WLP 380, legg inn et ferulsyresteg og en enkel dekoksjon (men ikke for kort koketid, ta i litt), gjæring på 14 grader. Oppskrift er ikke så farlig her.Noen som har noen tips til råvarer, mengde , brygging, gjæring og karbonering for å få den perfekte hefe?
Vi venter i spenning på han som snart har doktorgrad i hefe.Kommer snart info om det ( @Miguel )
Må bruke tørr?? Fersk mener du eller??Men det kommer til å ta tid. Jeg eier ikke tålmodighet til å skrive systematisk lenge om gangen, så.det blir nå og da... Blir førti revisjoner i kladden og.
Men her står basics iallefall.
http://braumagazin.de/article/brewing-bavarian-weissbier-all-you-ever-wanted-to-know/
Det jeg kan si helt med 100% sikkerhet er at av det utvalget gjær om er å oppdrive her på berget så.må du bruke tørrgjær.
Jeg jobber med å få en liten shipment fra tyskland med tørrgjær. Er ikke alle som av en eller annen grunn er komfortable med ferskgjær, så vil se hvis det fortsatt er håp for en eller annen tørrgjærvariant.
Må bruke tørr?? Fersk mener du eller??
Hvorfor ikke karbonering med sukker? Tørker det ut ølet og overkarbonerer eller endrer det smaksprofil såpass at den føles "out-of-style"?
Interessant! Har aldri merket dette selv i lyse øl eller hefe, men har bare brygget hefe en gang. Har du noe snøring på hva vitenskapen bak er? Jeg ble nysgjerrig!Det blir helt off, rett og slett. Både aroma, smak, skum og munnfølelse. Jeg synes selv at sukkerkarbonering på lyse øl gir en bismak, og av det jeg har testet selv, og smakt av andre så er det ekstra ille med hveteølgjær, av en eller annen grunn.
Det er en annen tråd gående om dette. Jeg synes lyse sukkerkarbonerte øl smaker som om de har fett, type fettranden på en kotelett.
Dama til Larsulv beskrev sukkerølet i en A/B test som «smaken rett før du skal spy».
Interessant! Har aldri merket dette selv i lyse øl eller hefe, men har bare brygget hefe en gang. Har du noe snøring på hva vitenskapen bak er? Jeg ble nysgjerrig!
Syntes det høres veldig lavt ut??Jeg tror at den viktigste enkeltfaktoren er gjæringstemperaturen. Som sagt; 14 grader. Det resulterte i alle fall for meg i fin balanse mellom nellik og banan - hvilket var hva jeg var ute etter.
Jeg tror at den viktigste enkeltfaktoren er gjæringstemperaturen. Som sagt; 14 grader. Det resulterte i alle fall for meg i fin balanse mellom nellik og banan - hvilket var hva jeg var ute etter.
Så du mener jeg bare kan gi opp å brygge weiz og karbonere vanlig med sukker
14 grader, WTF, idéelt pitcher jeg på i underkant av 20 og lar stige til 24