Kult bør man bruke mye eller holder det med ett par "runder" liksom?Ja f.eks.
Det går også an å koble på et flowmeter som koster noen dollar, fås kjøpt på ebay, da får du kontroll på hvor mye oksygen du har i, f.eks 1 liter/minutt.
Kult bør man bruke mye eller holder det med ett par "runder" liksom?Ja f.eks.
Det går også an å koble på et flowmeter som koster noen dollar, fås kjøpt på ebay, da får du kontroll på hvor mye oksygen du har i, f.eks 1 liter/minutt.
Vet ikke helt hva du mener med "runder", men standard prosedyre er vel 1 liter/min i 60 til 90 sekunder. For veldig sterke øl (barleywine, imp. stouts etc med OG på 1.100++) bør man gi en ny dose ca 6-12 timer etter den første oksygeneringen. Etter det skal du holde oksygen langt unna gjæringsbøtta, for det vil være ødeleggende.Kult bør man bruke mye eller holder det med ett par "runder" liksom?
For veldig sterke øl (barleywine, imp. stouts etc med OG på 1.100++) bør man gi en ny dose ca 6-12 timer etter den første oksygeneringen. Etter det skal du holde oksygen langt unna gjæringsbøtta, for det vil være ødeleggende.
Jeg hørte nettopp en podcast med Jamil Zainasheff om brygging av sterke øl på "brewing with style" fra 2017. Her diskuterer de blant annet dette med oksygen, og han mente her at det ikke er ødeleggende å tilsette oksygen i flere omganger etter pitch, da også betydelig lenger ut i gjæringsforløpet enn hva du skisserer her. Snarere tvert i mot. Han mente at store øl vil ha en fordel av flere oksygentilsetninger utover i gjæringsforløpet. Så lenge det er aktiv gjæring så vil gjæren konsumere det som er av oksygen mente han. Han nevnte også et bryggeri som praktiserer dette i dag på øl av denne typen, mener å huske det var Stone, men kan ta feil.
EDIT: På min imperial stout (OG: 1,120) tilførte jeg en ekstra dose oksygen 14 timer etter pitch og det har gått veldig fint... Den er nå ca. ett år gammel.
Rumbaen med dunken gav fart i gjærlåsen som nå "fosskoker" Har også alliert meg med naboen som skal få prøve seg på flasking mot at han får noen flasker med det som forhåpentligvis blir bra øl.
Jeg pleide å plaske så mye som mulig med vørteren ut av kjelen. Evt sendte vørteren gjennom en sil eller liknende for å lufte den. Det funket bra.Ok hva er de andre alternativene? for å gjøre det bra?
Røring med malingsblander, slik det refereres til over, må vel være en fullgod erstatning for risting?Poenget er å få inn nok oksygen i vørteren. Risting er strengt tatt ikke godt nok, men funker greit nok på øl som ikke er så sterke. Røring vil ikke være noe poeng.
Joda, det er det sikkert. Har prøvd det sjøl noen ganger, men syns det ble veldig mye søl.Røring med malingsblander, slik det refereres til over, må vel være en fullgod erstatning for risting?
Nå har vi riktignok kjøpt oss oksygen, men vi har aldri hatt noe søl med malingsblander.Joda, det er det sikkert. Har prøvd det sjøl noen ganger, men syns det ble veldig mye søl.
Legg gjerne ut videre sluttresultatet og oppdateringerLiten oppdatering på dag 4. I dag målte jeg SG 1,011 og det bobler i gjærlåsen ca hver 40-50 sekund. Virker dette å være normalt?
Konge!Det skal jeg gjøre.
Har allerede kjøpt inn neste brygg. Blir "tre gamle damer" fra Austmann
Har ett dumt spørsmål. Må man riste dunken, eller holdet det å røre? Hilsen heeeelt fersk ølbrygger