IBU pp norsk humle?

Det finnes nok ikke noe fasittsvar, men er de noen som har hørt noe om hvilken bitterhet det er målt på norsk villhumle? Tenker jeg kaaaanskje kan bruke slik ekstern fakta om en norsk humle til p anta at min hjemmeplukka humle er ca samme.. dog, jeg kan ta veldig feil! Laga en te av amatørhumlen i går. Den hadde liiite aroma og smak, men bitter var den. Den er fra i fjor sommer, tørka, pakka og pressa inn i 4 lag plast og vært i fryseren siden da..
 
Det er sikkert vanskelig å finne noen fasit på uten å få den testet. Vil tro at jordsmonn, voksested og været har mye innvirkning slik at alt blir veldig usikkert.
 
Bryggeland har nevnt noe om at de tar imot prøver av humleblomst for gratis testing, så lenge du har mulighet til å få tatt ein stikling av den aktuelle sorten dersom det skulle være aktuelt.
 
olavgn skrev:
Bryggeland har nevnt noe om at de tar imot prøver av humleblomst for gratis testing, så lenge du har mulighet til å få tatt ein stikling av den aktuelle sorten dersom det skulle være aktuelt.

Kanskje jeg skal ta meg en telefon dit da :) Husker nå at det var skrevet noe tidligere, om at noen ville ta prøver av norsk villhumle fra innsendinger av medlemmer her.. Det var bryggeland?
 
En undersøkelse fra Planteforsk fra 2003 (som har vært omtalt her tidligere) av bortimot 40 forskjellige norske humler viser at alfasyreinnholdet ligger mellom 2-7%, men de aller fleste ligger absolutt et sted rundt 4-5%

http://norbrygg.no/images/stories/humlekloner_samlet_i_norge.pdf
 
JensWiken skrev:
Kanskje jeg skal ta meg en telefon dit da :) Husker nå at det var skrevet noe tidligere, om at noen ville ta prøver av norsk villhumle fra innsendinger av medlemmer her.. Det var bryggeland?
Bryggeland/Vin og bar, aye.
 
Tilbake
Topp