Hydrometer

Har et av disse, og er ikke imponert over kvalitet/presisjon i målingene. Merker tidvis vesentlig avvik i forhold til måling med hydrometer.

Men...det er så billig at det kanskje uansett er verdt å prøve om man blir fornøyd.
 
ØysteinM skrev:
Har et av disse, og er ikke imponert over kvalitet/presisjon i målingene. Merker tidvis vesentlig avvik i forhold til måling med hydrometer.

Men...det er så billig at det kanskje uansett er verdt å prøve om man blir fornøyd.

Har du atc versionen da?
Jeg har sammenlignet flere ganger og det stemte på en prikk, så jeg velger så stole på dette.

Etter gjær er tilsatt derimot, er det helt ubrukelig, men da er også temperaturen et mindre problem for vanlig hydrometer.
 
Jeg har bare ATC modellen og er fornøyd med den.  Nå er det vel så at den halve dråpendu slipper på plata uansett får refractometertemperatur innen  du engang får lest av SGen - så jeg er usikker på hvor viktig det er.

Jeg bruker den ikke etter  at gjær er tilsatt, men mener jeg har sett omregningstabeller på nett for å kunne lese SG/FG ogsååmed % tilstede....

FredT
 
neslekkim skrev:
Har du atc versionen da?
Jeg har sammenlignet flere ganger og det stemte på en prikk, så jeg velger så stole på dette.

Etter gjær er tilsatt derimot, er det helt ubrukelig, men da er også temperaturen et mindre problem for vanlig hydrometer.

Har ikke atc (tror jeg). Og det kan jo være en grunn ja.
Ellers er den ikke brukt til måling under/etter gjæring, kun på bryggedagen.
(beersmith har forøvrig et verktøy for korrigering av gjære de øl, men har ikke testa det)
 
Spørsmål

Satte ein pale ale her for noen dager siden.
Hadde 26 l i min speidel 20l
Når eg hadde kjølt ner vørteren hadde eg 17 l i gjenn og ein OG på 1.050.

OG skulle være 1.050 i følge oppskrifta. Men oppskrifta sier at eg også burde ha ca 23-25l vørter totalt.

Ka bør eg gjøre i denne situasjonen?
 
hvis du bruker beersmith, er årsaken til forskjell i mengde/OG i oppskriften og resultatet at effektivitenen er satt feil i programmet.
Du kan velge å bruke vørteren som den er og få et mindre volum, eller du kan koke opp og avkjøle vann og tilsette, men da vil OG selvfølgelig synke.
 
magne1972 skrev:
hvis du bruker Beersmith, er årsaken til forskjell i mengde/OG i oppskriften og resultatet at effektivitenen er satt feil i programmet.
Du kan velge å bruke vørteren som den er og få et mindre volum, eller du kan koke opp og avkjøle vann og tilsette, men da vil OG selvfølgelig synke.
Er det mulig å bare tilsette litt mer vann i selve meske prossessen?

Eit senario til eg tenkte på:
Når eg har kjølt ner værteren å oppdager at OG er for høy. Bare tilsetter eg mer vann da?
 
vannet som tilsettes i mesken er beregnet av programmet, men du kan selvfølgelig skylle med mer vann for å øke mengden vørter til koking.
Skal du tilsette vann etter koking og avkjøling må vannet være kokt og avkjølt også, men det er fult mulig, og ofte brukt for å korrigere OG/mengde vørter.
 
Takk for raskt svar

Ka gjere eg hvis OG er for lav når vørter er kjølt ner da?
Kan jo ikkje koke den opp i gjenn!
Har tenkt å skaffe eit refractometer på sikt.

Tenkte å starte med eit American brown ale i dag:)
 
ruben skrev:
Takk for raskt svar

Ka gjere eg hvis OG er for lav når vørter er kjølt ner da?
Kan jo ikkje koke den opp i gjenn!
Har tenkt å skaffe eit refractometer på sikt.

Tenkte å starte med eit American brown ale i dag:)

Hvor mye vann brukte du totalt i speidelen ?
Du sier 26 liter, var dette totalt?, og du skulle ha igjen 23-25?

Maltet suger sitt av vann, så hvis dette  skulle stemme, så kan du ikke ha benyttet mer enn tja, 1 kg?, og koket burde ikke dratt mer enn 1-2 liter noe som ikke skjer... :)
 
Tilbake
Topp