Hydrometer

Har et Coopers hydrometer som plutselig fant ut at ca 1,010 - 1,012 var et adekvat sukkerinnhold i reint vann.....
Det er riktignok etpar år gammelt, men allikevel ???
Skalaen står på utsiden - så det er ingen papirstrimmel som har forskjøvet seg.

Spørsmålet mitt er derfor: Kan noen anbefale et hydrometer av god kvalitet?

mvh Hans

Flittig bruk av hydrometeret sikrer deg ikke bare god kontroll med gjæringsprosessen, det gir deg også mange interessante smaksopplevelser som du etter hvert vil sette stadig større pris på. Til slutt liker du grønnølet så godt at du kutter ut opptappingen, og da sparer du mye arbeid.

Du kan bruke refraktometer, men det er bare å dytte nok en dings mellom deg og ølet, og du går glipp av de gledene jeg nevnte ovenfor.

Jeg vet ikke om kvalitet er noe godt begrep her. Så lenge det viser 1.000 når du senker det i vann ved 20 grader, er det vel ikke så mye mer å se etter? (Det forutsetter selvfølgelig at skalaen er riktig, også.) Og ikke ha for stort sylinderglass - du skal kunne ta noen prøver uten at du mister halvparten av ølet til prøvetaking underveis.

Det aller viktigste med hydrometer er å ha to av dem ;)

Hvis man bare har et, så kan du være sikker på at det knekker, gjerne midt i bryggedagen :p

Har du to derimot, knekker det aldri ;)

Kan også være greit å ha et ubrukt et liggende hvis du skulle bli usikker og ønsker å kontrollmåle :)

Har hydrometer og refraktometer. Bruker begge ved OG og FG og kun refraktometer for alt annet. Mest på grunn av svinn ved hyppige hydrometermålinger.
Etter noen runder med dette så har jeg lært at refraktometeret funker fint så lenge man har målt OG. Det finnes gode kalkulatorer som beregner SG ut fra OG og avlest Brix fra refraktometermåling også for vørter under gjæring.

Etter noen runder med dette så har jeg lært at refraktometeret funker fint så lenge man har målt OG. Det finnes gode kalkulatorer som beregner SG ut fra OG og avlest Brix fra refraktometermåling også for vørter under gjæring.
Og så har man "trikset" med at stabil måling over flere dager med refraktometer betyr at man har stabil FG.
Selv om selve målingen er feil (som man kan bruke kalkulator for å korrigere).
Da kan man bruke noen dråper til å fastslå at FG er stabil, og så tar men selvfølgelig en hydrometerprøve ved tapping for å få nøyaktig FG.

Riktig. Men det er uansett en god ide å kunne beregne SG også, siden det gir en trygghet ift forventet FG. Jeg har opplevd at gjær har stoppet opp litt på høy SG og så gjæret sakte ned. Uansett er det å avgjøre om gjæringen er ferdig en helhetsvurdering med flere faktorer.

En grei måte å finne FG på er normalt å ta en prøve når gjæringen er godt i gang (dag 2eller noe) og sette det varmt på en liten magnetrører. Da ser du iløpet av få dager hvor FG havner ;)
Jeg bruker en 250ml erlemayer kolbe så har jeg rikelig.

Når jeg er i 'Breaking Bad' hjørne, tar jeg en liten prøve (1 dl) fra kok som settes varmt for infeksjonstest og en fra gjæringskar for FG anslag.
Ikke alltid jeg er i det hjørnet...

Den fra kok er egentlig en Forced Wort test som avslører om prosessen frem til gjæringskaret er clean. Jeg følger instruksjonene fra boka Yeast

Tilbake
Topp