Hvordan komme frem til riktig oppskrift!!!

Når du har fått lagt inn utstyrsprofilen i BeerSmith for ditt oppsett, er det såre enkelt å legge inn en oppskrift basert i %. Du bare setter opp hvis stor batch du skal ha, volum etter kjøling, setter inn effektivitet på bryggeriet ditt. Så er det bare å legge inn de forskjellige malttypene, ikke tenk på mengde enda, klikk deretter på knappen for % maltsammensetning. Sett da inn rett verdi pr malttype. Så er det bare å justere opp til rett OG, det er egen knapp for å justere gravity. Og da tar du antall kg du trenger av hver type.

Når malten er på plass, er det bare å legge inn humle, gjær, meskesteg osv.

Humla legger du enkelt inn ved å gange opp oppgitt humle pr liter med batchvolum, gjør dette for 2 og 15 min humla. Og til slutt legger du inn 60 min humla med en mengde som gjør at du treffer oppgitt IBU for hele oppskriften.

Hva slags oppsett brygger du på forresten?
 
Mange oppskrifter ligger ute med bare % vis fordeling av feks malt. Må dette legges inn beer smith eller noe annet for å finne ut hvor mye av hvert du trenger av råvarer ?? se denne linken til 7fjells winterale http://www.7fjellbryggeri.com/brewourwinterale2013
Du ikke legge inn i en oppskriftskalkulator, men det er jo lettvint da. Min favoritt er brewgr.com. Online, gratis, ser bedre ut og enklere i bruk enn Beersmith.
 
Tilbake
Topp