Hvordan la temperaturen stige fritt under gjæring?

Det kommer antakelig an på hvor lavt du pitcher. Det er et poeng å holde igjen litt i starten, fordi det er da høyere alkoholer (fusel) produseres, og med mindre du er glad i et snev av hjembrentsmak i ølet ditt, bør den produksjonen holdes nede. Jo høyere temperatur i denne fasen, jo mer hjembrentsmak. Men overdriver du, får du et øl dominert av fenoler, og det ønsker du kanskje ikke heller. Belgisk øl skal vel helst ha en balanse der.

Jeg synes 3-4 dager på pitch-temp høres mye ut; det blir veldig annerledes enn taktikken med å la temperaturen stige fritt, fordi det er i denne perioden gjæren er mest aktiv, og altså produserer mest varme. Jeg skal være forsiktig med å gi for mye råd om belgisk øl, som jeg brygger lite av, men tror jeg ville sett på hvordan gjæringa utvikler seg. Jeg kunne tenke meg at det ville være ideelt å holde temperaturen i sjakk til toppunktet i gjæringsaktiviteten var nådd -antakelig etter et par dager - og så begynne å la temperaturen stige. (Det er vel omtrent sånn jeg gjør det.)

Jeg veit ikke; hvprdan høres det ut for folk med mer erfaring enn meg?


Hei og takk for svar.
Jeg pitcher på 19 gr. Ølet er allerede 50% utgjæret, så jeg satt opp temp etter 2 dager til 20 gr. Skal følge med og vurdere å sette opp ytterligere 1 gr til kvelden.

Spørsmål: Mener du at jeg skal styre temp gjevnt opp (det skal til 23gr) helt til ferdig utgjæret, eller raskere opp mot starten eller slutten av gjæringen. Her er jeg helt blank på ideer/kunnskap. Har ikke funnet noe i litteraturen heller.
 
Hei og takk for svar.
Jeg pitcher på 19 gr. Ølet er allerede 50% utgjæret, så jeg satt opp temp etter 2 dager til 20 gr. Skal følge med og vurdere å sette opp ytterligere 1 gr til kvelden.

Spørsmål: Mener du at jeg skal styre temp gjevnt opp (det skal til 23gr) helt til ferdig utgjæret, eller raskere opp mot starten eller slutten av gjæringen. Her er jeg helt blank på ideer/kunnskap. Har ikke funnet noe i litteraturen heller.

Jeg er altså absolutt ingen ekspert. Det jeg tror, er at du nå skal komme deg ganske kjapt opp til den ønska makstemperaturen, og så skal ølet få stå der til det er ferdig. Jeg har brukt å spandere litt ekstra varme på badet, og latt saisonen min stå på 24/25 grader mens den sakte klukker seg fram til taushet. Det tar gjerne et par uker, og når den er ferdig, skal den helst ligge under 1.000. Men dette er saison på diastaticusgjær, selvfølgelig.
 
Jeg har brygga ein Saison rustique fra Bryggselv og det står som folk sier at den skal få stige fritt til maks 30 fra ca 24.
Gjærer i kjøleskap med ovn styrt av Inkbird 310.

Satte Inkbirden på TS 27 med HD og CD til 3.
Tenkte da at den kunne stige til 30 uten at den varma den og at den kunne synke til 24 uten at den kjølte den. Men ser at den ofte begynner å varme rommet når den er under 27. Tenker jeg feil eller er det maskinen som feiler?

Link til manual Inkbird: https://drive.google.com/file/d/1aE3TYLxNgAqsHQOZmz0Qq2vuaXtUG9u-/view?usp=drivesdk
 
Jeg har brygga ein Saison rustique fra Bryggselv og det står som folk sier at den skal få stige fritt til maks 30 fra ca 24.
Gjærer i kjøleskap med ovn styrt av Inkbird 310.

Satte Inkbirden på TS 27 med HD og CD til 3.
Tenkte da at den kunne stige til 30 uten at den varma den og at den kunne synke til 24 uten at den kjølte den. Men ser at den ofte begynner å varme rommet når den er under 27. Tenker jeg feil eller er det maskinen som feiler?

Link til manual Inkbird: https://drive.google.com/file/d/1aE3TYLxNgAqsHQOZmz0Qq2vuaXtUG9u-/view?usp=drivesdk
Om jeg forstår det riktig. Om ølen selv klarer å stige fra 24 til 30 uten hjelp? Kommer da an på ambient temp. i rommet, vørtervolum og litt med typen gjær. Jeg må alltid varme "rommet" opp for at vørteren skal nå f.eks 28ºC men jeg brygger og små batcher.
 
Tilbake
Topp