Hvordan la temperaturen stige fritt under gjæring?

Jeg har startet å utforske Belgiske øltyper og i flere av oppskriftene står det at en skal la "temperaturen stige fritt til xx gr C" Hvordan skal dette foregå rent praktisk? Jeg har et kjøleskap til gjæring med varmeelement og InkBird kontroller.
 

loebrygg

Norbrygg-medlem
Du pitcher på en gitt temperatur og holder omgivelses temperaturen konstant der, men du lar gjæren herje fritt
 
Du pitcher på en gitt temperatur og holder omgivelses temperaturen konstant der, men du lar gjæren herje fritt
Hei og takk :)
Er det ikke et poeng at brygget ikke skal synke i temperatur ila gjæringen pågår? Må jeg da følge opp med å heve temperaturen på InkBirden for å sikre at ikke temperaturen synker etter stormgjæring?
 

loebrygg

Norbrygg-medlem
Ja, det kan nok være lurt, men jeg skal ikke svare for sikkert
Ihvertfal heve tempen litt helt mot slutten for å sikre utgjæring
 

Finn Berger

Moderator
Det er en veldig underlig instruks, det der. For at gjæren skal klare å heve temperaturen til f.eks. 27 grader på egen hånd, må gjæringskaret stå i omgivelser som holder 27 grader - x grader, hvor x = den temperaturøkninga som gjærens aktivitet skaper. Så hvis gjæren kan heve temperaturen i gjæringskaret med 4 grader, må den stå i et rom som holder 23.

Forklaringa på dette rådet er antakelig (bare hva jeg har tenkt sjøl, dette) at det er henta fra bryggerier, og at gjæren klarer å skape mer varme i de svære tankene der enn det den klarer i de små gjæringskarene vi bruker.

Løsning: Du må hjelpe til. Du skal kanskje ikke styre strengt, men følge med, og gi på litt varme når temperaturutviklinga f.eks. stopper på 25, mens du vil ha den opp til 27.
 

loebrygg

Norbrygg-medlem
Det er en veldig underlig instruks, det der. For at gjæren skal klare å heve temperaturen til f.eks. 27 grader på egen hånd, må gjæringskaret stå i omgivelser som holder 27 grader - x grader, hvor x = den temperaturøkninga som gjærens aktivitet skaper. Så hvis gjæren kan heve temperaturen i gjæringskaret med 4 grader, må den stå i et rom som holder 23.

Forklaringa på dette rådet er antakelig (bare hva jeg har tenkt sjøl, dette) at det er henta fra bryggerier, og at gjæren klarer å skape mer varme i de svære tankene der enn det den klarer i de små gjæringskarene vi bruker.

Løsning: Du må hjelpe til. Du skal kanskje ikke styre strengt, men følge med, og gi på litt varme når temperaturutviklinga f.eks. stopper på 25, mens du vil ha den opp til 27.

Å stige fritt betyr vel egentlig at man ikke har noen fix temperatur som max
man lar gjæren bestemme det, ihvertfall slik jeg har tenkt det og gjør det i praksis
 
For at temperaturen i vørten skal stige, må varmetapet være mindre enn den varmen gjæren produserer. Varmetapet påvirkes av tre ting sånn i hovedsak.

1. Isolasjonsevnen til dunken
2. Forskjellen på tempratur inne i dunken og utenfor.
3. Størrelsen på dunken. Jo mindre fatet er, jo større blir overflaten pr. volum. I en stor bryggeritank blir derfor overflaten liten pr. liter vørt.

Siden du ikke har så stor tank som bryggeriene kan du prøve å isolere dunken. Start med å gi dunken og omgivelsene samme tempratur som tilsvarer ønsket starttempratur. Isoler dunken godt å se om gjæren greier å heve tempraturen på egen hånd mens du holder omgivelsetempraturen konstant.

Det er selvsagt lettere og sikrere å styre temperaturen selv. Men morsommere å få det til på "den rette måten". Skal man ha et lettvint øl er jo butikken et bedre alternativ.



Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 

Finn Berger

Moderator
For at temperaturen i vørten skal stige, må varmetapet være mindre enn den varmen gjæren produserer. Varmetapet påvirkes av tre ting sånn i hovedsak.

1. Isolasjonsevnen til dunken
2. Forskjellen på tempratur inne i dunken og utenfor.
3. Størrelsen på dunken. Jo mindre fatet er, jo større blir overflaten pr. volum. I en stor bryggeritank blir derfor overflaten liten pr. liter vørt.

Siden du ikke har så stor tank som bryggeriene kan du prøve å isolere dunken. Start med å gi dunken og omgivelsene samme tempratur som tilsvarer ønsket starttempratur. Isoler dunken godt å se om gjæren greier å heve tempraturen på egen hånd mens du holder omgivelsetempraturen konstant.

Det er selvsagt lettere og sikrere å styre temperaturen selv. Men morsommere å få det til på "den rette måten". Skal man ha et lettvint øl er jo butikken et bedre alternativ.



Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Jeg lar stort sett gjæren styre sjøl, i alle fall fram til det meste er over. Jeg må bare passe på å sette gjæren tilstrekkelig kjølig i starten, og så bekymrer det meg ikke så mye om en ale går opp til 18, 19 eller 20 - eller til og med 21. Jeg tenker at det er greit for de små å ikke hele tida bli dratt opp og ned i temperatur - men det er nå en hjemmestrikka teori.

Belgisk gjær er jo gjerne litt sær og følsom, så kanskje det er en grunn til å helst unngå styring som innebærer å bruke både varme og kjøling? Å satse på isolering for å holde på den egenproduserte varmen hørtes lurt ut.
 
