Hvordan måle alkoholprosent i hjemmelaget ØL?

Jeg har laget en video der jeg prøver å forklare på en enkel måte hvordan man måler alkoholprosenten i hjemmelaget ØL. Med fare for VELDIG mange kritiske kommentarer prøver jeg meg på å dele den her. Funker den greit som et utgangspunkt eller?

Dette er min aller første video, så go easy on me :)

Link her
 
For å bruke presis terminologi her, så har du ikke målt faktisk alkoholnivå i ølet, du har beregnet hva det omtrent ligger på.

Tusen takk! Veldig godt innspill!

Endret tittel til «Hvordan beregne alkohol i ØL».

Jeg ser også at jeg kunne nevnt helt til slutt at så lenge man ikke tilsetter sukker i en eller annen form i løpet av gjæringsprosessen har man en god pekepinn på hva som blir endelig alkoholprosent.
 
Det er vel kanskje ikke nødvendig koke så hardt mtp. at du brygger på kjøkkenet
og håper du ikke koker med lokket på?
Ja, det var som jeg sa god kok her :) At lokket var på nå var mest for filmingen sin del. Pleier å koke med lokket halvveis på, men legger det aldri helt på nei. Bør jeg ta det helt av?
 
Ja, det var som jeg sa god kok her :) At lokket var på nå var mest for filmingen sin del. Pleier å koke med lokket halvveis på, men legger det aldri helt på nei. Bør jeg ta det helt av?
Finnes ikke noe ja/nei svar. Vil du være sikker på at du får bort DMS, så ja. Hvis du vil kontrollere avdamping samt kokeintensitet, og fortsatt vet hvor langt du kan legge på lokket så nei.
 
Sist redigert:
Jeg har laget en video der jeg prøver å forklare på en enkel måte hvordan man måler alkoholprosenten i hjemmelaget ØL. Med fare for VELDIG mange kritiske kommentarer prøver jeg meg på å dele den her. Funker den greit som et utgangspunkt eller?

Dette er min aller første video, så go easy on me :)

Link her

Tror ikke du spesifiserte at man må måle ved temperaturen hydrometeret er kalibrert til. Jeg tror jeg har hørt at det er 0.3 man skal legge til for naturlig karbonering, men jeg har aldri regnet på det eller målt øl etter naturlig karbonering. Kan være flere faktorer som spiller inn også, så det eneste rette er å måle etter karbonering.
 
Det er vel ikke vanskeligere enn at du bruker en kalkulator for å beregne hvor mye sukker du må ha til det volumet sukkerlake du ønsker å bruke for å få noe som er tilnærmet like gjærbart som vørteren du har laget øl av.

Den enkle løsningen er selvfølgelig å karbonere med den vørteren du har brukt:). Da endrer du hverken smak eller alkoholprosent.
 
Tilbake
Topp