Hvorfor oppgir ikke Craft høstingsår på humla på posen?

Nitrogen er jo i seg selv også veldig lite reaktivt
~20% O2 vil uansett reagere raskere uavhengig av volum
 
Interessant. Så det du vil frem til er at det er så lite kontakt med oksygenet, at det er konsentrasjonen som betyr noe, og ikke mengden oksygen? Reaksjonene skjer jo på overflaten, og poenget ditt er vel da videre at det er mindre kontaktflater som får kontakt med oksygenet? Men på sikt vil vel alt oksygenet reagere, så "oksideringspotensialitet" er jo summen av tilgjengelig oksygen? Gitt tid og temperatur så vil jo dette skje?

Jeg antar du har halt rett, for jeg vil jo tro dette er tenkt nøye igjennom. Det bre slår meg som rart at posene inneholder så mye gass med en viss mengde oksygen.

Ser for øvrig at Yakima pakker sin humle i vakuum etter den er flushet:
"Quarter-bales are sealed in a nitrogen flushed, vacuum sealed foil bag, and shipped in cartons. 11 lb portions are sold in nitrogen flushed, vacuum sealed foil bags and shipped in cartons. Whole Leaf Hops should be stored near-freezing, preferably between 30°F and 41°F (-1°C and 5°C). They will remain stable in closed containers under the following conditions: 1 year in bales or 3 years in nitrogen flushed, vacuum sealed packaging"

HopsDirect (og flere) kjører både N-flushing og vacuum (min utheving): "Our pellets are packaged in (4.2m) multi-layered, high-barrier, soft pack mylar bags and vacuum sealed with a nitrogen flush.". Craft sine er jo rene ballongene.

Kan jo være at noen av stoffene man vil ha i humlen stikker av om man vakumerer den.
Dersom de allerede er i gassfasen, så er de vel allerede å anse som tapt?
 
Sist redigert:
Mine 2 øre her.

Jeg har opplevd humle med fersk dato helt oksydert. Jeg har sett med egne øyne en bryggebutikk som tok en 5kg pose, åpnet og pakket om i 100g poser som ble vakuum pakket.
Problemet var kunder kom og gikk og posene lå åpne i varmt rom en god stund før det ble pakket.
En annen (en av de største) har sendt meg flere punkterte poser som jeg må sende i retur for å få nye.

Jeg tar en kjapp sjekk hos Bryggselv i butikken på lot nummer før jeg handler, og jeg har aldri blitt skuffet.
Har de humlen jeg vil ha med lot som frister er det handel, dessverre mangler endel i sortimentet som påtvinge handel fra andre.

Andre plasser skriver årstall, ikke fra hvor eller noe kun år, og som jeg har opplevd med oksydert humle og punkterte poser gir det egentlig veldig lite indikasjon på råvaren.
 
Mine 2 øre her.

Jeg har opplevd humle med fersk dato helt oksydert. Jeg har sett med egne øyne en bryggebutikk som tok en 5kg pose, åpnet og pakket om i 100g poser som ble vakuum pakket.
Problemet var kunder kom og gikk og posene lå åpne i varmt rom en god stund før det ble pakket.
En annen (en av de største) har sendt meg flere punkterte poser som jeg må sende i retur for å få nye.

Jeg tar en kjapp sjekk hos Bryggselv i butikken på lot nummer før jeg handler, og jeg har aldri blitt skuffet.
Har de humlen jeg vil ha med lot som frister er det handel, dessverre mangler endel i sortimentet som påtvinge handel fra andre.

Andre plasser skriver årstall, ikke fra hvor eller noe kun år, og som jeg har opplevd med oksydert humle og punkterte poser gir det egentlig veldig lite indikasjon på råvaren.
Problemet med systemet til Bryggselv er at du ikke får lotnummeret på nettet. Og da veit du absolutt ingenting om humla du kjøper - hvis du vil kjøpe humle under sånne betingelser. Og uansett; jeg begriper ikke hvorfor de ikke kan legge ut høstingsåret, og trykke det på posen. Hvorfor har det pluselig blitt så vanskelig? Strømmen Hjemmebrygg har skjønt at folk gjerne vil vite det, så de klistrer på en lapp med høstingsåret.

Gamle Bryggeland hadde en dårlig håndtering av humla, så der kjøpte jeg aldri humle. Men bortsett fra det har jeg aldri opplevd å få dårlig humle.
 
En annen ting er at de ikke oppgir AA ved kjøp. Det står på posen, men av og til kan det vel være greit å vite AA på humla i forkant. F.eks er Saaz oppgitt til 2.8 - 4. Brukt som bitterhumle må du kalkulere 40 % mer dersom den er 2.8 enn 4. Brygger man større batcher vet man ikke hvor mange poser man trenger en gang.

Virker lite gjennomtenkt, dette.

Synd BryggSelv ikke lengre er aktive på forumet.,
 
Det er jo egentlig helt latterlig. Ville noen ha giddet å gå en kronglete vei via lotnummeret om det var snakk om kjøttdeig og siste forbruksdag? Liksom - sorry, vi printer ikke siste forbrugsdag på kjøttdeigpakkene hos Kiwi nå lenger, men du kan jo alltid sjekke lotnummeret og gå på nettet og så søke der...
BS er en bra butikk, ingen tvil om det, men dette med humla er jo helt uforståelig...
 
Heller motsatt, virker veeeeldig gjennomtenkt!

Tenk hvor mye ekstra de tjener nå når de kan selge gammel humle til ny pris ;)
Jeg mistenker dem vel ikke egentlig for å spekulere i det, men jeg synes de er lite flinke til å gi god informasjon til kundene. Hvorfor kunne de for eksempel ikke linke direkte til lotbeskrivelsen?

