Ikke noe kullsyre etter 10 dager

Ang. overkarbonering: Kan det være restsukker igjen etter gjæring? At FG egentlig ikke var helt nådd?

Er det vanlig at man må riste litt på flaskene under karbonering? Mine har stått helt rolig i 20-25 grader nå i sommervarmen i mai, og jeg tenkte at varmen de siste dagene ville gjøre underverker, men kan det hende at jeg må riste uansett?
 
Ang. overkarbonering: Kan det være restsukker igjen etter gjæring? At FG egentlig ikke var helt nådd?

Er det vanlig at man må riste litt på flaskene under karbonering? Mine har stått helt rolig i 20-25 grader nå i sommervarmen i mai, og jeg tenkte at varmen de siste dagene ville gjøre underverker, men kan det hende at jeg må riste uansett?

Om man flasker før FG er nådd, kan man oppleve overkarbonering. Det samme om man har ujevn fordeling av sukker til flaskene, eller tilfører for mye sukker ved flasking. Strøsukker/sukkerdrops skal i prinsippet kunne utgjæres 100%, og bruker man den mengde sukker man skal (jeg orker ikke finne referanse til dette - det er det nok av på nettet) så skal man ikke kunne oppleve overkarbonering. Jeg vet derimot ikke om det finnes infeksjons-typer som kan gi overkarbonering, eller "følelsen" av overkarbonering når det bruser fullstendig over når man jekker ølen.

For min del er det ikke vanlig å måtte riste på flaskene underveis - det har jeg kun opplevd noen ganger, og ved titt i bryggeloggene ser jeg at det har skjedd ved bruk av WLP002 og WLP007. Tror Miguel hadde en god forklaring på hvorfor det kan skje, tidligere i denne tråden (Kraftig flokkulering, at halvdaffe gjærceller faller til bunns, og at lite følger over i flaskeprosessen).
 
Tilbake
Topp