Ikke ristet gjærkaret

kjøpte en grainfather connect for et par dager siden, og brygget for første gang i går kveld. Tror jeg har klart meg greit bortsett fra det som skulle bli 25 liter bare ble 20... i tillegg desinfisere jeg gjæringskaret først og spylte det med vann etterpå. Håper ikke det medfører infeksjon.

Største tabben var vel at jeg ikke ristet vørten i gjæringskaret etter jeg hadde strød på med gjær... har i dag lest meg såpass opp at jeg skjønner jeg burde ha ristet karet. Spørsmålet er derfor, er det for sent å rist ca 24 timer etter??
 
Da skal jeg ta en skikkelig rumba med dunken!

Et annet dilemma. Skal reise bort om 12 dager. Kan jeg flaske etter dag 11, eller kan det stå i karet i 7 uker? Det er kanskje i overkant lenge.
 
Ring en venn.. nei er det ett overgjæret øl så er det nesten innenfor, men du må måle fg... lager da sliter du.. men ikke sikkert det blir så ille av 7 uker... aldri prøvd
 
Ville flasket på dag 11 og karbonert på så lav temperatur som mulig hvis du skal være borte så lenge.
 
Det at vørtervolumet ble mindre enn det ferdigsettene annonserer er helt vanlig, ofte regner de "ferdig øl" som mengde øl etter kok (som er noe rart, gitt at det blir en del trub/rusk). Største feilen du har gjort er dårlig planlegging. Se i kalenderen før du brygger, for å sjekkke om du faktisk har tid til å tappe når du skal. Hvordan hadde du tenkt å tørrhumle? (Gylden regel er å tappe 4-6 dager før tapping).....
Det at du ikke ristet tror jeg ikke gjør all verdens i et så lett øl, dersom du tok nok gjær.
 
Planen var å legge tørrhumle i etter dag 7 som det står i oppskrifta, og så flaske på dag 11. Visste at det ville litt knapt med tid, men kunne ikke la bryggemaskinen stå urørt :)

Da har en ta en rumba med dunken, men klarte selvfølgelig å få vannet i gjærlåsen ned i dunken... satser på at det også går bra
 
Går sikkert helt fint. Du kan ikke lære å brygge øl uten å tilegne deg erfaring underveis. Men det er klart at planlegging er viktig. Og ikke minst gjøre seg noen notater slik at du etterhvert kan se på disse og bruke dem som underlag for å forbedre prosessene på fremtidige brygg. Lykke til med alen
 
Velkommen i Grainfather klubben! Jeg gjorde samme som deg på første brygg: en Lucky Jack, fikk ca. 20 l vørter, rehydrerte ikke gjæren men pitchet rett oppi karet - som jeg heller ikke ristet... Traff likevel FG, og ølet ble godt det :) Synes ellers 11 dager er kort gjæringstid, men er du på estimert FG bør det gå bra. Lykke til!
 
Har ett dumt spørsmål. Må man riste dunken, eller holdet det å røre? Hilsen heeeelt fersk ølbrygger
Poenget er å få inn nok oksygen i vørteren. Risting er strengt tatt ikke godt nok, men funker greit nok på øl som ikke er så sterke. Røring vil ikke være noe poeng.
 
Ja f.eks.
Det går også an å koble på et flowmeter som koster noen dollar, fås kjøpt på ebay, da får du kontroll på hvor mye oksygen du har i, f.eks 1 liter/minutt.
 
Tilbake
Topp