Hvordan vil du beskrive uferdig øl?

Hei.

Jeg har en CDA/BIPA som ble flasket 12/9. Brygget temmelig sterkt, rundt 8% eller så. Jeg mistenker litt at den trenger mer tid på seg - men hvordan smaker egentlig uferdig øl? Noen som føler de greier å sette ord på det?

Hei.

Jeg har en CDA/BIPA som ble flasket 12/9. Brygget temmelig sterkt, rundt 8% eller så. Jeg mistenker litt at den trenger mer tid på seg - men hvordan smaker egentlig uferdig øl? Noen som føler de greier å sette ord på det?

Beiskt? Opplevde det med en Havrestout vi hadde brygget. God etter en liten mnd :)

Hei.

Hvor lang er en pinne? Hva vil "uferdig" si? Hvis du beskriver det du smaker er det nok litt lettere å gi noen tips om eventuelle forbedringer.;)

Ok. Det er markant smak av noe som ligner på pepper. Den er sterk på samme måte som pepper er det. Kanskje hvit pepper er den nærmeste. Den sitter relativt langt på tungen. Ikke så markant i første smak, men trer klarere og klarere frem jo mer jeg smaker. Er det noe som høres kjent ut?

Takk, takk.
Dette synes ikke å være en veldig godt dokumentert del av hjemmebryggeprosessen. Har lett lenge etter beskrivelser av hva som skjer under modning av øl uten å komme til noe mer konkret enn at "det blir bedre".

Takk, takk.
Dette synes ikke å være en veldig godt dokumentert del av hjemmebryggeprosessen. Har lett lenge etter beskrivelser av hva som skjer under modning av øl uten å komme til noe mer konkret enn at "det blir bedre".

Hva som skjer under lagring er relativt godt beskrevet i en rekke bøker, men det viktigste man kan gjøre er å brygge ølet rent i utgangspunktet. Da er det svært ofte ikke rare lagringen som trengs.

Og det er det nok ikke utenkelig at det er noe rusk i denne batchen. Den er brygget og flasket så ut si uten bryggeutstyr på hva jeg hadde av utstyr på kjøkkenet. Så både temperaturkontroll og hygiene var et stykke under hva det burde være. :-/

Temaet lagring er imho ikke særlig godt dekket i de 6-7 bøkene jeg har vært (mer eller mindre) igjennom så langt, kanskje med unntak av lagring av surøl, som jeg føler at jeg har lest mer om enn jeg foreløpig trenger. F.eks. er det ikke noen særlig forklaring på hvorfor en imp. stout trenger å lagres lenger enn en pils som igjen skal lagres lenger enn en pale ale. John Palmer slår fast at "stronger beers need to be lagered longer" og så han ferdig med det. Noe av dette vil sikkert bli bedre med erfaring men det hadde vært knall å vite litt om hva som faktisk foregår. Så litteratur-tips er velkomment hvis noen har.

Og det er det nok ikke utenkelig at det er noe rusk i denne batchen. Den er brygget og flasket så ut si uten bryggeutstyr på hva jeg hadde av utstyr på kjøkkenet. Så både temperaturkontroll og hygiene var et stykke under hva det burde være. :-/

Temaet lagring er imho ikke særlig godt dekket i de 6-7 bøkene jeg har vært (mer eller mindre) igjennom så langt, kanskje med unntak av lagring av surøl, som jeg føler at jeg har lest mer om enn jeg foreløpig trenger. F.eks. er det ikke noen særlig forklaring på hvorfor en imp. stout trenger å lagres lenger enn en pils som igjen skal lagres lenger enn en pale ale. John Palmer slår fast at "stronger beers need to be lagered longer" og så han ferdig med det. Noe av dette vil sikkert bli bedre med erfaring men det hadde vært knall å vite litt om hva som faktisk foregår. Så litteratur-tips er velkomment hvis noen har.
Støtter spørsmålet. Noen pale ale er gode etter en uke karboneringstid, mens andre trenger fire uker lagring før de er gode. Det skjønner jeg ikke noe av.

Da må du fokusere på hvilke smaker det er du må "lagre bort". Øl oksideres ved lagring, samtidig som noen høyere alkoholer reagerer med syrer og danner estere. I tillegg felles det ut en del fenoler, gjær kan ta opp diacetyl og svovel kan forsvinne ut av ølet. Har du for mye av en disse stoffene kan det godt være gjæringsprosessen din ikke er helt ideell. Da er det smart å gå gjennom egen praksis i bryggeriet for å finne ut hva man kan gjøre for å bedre ølet.

Tilbake
Topp