Ikke ristet gjærkaret

Da har jeg testet ølet igjen og nå er det tamme ølet noe helt annet. Problemet nå er at det virker å være for mye kullsyre ølet. Ikke at det skummer over, men boblene er "harde" i munnen. Kan sammenlignes med champagne... en liten skurk og man sitter igjen med tidens ølrap!

Har forøvrig brygget en oat ipa fra Lervig som har stått i romtemperatur ca 1 uke. Akkurat smakt en en flaske og den virket veldig lovende. Selvfølgelig lite kullsyre, men det kommer seg nok. I tillegg var det relativt mye klarere enn de to andre bryggene jeg har lagd. Man kunne faktisk se gjennom ølglasset. Jeg fikk en sånn klarningsmiddelpille jeg kastet oppi under kokingen. Det er vel den som har fått ølet så klart selv om jeg glemte å lage whirlpool under brygginga... i tillegg bommet jeg nok greit med vannet under meskingen og skyllingen. Det resulterte i at jeg satt igjen med for mye vørter enn jeg skulle i følge oppskrifta, men som sagt virket smaksprøven lovende :)
 
Har brygget en Oat ipa fra Lervig i dag som har relativt mye humle under kokingen, ca 140 gram. Brukte humleposer.

Hadde i klarningsmiddel og gjærnæring under kokingen. Testet også ut rehydrering av tørrgjær for første gang. Traff OGen spot-on på 1,063.

Det jeg lurer på etter å ha latt gjæringskaret stå i ro noen timer er om det er normalt å ha så mye «greier» i bunnen av karet??
 

Vedlegg

  • 7AB990C8-CA7A-4243-8162-2197F4360853.jpeg
    7AB990C8-CA7A-4243-8162-2197F4360853.jpeg
    73,7 KB · Sett: 42
Har brygget en Oat ipa fra Lervig i dag som har relativt mye humle under kokingen, ca 140 gram. Brukte humleposer.

Hadde i klarningsmiddel og gjærnæring under kokingen. Testet også ut rehydrering av tørrgjær for første gang. Traff OGen spot-on på 1,063.

Det jeg lurer på etter å ha latt gjæringskaret stå i ro noen timer er om det er normalt å ha så mye «greier» i bunnen av karet??

Det er normalt hvis du ikke lar gunket bunnfelle i kokekjelen før tapping ja.
 
Da lærte jeg noe nytt til neste gang, la det bunnfelle i kokekaret etter kok :)

Det er vel neppe så mye at det står over inntaket til tappekrana, men om så galt skulle være, kan du jo bare legge noe under karet på kranas side så krana kommer høyere.
 
Tilbake
Topp