Hvordan lage en god hefe??

Mortenpip

Norbrygg-medlem
Noen som har noen tips til råvarer, mengde , brygging, gjæring og karbonering for å få den perfekte hefe?
 
Noen som har noen tips til råvarer, mengde , brygging, gjæring og karbonering for å få den perfekte hefe?
WLP 380, legg inn et ferulsyresteg og en enkel dekoksjon (men ikke for kort koketid, ta i litt), gjæring på 14 grader. Oppskrift er ikke så farlig her.
 
Men det kommer til å ta tid. Jeg eier ikke tålmodighet til å skrive systematisk lenge om gangen, så.det blir nå og da... Blir førti revisjoner i kladden og.

Men her står basics iallefall.

http://braumagazin.de/article/brewing-bavarian-weissbier-all-you-ever-wanted-to-know/

Det jeg kan si helt med 100% sikkerhet er at av det utvalget gjær om er å oppdrive her på berget så må du bruke ferskgjær.

Jeg jobber med å få en liten shipment fra tyskland med tørrgjær. Er ikke alle som av en eller annen grunn er komfortable med ferskgjær, så vil se hvis det fortsatt er håp for en eller annen tørrgjærvariant.

Ellers så er jo 380 og 300 safe bets, men.de gir forskjellig preg. Men bonusen med disse gjærene er at det er lett å manipulere merkbart i ønsket retning. Utgangspunktet er banan = 300, fenoler = 380, tartness = 351. Vil du maksimere alt så vil jeg si topphøstet 380 på andre gen med en herrmann-verfahren mesk. Karbonere med speise på flasker, (ikke finn på å bruke sukker) og ettergjæres varmt i ei uke. Så kan de settes i kjellertemp til ønsket fenol og esterpreg er der det skal være. Skal du være litt nøye må man også finne ut ved hvilken temp og hvor lenge dunken må stå de siste dagene etter hovedgjæring er over for å bunnfelle nok gjær slik at det ikke blir for mye over på flasker. Her finnes ingen fasit da det er opp til gjærvalg, og størrelsen på batchen.

For å lage en streit Hefe uten feil, er det ikke mye som trengs, men for å lage en veldig bra, hver gang, er en annen sak, og der er gjærbehandlig, altså pitch og oksygenering og høsteteknikk alt.
 
Sist redigert:
Men det kommer til å ta tid. Jeg eier ikke tålmodighet til å skrive systematisk lenge om gangen, så.det blir nå og da... Blir førti revisjoner i kladden og.

Men her står basics iallefall.

http://braumagazin.de/article/brewing-bavarian-weissbier-all-you-ever-wanted-to-know/

Det jeg kan si helt med 100% sikkerhet er at av det utvalget gjær om er å oppdrive her på berget så.må du bruke tørrgjær.

Jeg jobber med å få en liten shipment fra tyskland med tørrgjær. Er ikke alle som av en eller annen grunn er komfortable med ferskgjær, så vil se hvis det fortsatt er håp for en eller annen tørrgjærvariant.
Må bruke tørr?? Fersk mener du eller??
 
Det er vel den basic-kilden jeg anbefaler ja.
Godt sted å starte, men som med alle kilder så er det en god del om også ikke står der og. Er mange variabler.

Og hvis du blir bitt av hefe-basillen å ser u det er mye info i form av bøker og slikt, men.jeg har funnet ut ved egen prøving og feiling at mye ikke stemmer i eget oppsett, og noe kan sees på som helt mongo informasjon.
 
Hvorfor ikke karbonering med sukker? Tørker det ut ølet og overkarbonerer eller endrer det smaksprofil såpass at den føles "out-of-style"?
 
Hvorfor ikke karbonering med sukker? Tørker det ut ølet og overkarbonerer eller endrer det smaksprofil såpass at den føles "out-of-style"?

Det blir helt off, rett og slett. Både aroma, smak, skum og munnfølelse. Jeg synes selv at sukkerkarbonering på lyse øl gir en bismak, og av det jeg har testet selv, og smakt av andre så er det ekstra ille med hveteølgjær, av en eller annen grunn.

Det er en annen tråd gående om dette. Jeg synes lyse sukkerkarbonerte øl smaker som om de har fett, type fettranden på en kotelett.

Dama til Larsulv beskrev sukkerølet i en A/B test som «smaken rett før du skal spy».
 
Sist redigert:
Det blir helt off, rett og slett. Både aroma, smak, skum og munnfølelse. Jeg synes selv at sukkerkarbonering på lyse øl gir en bismak, og av det jeg har testet selv, og smakt av andre så er det ekstra ille med hveteølgjær, av en eller annen grunn.

Det er en annen tråd gående om dette. Jeg synes lyse sukkerkarbonerte øl smaker som om de har fett, type fettranden på en kotelett.

Dama til Larsulv beskrev sukkerølet i en A/B test som «smaken rett før du skal spy».
Interessant! Har aldri merket dette selv i lyse øl eller hefe, men har bare brygget hefe en gang. Har du noe snøring på hva vitenskapen bak er? Jeg ble nysgjerrig! :)
 
Interessant! Har aldri merket dette selv i lyse øl eller hefe, men har bare brygget hefe en gang. Har du noe snøring på hva vitenskapen bak er? Jeg ble nysgjerrig! :)

Har ikke peiling. Men det er faktisk vanskelig å legge merke til det hvis du ikke har noe «rent» å sammenligne mot.
 
Jeg tror at den viktigste enkeltfaktoren er gjæringstemperaturen. Som sagt; 14 grader. Det resulterte i alle fall for meg i fin balanse mellom nellik og banan - hvilket var hva jeg var ute etter.
 
Så du mener jeg bare kan gi opp å brygge weiz og karbonere vanlig med sukker

Jeg tror at den viktigste enkeltfaktoren er gjæringstemperaturen. Som sagt; 14 grader. Det resulterte i alle fall for meg i fin balanse mellom nellik og banan - hvilket var hva jeg var ute etter.

14 grader, WTF, idéelt pitcher jeg på i underkant av 20 og lar stige til 24
 
Jeg gjærer og karbonerer mine på 22 grader, pr nå, men er absolutt ikke redd for å iallefall prøve å svinge de høyere. Men du må ha kontroll på starttemperatur, og hvor fort du øker, samt å kunne holde den der du vil. Uten tempkontroll blir det et sjansespill. Man kan sikkert svinge opp mot 23-24 grader og. Mange prisbelønte tyske hjemmebrygger-hefer blir gjæret på den temperaturen, men hvis det er en fellesnevner på gjærtype husker jeg ikke. Men som sagt tidligere så spørs det på hvilken gjær og hva du er ute etter. 14C er like godt som 22C, spørs hva du vil ha.

Og @loebrygg . Jeg mener helt klart at du vil få en merkbart bedre hefe hvis du gjør det med speise, enn med sukker. Hvis du er happy med hefene med sukker så gjør du jo selvsagt det. Men ofte så er det vanskelig å se hvis noe «kan bli bedre» hvis du ikke sammenligner opp mot noe annet.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp