I flasken eller i vasken?

Gjorde et forsøk på en enkel pils den 6/11 - men rotet det til med temperatur, og kanskje også med gjærmengde.

Vørteren ble tydeligvis ikke kjølt ned tilstrekkelig, dunken kjentes god og lunken ut da jeg tilsatte gjær, og da været bestemte seg for å gå tilbake til høsttemperatur ble kjelleren fort både 14 og 15 grader. Gjæringen gikk fort og hektisk, og luktet slett ikke godt i begynnelsen - dette er heldigvis ikke tilfelle lenger. Gjæren kom fra årets juleølslurry.

OG klokket inn på 1.045, og har i dag, og i forrige uke, målt litt under 1.020. Jeg har allerede ristet litt på dunken for å få gjæringen i gang, og skal gjøre et forsøk til, men tviler på at noe skal skje som ikke har skjedd ved første forsøk.
 
Ville nok prøvd flasken før vasken uansett.
For selv om det ikke gikk som planlagt KAN det jo bli godt øl likevell.  :biersmile:
 
En liten klype optimisme i brygget kan vel ikke gi usmak...

Men jeg bør kanskje redusere sukkermengde ved flasking, - eller utelate sukkeret helt -  sånn i tilfelle?
 
Om du har, eller får tak i tørrgjær, så kan du prøve å tilsette det. I og med at du har stormgjæret på høy temp, så har du nok en tilnærmet Ale uansett.

Tilsett en god ale gjær, å gi det en uke til på 15°

Generelt så bør du gå andre veien ved gjenbruk av gjær. Fra et lyst og mildt, til et mørkt sterkt øl.
 
Hvis det ikke blir noen aktivitet etter at du har ristet på dunken er vel saken at det ikke er mer gjærbart i vørteren, så da skulle det ikke være noen fare for flaskebomber.
Har du prøvd å sette dunken i romtemperatur noen dager?
 
Mål FG.  Tapp en halvliter, sett i romtemperatur (eller godt og vel) og tilsett en teskje brødgjær - rør godt rundt.  Mål på nytt etter en dag. Om den da ikke gjærer lengre ned så er det ikke mer å hente.  1045 til 1020 er i minste laget, de av mine lagerøl som har stoppet like under 20 (fra 1050 eller vel det) har blitt veldig livlige med normal sukkermengde ved flasking.  Jeg har prøvd med halv sukkermengde - og uten sukker - og fått "nok eller jaffal brukbart" med kullsyre likevel. 
 
Takk for alle innspill!

Jeg har notert en mesketemperatur (gjennomsnittelig) på 68, og har pleid å ligge en grad-halvannen under dette. Det er kanskje ikke mer som skal til for å få en større andel ugjærbare sukkerarter.

Jeg skal prøve trikset med brødgjær, og om det ikke skjer noe med FG får jeg vurdere om jeg skal gå for steam eller ale. Dunken skal også få stå litt lunere.
 
Også en ide å sjekke oechlevekta i vann og se om den er rett. Vi har hatt flere vekter med til dels store avvik, ofte har de vist for mye. Tror det er papprøret inni som forskyver seg...
 
Beant skrev:
Også en idé å sjekke oechlevekta i vann og se om den er rett. Vi har hatt flere vekter med til dels store avvik, ofte har de vist for mye. Tror det er papprøret inni som forskyver seg...

Jeg kan ikke se for meg at de greier å plassere det rett i utgangspunktet engang, alle mine er ihvertfall feil.
 
Tilbake
Topp