De argumenterer med at pakningen deres er så god at det ikke er så interessant hvilken årgang humla er fra - men jeg har lyst til å ta den avgjørelsen sjøl. Hvor blei det av gode gamle "kunden har alltid rett"?
 
Dette er et godt eksempel på noe man kan utøve kundemakt på. La være å kjøpe humle der, og send en melding/mail til dem om at du kjøper andre steder og hvorfor. Om mange nok gjør det, så tipper jeg årstall kommer tilbake.
 
Dette er et godt eksempel på noe man kan utøve kundemakt på. La være å kjøpe humle der, og send en melding/mail til dem om at du kjøper andre steder og hvorfor. Om mange nok gjør det, så tipper jeg årstall kommer tilbake.
Har alt gjort det:). Gjorde det for en god stund siden, også. Får alltid velvillige svar - men det skjer aldri noe.
 
Jeg mistenker dem vel ikke egentlig for å spekulere i det, men jeg synes de er lite flinke til å gi god informasjon til kundene. Hvorfor kunne de for eksempel ikke linke direkte til lotbeskrivelsen?

De argumenterer med at pakningen deres er så god at det ikke er så interessant hvilken årgang humla er fra - men jeg har lyst til å ta den avgjørelsen sjøl. Hvor blei det av gode gamle "kunden har alltid rett"?

Ikke bare det, men forskjellig crop har forskjellig egenskaper
 
Ikke bare det, men forskjellig crop har forskjellig egenskaper
Det er variasjoner mellom både høstingsår, -tidpunkt og -sted, så høstingsåret sier i og for seg ikke så mye, annet enn hvor gammel humla er. Det har Bryggselv rett i, og det å få tilgang til lotanalyse er et stort framskritt i forhold til bare å ha høstingsåret - om man virkelig øsnker å gå til bunns i dette. Men det hjelper jo ikke så mye når man ikke kan få tak i lotbeskrivelsen uten å ha lotnummeret, og lotnummeret ikke oppgis på hjemmesida der du bestiller humle.

For de aller fleste hjemmebryggere sier antakelig ikke alle detaljene så veldig mye. Høstingsåret gir oss i det minste muligheten til å bruke den eldste humla vi har liggende, først.
 
Det er variasjoner mellom både høstingsår, -tidpunkt og -sted, så høstingsåret sier i og for seg ikke så mye, annet enn hvor gammel humla er. Det har Bryggselv rett i, og det å få tilgang til lotanalyse er et stort framskritt i forhold til bare å ha høstingsåret - om man virkelig øsnker å gå til bunns i dette. Men det hjelper jo ikke så mye når man ikke kan få tak i lotbeskrivelsen uten å ha lotnummeret, og lotnummeret ikke oppgis på hjemmesida der du bestiller humle.

For de aller fleste hjemmebryggere sier antakelig ikke alle detaljene så veldig mye. Høstingsåret gir oss i det minste muligheten til å bruke den eldste humla vi har liggende, først.

Hvis man virkelig vil være litt "kjip så kan man jo stå klar til å søke opp lot nummer på mobilen i det man mottar humla også
be dem returnere hvis du ikke er fornøyd med resultatet du får
 
Hvis man virkelig vil være litt "kjip så kan man jo stå klar til å søke opp lot nummer på mobilen i det man mottar humla også
be dem rutrnere hvis du ikke er fornøyd med resultatet du får
"Jeg hadde forventet noe mer fra Mosaic'en enn dette :(!"

hehe - vel, jeg er ikke ute etter å jævlas med dem, heller. Men jeg synes ikke de er gode på infomasjon om varene - sånn generelt, heller. Så de kunne ha godt av å skjerpe seg.
 
Problemet med systemet til Bryggselv er at du ikke får lotnummeret på nettet. Og da veit du absolutt ingenting om humla du kjøper - hvis du vil kjøpe humle under sånne betingelser. Og uansett; jeg begriper ikke hvorfor de ikke kan legge ut høstingsåret, og trykke det på posen. Hvorfor har det pluselig blitt så vanskelig? Strømmen Hjemmebrygg har skjønt at folk gjerne vil vite det, så de klistrer på en lapp med høstingsåret.

Gamle Bryggeland hadde en dårlig håndtering av humla, så der kjøpte jeg aldri humle. Men bortsett fra det har jeg aldri opplevd å få dårlig humle.
Joda jeg er helt enig dato og % burde være oppgitt.
Der burde ikke være vanskelig å få til siden absolutt alle andre får det til.
 
Jeg begynner å få mer og mer tro på internettet, så nå tenkte jeg at jeg skulle bestille noe humle over internett. Noen av de norske (helst) pusherene som er å anbefale? Har en Bryggselv butikk jeg pleier å handle i (fysisk) ikke så langt herfra, så tenkte å prøve noe annet...
 
Jeg begynner å få mer og mer tro på internettet, så nå tenkte jeg at jeg skulle bestille noe humle over internett. Noen av de norske (helst) pusherene som er å anbefale? Har en Bryggselv butikk jeg pleier å handle i (fysisk) ikke så langt herfra, så tenkte å prøve noe annet...
Jeg har Strømmen Hjemmebrygg som "min" butikk, bl.a. fordi de har det maltet jeg vil ha - Simpson's og Weyermann - og den ferskgjæren som jeg oppriktig mener er klart best, nemlig Imperial. På humle er de helt greie, og så kan du altså samtidig få med deg god gjær og godt malt.
 
Og hva skal man med lot nummer når man ikke finner finner det i dropboxen
Syntes Mittelfruh lita litt snodig og tenkte jeg skulle sjekke, men finner ikke no match i databasen :confused:
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp