Det kommer antakelig an på hvor lavt du pitcher. Det er et poeng å holde igjen litt i starten, fordi det er da høyere alkoholer (fusel) produseres, og med mindre du er glad i et snev av hjembrentsmak i ølet ditt, bør den produksjonen holdes nede. Jo høyere temperatur i denne fasen, jo mer hjembrentsmak. Men overdriver du, får du et øl dominert av fenoler, og det ønsker du kanskje ikke heller. Belgisk øl skal vel helst ha en balanse der.
Jeg synes 3-4 dager på pitch-temp høres mye ut; det blir veldig annerledes enn taktikken med å la temperaturen stige fritt, fordi det er i denne perioden gjæren er mest aktiv, og altså produserer mest varme. Jeg skal være forsiktig med å gi for mye råd om belgisk øl, som jeg brygger lite av, men tror jeg ville sett på hvordan gjæringa utvikler seg. Jeg kunne tenke meg at det ville være ideelt å holde temperaturen i sjakk til toppunktet i gjæringsaktiviteten var nådd -antakelig etter et par dager - og så begynne å la temperaturen stige. (Det er vel omtrent sånn jeg gjør det.)
Jeg veit ikke; hvprdan høres det ut for folk med mer erfaring enn meg?
Hei og takk for svar.
Jeg pitcher på 19 gr. Ølet er allerede 50% utgjæret, så jeg satt opp temp etter 2 dager til 20 gr. Skal følge med og vurdere å sette opp ytterligere 1 gr til kvelden.
Spørsmål: Mener du at jeg skal styre temp gjevnt opp (det skal til 23gr) helt til ferdig utgjæret, eller raskere opp mot starten eller slutten av gjæringen. Her er jeg helt blank på ideer/kunnskap. Har ikke funnet noe i litteraturen heller.