kjeler og kjølte ned den ene i vasken med kaldt vann og noen kjøle-elementer fra frysern, og den andre(og største) satte jeg i en balje med isvann ute på balkongen. Hadde masse is og snø oppi der, og det tina rimenlig fort! ..så måtte fylle på flere ganger. Kom ihvertfall ned i 20 grader etter ca 30min...
 
Tilbake
Topp