Det er en veldig underlig instruks, det der. For at gjæren skal klare å heve temperaturen til f.eks. 27 grader på egen hånd, må gjæringskaret stå i omgivelser som holder 27 grader - x grader, hvor x = den temperaturøkninga som gjærens aktivitet skaper. Så hvis gjæren kan heve temperaturen i gjæringskaret med 4 grader, må den stå i et rom som holder 23.

Forklaringa på dette rådet er antakelig (bare hva jeg har tenkt sjøl, dette) at det er henta fra bryggerier, og at gjæren klarer å skape mer varme i de svære tankene der enn det den klarer i de små gjæringskarene vi bruker.

Løsning: Du må hjelpe til. Du skal kanskje ikke styre strengt, men følge med, og gi på litt varme når temperaturutviklinga f.eks. stopper på 25, mens du vil ha den opp til 27.

Hei og takk. Instruksen er definitivt hentet fra større bryggerier. Jeg leser boken Brew like a monk, og her dukker denne instruksen opp hele tiden og er en av "greiene" med belgisk klosterøl. Ølet er svært godt, og sa må en prøve :) I stedet for mange ingredienser fokuseres det i stedet på fermenteringen og da i stor grad temperatur. Jeg ønsker å eksperimentere litt, men har stusset over "stige fritt" da jeg ser at om jeg ikke styrer temperaturen under fermentering så går temperaturen opp og ned igjen. Det skal den ikke gjøre, og uten styring vil temperaturen heller ikke nå "taket" på for eksempel 29gr C som er tilfelle for flere av ølene.
 

loebrygg

Norbrygg-medlem
Hei og takk. Instruksen er definitivt hentet fra større bryggerier. Jeg leser boken Brew like a monk, og her dukker denne instruksen opp hele tiden og er en av "greiene" med belgisk klosterøl. Ølet er svært godt, og sa må en prøve :) I stedet for mange ingredienser fokuseres det i stedet på fermenteringen og da i stor grad temperatur. Jeg ønsker å eksperimentere litt, men har stusset over "stige fritt" da jeg ser at om jeg ikke styrer temperaturen under fermentering så går temperaturen opp og ned igjen. Det skal den ikke gjøre, og uten styring vil temperaturen heller ikke nå "taket" på for eksempel 29gr C som er tilfelle for flere av ølene.

Hvis du f.eks vil nå 29 grader ville bare satt ølet i et rom som holder 26 grader tiden ut
 
Jeg tror ikke vi alltid kan kopiere de store bryggeriene når vi brygger hjemme. De gjærer i enorme tanker. Trykk og varmetapet til omgivelsene blir helt anderledes enn i en 25L plastbøtte. For å få mest mulig like forhold til hva det er i en 25.000L tank må vi nok gjøre noe tilpasninger og "jukse" litt.

Skal du brygge som en monk, må du leve som en munk - i et kloster!

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 

steinmb

Norbrygg-medlem
Jeg kler meg for en varm sommerdag og setter temp. i rommet på 25-28 grader. Koseligere hjemmekontor får du ikke. Når gjæren går gjennom den exotermiske perioden lager den nok varme til å nå f.eks 27ºC med en 22ºC rom men etter denne fasen trenger den hjelp med våre små gjæringskar.
 
Hei igjen. Nå har jeg lest meg opp litt og det foreslås å la brygget holde pitche-temp i ca 3-4 dager for så å heve temp 1-2 grader hver 2-3 dager. Noen som har noen kommentarer eller en mer presis fremgangsmåte for dette? Jeg lurer særlig på om noen vet hvor lange jeg skal holde pitce-temp og hvor raskt jeg skal øke tempen. Gjevnt over hele gjæringsforløpet, eller raskere mot slutten eller i starten?
Utgangspunktet er at jeg kan kontrollere temp med varmekilde og kjøleskap og en InkBird.
 

Finn Berger

Moderator
Hei igjen. Nå har jeg lest meg opp litt og det foreslås å la brygget holde pitche-temp i ca 3-4 dager for så å heve temp 1-2 grader hver 2-3 dager. Noen som har noen kommentarer eller en mer presis fremgangsmåte for dette? Jeg lurer særlig på om noen vet hvor lange jeg skal holde pitce-temp og hvor raskt jeg skal øke tempen. Gjevnt over hele gjæringsforløpet, eller raskere mot slutten eller i starten?
Utgangspunktet er at jeg kan kontrollere temp med varmekilde og kjøleskap og en InkBird.

Det kommer antakelig an på hvor lavt du pitcher. Det er et poeng å holde igjen litt i starten, fordi det er da høyere alkoholer (fusel) produseres, og med mindre du er glad i et snev av hjembrentsmak i ølet ditt, bør den produksjonen holdes nede. Jo høyere temperatur i denne fasen, jo mer hjembrentsmak. Men overdriver du, får du et øl dominert av fenoler, og det ønsker du kanskje ikke heller. Belgisk øl skal vel helst ha en balanse der.

Jeg synes 3-4 dager på pitch-temp høres mye ut; det blir veldig annerledes enn taktikken med å la temperaturen stige fritt, fordi det er i denne perioden gjæren er mest aktiv, og altså produserer mest varme. Jeg skal være forsiktig med å gi for mye råd om belgisk øl, som jeg brygger lite av, men tror jeg ville sett på hvordan gjæringa utvikler seg. Jeg kunne tenke meg at det ville være ideelt å holde temperaturen i sjakk til toppunktet i gjæringsaktiviteten var nådd -antakelig etter et par dager - og så begynne å la temperaturen stige. (Det er vel omtrent sånn jeg gjør det.)

Jeg veit ikke; hvprdan høres det ut for folk med mer erfaring enn meg?
 
Topp