Ikke rustfri vvb?

Hei godt folk!
Jeg har akkurat skaffet meg en vvb for å bygge et alt i et bryggeri.
Men etter at jeg hadde klippet litt av plåtet som ligger rundt, oppdaget jeg at toppen hadde rustet.

Synes dette er rart, jeg trodde de skulle være rustfrie? Noen som kjenner til dette?
Må neste nevne at den også er magnetisk.
Det er en vvb av merke høiax, gammel og på 200l
 
Det er kanskje rust fra mantelen rundt VVBen.
Rustfrie VVBer er magnetisk, det er ikke noe regel at rustfritt ikke skal være magnetisk.
 
Såg ikkje spesielt rustfritt ut den der. Intresangt å sjå korleis den ser ut innvendig

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Nei synes ikke det jeg heller.. Men syns det litt rart at den bare ruster i toppen.. Skulle jo nesten trodd at det ville være litt rust nedover å
 
Finnes noen eldre vv tanker som er i svart stål som er kledd med kobber på innsiden,mulig din er det..
 
ikke noe på bildet som sier at den ikke er rustfri, hell litt saltsyre over toppen og se om deblir blankt, skyll godt ellers blir det rust på den.
Rustfritt må behandles pent, slipestøv av andre mataller lager riper i oksydhinnen og da ruster det.
Jeg kan ikke se sidene på VVBen skikkelig, bilde.
Inni kan den og se fæl ut uten ag det er rust, her må det også syrebehandles.
 
Ok.. Da skal jeg prøve å få kappet den en dag snart.. Sant som Miguel skriver, det er inni som er viktig.
Men kan den brukes om det er kobber inni?
Jeg skal prøve dette med syre, prøvde med litt rødsprit og et liten runde med pussepapir i stad. Å må jo si at rusta gikk veldig fort vekk.
 

Vedlegg

  • 20160828_192241.jpg
    20160828_192241.jpg
    180,4 KB · Sett: 91
Syrebasert etellerannet får det vekk. Og når det er gjort så gir du den en behandling med "citric acid". Kan noen svare meg på hva citric acid er på norsk, og hvor jeg får tak i det?

Har behandlet rustfritt som ikke var helt rustfritt likevel (kina) med ukonsentrert star-San, rusten kom ikke tilbake men føler at det var litt sterkt...
 
den er nok rustfri men jeg er mer bekymret for skjøten mellom topp/bunn, og ha flens her vil du neppe, det er bare en skjitsamler.
 
Håper den er det ja☺️ skjønner ikke helt hva du mener med flens tenker du på den kanten som er rett over sveisen?
 
Syrebasert etellerannet får det vekk. Og når det er gjort så gir du den en behandling med "citric acid". Kan noen svare meg på hva citric acid er på norsk, og hvor jeg får tak i det?

Har behandlet rustfritt som ikke var helt rustfritt likevel (kina) med ukonsentrert star-San, rusten kom ikke tilbake men føler at det var litt sterkt...

Citric acid er sitronsyre.
 
Denne berederen er sveist sammen uten at den ene delen er flenset, kant i kant, er den flenset er den ene delen utvidet så den andre går inni den, ser slik ut på bildet av din, litt mage på den, men kapping gir deg faciten.
 

Vedlegg

  • vvb.jpg
    vvb.jpg
    111,7 KB · Sett: 85
  • vvbmeddlens.jpg
    vvbmeddlens.jpg
    13,3 KB · Sett: 82
Skruer du varmeelementet er det kanskje mulig å kjenne om det er en innvendig kant.
En liten streng, sveisetråd el kan fungere.
-Jeg ville ventet med bygginga til jeg hadde en uten denne kanten.
 
Ja, det går det. Men det er enklere å først skru ut elementet og finne/ikke finne denne kanten.
Det kan gjøres uten å ta av ytterplata, isolasjon etc.
Hvis mulig kan det jo gjøres hos rørleggeren slik at du får med rett type hjem.
 
Tilbake
Topp