Hvordan virker en CO2-regulator

Dag

Norbrygg-medlem
Det kan da vel ikke bare være et lite (variabelt) hull mellom flaska og fatet. Da ville vel trykket ha utjevnet seg etter en liten stund?
Årsaken til at jeg spør er at jeg har fått noe rart med regulatoren min. Når jeg kobler en CO2-slange til et fat, kommer det et lite foff, så stopper det nesten helt opp. Det siver litt gass inn i fatet, men mye mindre enn vanlig. Flaska er omtrent full og viser 50bar. Det kan nesten virke som det har kommet et lite rusk i regulatoren?!? Det må i så fall ha kommet innenifra flaska.

Meget forenklet:
Det er en ventil som presses åpen av en fjær du justerer og presses igjen av trykket på utgangssiden av regulatoren.
Det vil si at når trykket på utgangen øker, vil ventilen strupes, og trykket fortsetter ikke å øke.

Nøyaktig hva som er feilkilden i ditt tilfelle skal jeg ikke gjette på.

Når jeg kjøpte flasken min sa leverandøren at det kunne løsne belegg innvendig fra co2-flasker i stål. Stålflasker er belagt innvendig med en type lakk som flasser når flasken blir eldre. Jeg fikk derfor en alu-flaske for å unngå dette. Alternativt kunne det brukes et filter sa han. Har ikke sett slike filtre, men det finnes tydeligvis siden han sa det.

Tilbake
Topp