Hvordan rengjøre hevert

etter flere gangers tapping ser jeg at innsiden av rørene i heverten ikke akkurat er gullende rene. Pleier å skulle gjennom noen liter starsan etter flasking.

Hva er best å bruke for å rengjøre slangene ? Flaskebørsten berører kun de første cm
 
Varmt vann med et vaskemiddel oppi. Starsan er ikke til vasking.

Etter bruk så pleier det å holde med kun varmt vann for min del.
 
Hvis det ikke hjelper og det sitter for godt fast. Hjelper det å klippe til en liten svamp som du presser inn i røret å trykker den gjenom med vanntrykk.
 
Et slags øye du kan tre en liten bit av en fille gjennom, og feste en slags tråd, så kan du dra den gjennom slangen (etter pusse-våpen-metoden). Personlig ville jeg bare byttet slangen når det kommer til det punktet at den ikke lenger lar seg rengjøre. Bruk silikonslanger, så kan du koke de når du føler for det.
 
Jeg legger heverten over natta i lunket vann med litt pbw. Slangen er av silikon og kokes før bruk mens jeg gjør annet utstyr klart. Skyller hvert godt, kjører gjennom star san, og så er den klar til bruk.
 
Jeg liker å bruke flaskejetspyleren til å skylle slanger og hevert. Får god fart på vannet gjennom slangen.
 
Tilbake
Topp