Ikke følge oppskrift

Hei!

Fersk i gamet med kun to batcher (ekstrakt) som står å gjærer seg i skrivende stund.

Har lest flere plasser og sett videoer at man skal la ølet gjære seg ut i 14 dager selv om SG er stabil flere dager før.

Ene batchen som er satt er en APA (Europris) som egentlig er bankers mtp de 14 dagene. Men så klarte jeg ikke å dy meg når jeg kom over Muntons Pils-kit og tenkte at man skulle prøve seg på dette selv om det kanskje er litt ambisiøst uten gjæringskap og ingen tidligere erfaring.

Når det er sagt så står det i oppskriften til Muntons at man skal la det gjære (18-21 grader) i 7-8 dager (sjekke SG er 1014 eller under og så tappe over til flasker og la stå i to dager til på samme temp før man da setter flaskene en "kjølig" plass i minst 21 dager.

Har lest mange forskjellige meninger om å la det "rydde opp etter seg" både på kar og flasker, men jeg tenker nå at det er best for smakens skyld å ikke følge oppskriften og heller la det gjære og rydde opp etter seg i 14 dager og så flaske for så å modne 14-21 dager.

Hva tenker folk om dette? :)
 
For det første må du være sikker på at SG er stabil (= uendret over tre dager). Noen gjærtyper (belgiske) kan jobbe veldig lenge og langsomt, så vær spesielt varsom med dem (f.eks. WLP400).

Du har ingenting å tjene på å få ølet på flaske/fat fortest mulig, så hvorfor stresse? Følg med på smak og utseende, også, og ikke bare på SG. Noen ganger er det åpenbart at det ikke vil skje noe særlig mer etter de 14 dagene (eller kanskje mindre, også). SG er stabil og ølet har klarnet en god del, eventuelle ubehagelige lukter, som svovel, har gitt seg. Da kan du jo like gjerne tappe opp. Men ellers lar jeg gjerne ølet stå i 3 uker - og kanskje litt mer, også, men det er sjelden.
 
Takker så mye for gode innspill! :)

For min del så handler det ikke om stress, men at jeg er mer kritisk til hva som er skrevet i oppskriftene. Er enig med dere om å bare la det gjære videre, men synes det er litt merkverdig at oppskriften er slik som den er. Som sagt så ønsker jeg heller en bedre smak og la gjæren gjøre jobben enn å tappe fortest mulig på flasker. ;)

Første bilde er et utdrag fra Muntons´ oppskrift, det andre er utdrag av tabellen til Saga.

IMG_0632.JPG

FullSizeRender.jpg
 
Ingen gjæringsprosess er ferdig etter 7 dager.
(muligens kveik...hehe)
Tja. Jeg ser hvertfall at ales er ferdiggjæret på 4-5 dager. Om man coldcrasher med gelatin/filtrerer da så er det fullt mulig og fate ølet etter 7 dager og få det drikkbart.

Jeg har en lager som har stått siden fredag på 10c nå. Den er allerede på 1.014. Den er nok mer enn ferdig førstkommende fredag. Generelt er det bare å måle SG og merke seg når den stopper opp og la det stå et par dager til for opprydding og eventuelt cold crashe ølet så det blir klart og flaske det.
 
Tja. Jeg ser hvertfall at ales er ferdiggjæret på 4-5 dager. Om man coldcrasher med gelatin/filtrerer da så er det fullt mulig og fate ølet etter 7 dager og få det drikkbart.

Jeg har en lager som har stått siden fredag på 10c nå. Den er allerede på 1.014. Den er nok mer enn ferdig førstkommende fredag. Generelt er det bare å måle SG og merke seg når den stopper opp og la det stå et par dager til for opprydding og eventuelt cold crashe ølet så det blir klart og flaske det.
Da er vi enige om å være uenig da. Du får gjøre som du vil, men jeg ville latt ale stå ~14 dager, og en lagerøl noe lengre enn det, gjerne med en diacetylrest.
 
Da er vi enige om å være uenig da. Du får gjøre som du vil, men jeg ville latt ale stå ~14 dager, og en lagerøl noe lengre enn det, gjerne med en diacetylrest.
Jada, lagerøl pleier jeg å øke til 18-20c når 50% utgjæring er nådd :). Får blåst ut både svovel og diacetyl ganske greit da.
 
Tilbake
Topp