Ikke ristet gjærkaret

Kult:) bør man bruke mye eller holder det med ett par "runder" liksom?:)
Vet ikke helt hva du mener med "runder", men standard prosedyre er vel 1 liter/min i 60 til 90 sekunder. For veldig sterke øl (barleywine, imp. stouts etc med OG på 1.100++) bør man gi en ny dose ca 6-12 timer etter den første oksygeneringen. Etter det skal du holde oksygen langt unna gjæringsbøtta, for det vil være ødeleggende.
 
For veldig sterke øl (barleywine, imp. stouts etc med OG på 1.100++) bør man gi en ny dose ca 6-12 timer etter den første oksygeneringen. Etter det skal du holde oksygen langt unna gjæringsbøtta, for det vil være ødeleggende.

Jeg hørte nettopp en podcast med Jamil Zainasheff om brygging av sterke øl på "brewing with style" fra 2017. Her diskuterer de blant annet dette med oksygen, og han mente her at det ikke er ødeleggende å tilsette oksygen i flere omganger etter pitch, da også betydelig lenger ut i gjæringsforløpet enn hva du skisserer her. Snarere tvert i mot. Han mente at store øl vil ha en fordel av flere oksygentilsetninger utover i gjæringsforløpet. Så lenge det er aktiv gjæring så vil gjæren konsumere det som er av oksygen mente han. Han nevnte også et bryggeri som praktiserer dette i dag på øl av denne typen, mener å huske det var Stone, men kan ta feil.

EDIT: På min imperial stout (OG: 1,120) tilførte jeg en ekstra dose oksygen 14 timer etter pitch og det har gått veldig fint... Den er nå ca. ett år gammel.
 
Jeg hørte nettopp en podcast med Jamil Zainasheff om brygging av sterke øl på "brewing with style" fra 2017. Her diskuterer de blant annet dette med oksygen, og han mente her at det ikke er ødeleggende å tilsette oksygen i flere omganger etter pitch, da også betydelig lenger ut i gjæringsforløpet enn hva du skisserer her. Snarere tvert i mot. Han mente at store øl vil ha en fordel av flere oksygentilsetninger utover i gjæringsforløpet. Så lenge det er aktiv gjæring så vil gjæren konsumere det som er av oksygen mente han. Han nevnte også et bryggeri som praktiserer dette i dag på øl av denne typen, mener å huske det var Stone, men kan ta feil.

EDIT: På min imperial stout (OG: 1,120) tilførte jeg en ekstra dose oksygen 14 timer etter pitch og det har gått veldig fint... Den er nå ca. ett år gammel.

Min siste RIS fikk oksygen etter ca tre døgn, da var det veldig høy krausen.

Det er liten fare å oksygenere helt til man når høy krausen. Etter det så er ikke gjæren like gira lengre og da bør man holde oksygen unna for å være helt sikker på at man ikke får bismak.
 
Rumbaen med dunken gav fart i gjærlåsen som nå "fosskoker" Har også alliert meg med naboen som skal få prøve seg på flasking mot at han får noen flasker med det som forhåpentligvis blir bra øl.
 
Rumbaen med dunken gav fart i gjærlåsen som nå "fosskoker" Har også alliert meg med naboen som skal få prøve seg på flasking mot at han får noen flasker med det som forhåpentligvis blir bra øl.

Det meste av den boblingen er nok fordi du har ristet kullsyre ut av ølet. Mål om noen få dager og se hvis det har skjedd noe.
 
Joda er enig, mente at man ikke skal tilsette oksygen et godt stykke uti gjæringsforløpet. Jeg har selv ikke gjort det noe særlig senere enn 12 timer. Men begynner man å snakke flere dager (etter stormgjæring eks) så er det klart at det vil være dårlig.
 
Da har jeg prøvesmakt og sjekket SG på ølet som ble 1,022. Startet på 1,050 etter kok for 3 dager siden. Synes faktisk det smakte helt greit

Putrer greit i gjærlåsen fortsatt, men ikke like mye som i går.
 
Liten oppdatering på dag 4. I dag målte jeg SG 1,011 og det bobler i gjærlåsen ca hver 40-50 sekund. Virker dette å være normalt?
 

Vedlegg

  • IMG_0211.JPG
    IMG_0211.JPG
    68,9 KB · Sett: 54
Poenget er å få inn nok oksygen i vørteren. Risting er strengt tatt ikke godt nok, men funker greit nok på øl som ikke er så sterke. Røring vil ikke være noe poeng.
Røring med malingsblander, slik det refereres til over, må vel være en fullgod erstatning for risting?
 
Dag 5: SG ble målt til 1,011, samme som i går.

Oppskrifta sier at FG skal være ca 1,008-1,010. Er jeg ikke veldig nær dette etter at det kun har stått i 5 dager? Temperaturen har vært jevn på 21-22 grader. Propper i gjærlåsen ca hvert 2:40 min.

Ligger jeg i rute, eller har gjæringen gått veldig fort?
 

Vedlegg

  • IMG_0223.JPG
    IMG_0223.JPG
    69,2 KB · Sett: 39
  • IMG_0224.JPG
    IMG_0224.JPG
    140,5 KB · Sett: 37
Jeg ville heller fokusert på neste brygg. Dette går av seg selv :)

Men la det stå. Du sier tempen har vært jevn, men i dunk eller ambient? Jo varmere jo raskere, men mer som må fikses opp i av gjæren før tapping.
 
Oppdatering dag 6: Siden jeg skal flaske etter kun 12 dager bestemte jeg meg for å tørrhumle i humlepose i dag. Kokte og desinfisere posen og la den oppi, men den sank ikke. Ble liggende oppå å flyte... bør jeg gjøre noe med dette?

Tok et bilde av ølet i gjæringskaret. Ser det normalt ut?
 

Vedlegg

  • IMG_0225.JPG
    IMG_0225.JPG
    345,8 KB · Sett: 68
  • IMG_0226.JPG
    IMG_0226.JPG
    120 KB · Sett: 69
  • IMG_0225.JPG
    IMG_0225.JPG
    345,8 KB · Sett: 67
Har ett dumt spørsmål. Må man riste dunken, eller holdet det å røre? Hilsen heeeelt fersk ølbrygger

Så lenge du bruker tørrgjær, holder det antakelig å røre. Strø den jevnt utover, og la det stå i ro et kvarter. Så rører du for å få blandet ned gjæren. Men det skader nok ikke å riste, så jeg ville gjort det - hvis det ikke er noe som gjør det vanskelig.

Bruker du fersk gjær, må du riste. Om det greier seg, eller om du egentlig trenger å tilsette ren oksygen, avhenger mye av hva slags øl du brygger, tilstanden gjæren er i, samt mengden. Tar du den fra en starter der den har fått alt den ønsker av oksygen og næring, og har du så mye at du er sikker på at det ikke er snaut, så ville jeg ikke bekymret meg så lenge jeg ikke brygget noe sterkt; la oss si sterkere enn 5,5 - 6%. Og så lenge du ikke planlegger å gjære mot nedre temperaturgrense.

Du vil alltid få øl, uansett, med risting. Og om du passer temperaturen under gjæringen, så vil du til og med høyst sannsynlig få godt øl. Men det er større sannsynlighet for å få veldig godt øl om alle de faktorene som påvirker resultatet, er tatt skikkelig hensyn til - inkludert hensynet til "nok" oksygen.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp