Hvordan lære seg å lage oppskrifter?

Hei.

Jeg føler nå at jeg har rimelig god kontroll på å brygge en øl etter oppskrift. Dog har jeg veldig lite forhold til de forskjellige ingrediensene og hvordan de påvirker sluttresultatet. Jeg har forsøkt å justere oppskrifter litt og merker at jeg får indikasjoner på hvordan resultatet endres. Jeg har skummet over haugevis av oppskrifter og lest meg opp på kjemien i det.
Neste steg er å brygge en hel haug med små 5l-batcher hvor jeg kan ta utgangspunkt i en oppskrift og justere en eller flere faktorer opp og ned. Tilsette spesialmalt, bytte ut gjæren, bytte ut humlen, bytte ut basemalten, tilsette frukt og bær og slik. Hvis jeg er flink til å logge tror jeg det kan bli lærerikt.
Noen som har noen tips eller som har vært igjennom tilsvarende og har erfaringer å dele? Det virker som om dette er et temmelig langt lerret å bleke.

Edit: Ideen er å starte med IPAene. Så gjøre tilsvarende for stouts/portere og så gå på lagerøl (jeg har et gammelt vinskap som holder 12 grader så det holder forhåpentligvis).
 
Det viktigste er bare å prøve! Noen folk kan ikke lage mat uten å følge oppskrift til punkt og prikke, andre slenger bare sammen noe de tilfeldigvis har i huset. Det blir kanskje bedre med den første metoden, men man lærer mer av den siste.

Jeg synes det er best å starte med å se for meg hva det endelige produktet skal bli, og så komponere en oppskrift som jeg tror vil oppnå dette (styrke, farge, tørrhet, bitterhet, aroma osv).

Et annet tips er å endre en variabel i gangen, så man ser effekten av hver ingrediens. Det er vanskelig å evaluere hva som var årsaken hvis man endret mange ting samtidig. Men start med noe du tror vil bli bra, og iterer derfra.

Hvis du vil lese mer anbefaler jeg boka til Gordon Strong, han skriver mye bra om oppskriftsfilosofi.
 
Jeg har brygget hele veien på egne oppskrifter og kan komme med et godt tips: Start enkelt! Man får ikke nødvendigvis et bedre øl av å ha basemalt+3-4 forskjellige spesialmalt, det kan for smake litt rotete.

I starten gikk det mye i humlebaserte øl som IPA og APA osv. Nå er jeg mer gått over på malt og gjærbaserte som diverse engelske og belgiske typer. Har nå en engelsk mild på gjæring med en OG på 1.035 og forventer å få denne på 3,5%. Det synes jeg er mer utfordrende enn å brygge en APA eller en IPA.

Om du ikke har beersmith vil jeg absolutt anbefale deg dette programmet da du kan tweake det til ditt eget oppsett. Her ligger de aller fleste øltypene inne med IBU, EBC osv og det gjør det litt enklere å havne grovt innenfor hver sjanger i det minste. Start litt enkelt med apa eller ipa med 95% base og kanskje 5% caramalt og lek deg litt med humlen. Jeg pleier å bruke ca 50-60% av bitterheten på 60 minutter og den siste biten fra 15 minutter og ned pluss masse tørrhumling :D

Hvis du prøver å tenke litt enkelt og logisk når du lager oppskrifter så kommer du langt, jeg vil si at veldig mange overkompliserer det i starten og ender kanskje opp med et litt mer rotete øl.

Sist men ikke mins så har Petter et godt poeng, forandre en ting om gangen om du ikke er helt fornøyd. Synes du ølet er litt for søtt holder det kanskje å senke mesketemperaturen en grad eller eventuelt bruke en annen gjærtype som gjerne gjærer litt bedre ut. Om du da senker mesketemperaturen en grad og samtidig bruker litt mer basemalt og i tillegg bruker en annen gjærtype som gjærer bedre ut vil du gjerne kunne få et for tørt øl igjen.

Du får ha masse lykke til, jeg synes at det å lage oppskriften er nesten halve moroa jeg :)
 
Et godt tips kan være å gå i bryggebutikken og spørre om lov til å smake på de forskjellige maltsortene. Det du smaker vil bli noe som det ølen din vil smake. For å finne ut mengde så kan det være greit å starte med noen enkle SMaSHer. Da får du dreisen på basemalt og humle, så bytter du ut f.eks 5 eller 10% av basemalten med en type spesialmalt, for meg var det logisk å begynne med krystallmalt, f.eks fra lysere til mørkere for hvert brygg. Da får du smaken av hva de gjør, og så kan du legge til flere morsomheter siden du vet hva basisoppskriften gir deg. SMaSHer er fine brygg for humle, når du har brygget noen batcher med forskjellige humler så kan du sette deg ned og tenke, og gjøre ytterligere research på forskjellige oljer i humlene, og så legge to og to sammen til en komposisjon.
 
Du kan også akselerere læring ved å brygge en litt mild og nøytral smash, og så lage te på spesialmalt og forskjellig humle og tilsette i ferdig øl. Ikke helt det samme som å brygge med det, men gir et ålreit inntrykk av råvarene syns jeg.
 
Noe en lærer en del av er å brygge samme ølet om igjen og om igjen. Da sitter prosessen og så kan man begynne å forandre småting, gjæringstemp, mesketemp, type malt m.m.

Meget lærerikt om enn noe kjeisamt.
 
Tusen takk for glitrende tilbakemeldinger. SMaSH høres egentlig midt i blinken ut for å eksperimentere. Så blir det noen APAer og IPAer innimellom.
 
+1 for Beersmith og å holde det enkelt. Har også stort sett brygga egne oppskrifter fra dag 1. Så lenge du har kontroll på gjærmengde, lufting av vørter, gjæringstemperatur og renslighet blir det stort sett godt øl uansett. Lykke til!
 
Noe en lærer en del av er å brygge samme ølet om igjen og om igjen. Da sitter prosessen og så kan man begynne å forandre småting, gjæringstemp, mesketemp, type malt m.m.

Meget lærerikt om enn noe kjeisamt.

Enig og det er også Evan Lewis (Ægir).
Siterer fra Ølportalens serie med bryggerens råd.

Har du eit lite triks som gjer brygginga enklare og ølet betre?
Endre kun ein ting om gangen, og for all del ikkje gje opp. Om du feilar, er det viktig å prøve å finne ut kva som gjekk galt, og så prøve på nytt. Om igjen og om igjen og om igjen.

(Innlegget betyr ikke at jeg er flink til dette)
 
Tilbake
Topp